Paineviemärin siirto, kustannusten korvaaminen, Lauttasaari

HEL 2019-012917
Ärendet har nyare handläggningar
§ 96

Päätös Lauttasaaren paineviemärin siirron kustannusten korvaamisesta

Tomtchef

Päätös

Tonttipäällikkö päätti korvata Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymälle (HSY) sen liitteenä olevan 29.11.2019 päivätyn esityksen mukaisesti Lauttasaaren paineviemärin siirron kustannuksia enintään 2 850 000 euroa (alv 0 %).

Kustannukset korvataan taloudellisessa loppuselvityksessä esitettävien toteutuneiden kustannusten perusteella. Osa kustannuksista voidaan maksaa vuonna 2019. Maksettu määrä ja kaupungin mahdollisesti maksamat muut hankkeen kustannukset otetaan huomioon taloudellisessa loppuselvityksessä.

Päätöksen perustelut

Tausta

Paineviemärihankkeen taustalla on Hernesaaren rakentaminen uudeksi asuinalueeksi, jonka myötä nykyinen meressä kulkeva paineviemäri Lauttasaaresta Vattuniemen jätevedenpumppaamolta Munkkisaaren pystykuiluun joudutaan korvaamaan uudella yhteydellä. Uusi paineviemäri rakennetaan Lauttasaaresta Vattuniemen pumppaamolta Taka-Töölöön Rajasaaren viemäritunneliin. HSY parantaa hankkeen yhteydessä myös viemärin kapasiteettia.

Paineviemärin rakentaminen on käynnistynyt syksyllä 2019 ja urakka valmistuu syksyllä 2020.

Korvaamisvastuu

Lauttasaaren paineviemärin siirtotarve johtuu Länsisataman projektialueen rakentamisesta, minkä vuoksi kaupunki osallistuu siirron kustannuksiin.

Omistajakaupunkien ja HSY:n välisen KT-sopimuksen mukaan jäsenkunnan aloitteesta tehdyistä putkisiirroissa HSY:n osuus kokonaiskustannuksista on 2,5 % jokaista käyttövuotta kohden alle 40 vuotta käytössä olleiden putkien osalta. Jäsenkunta vastaa lopuista kustannuksista. Mikäli kuitenkin vesihuollon taso nousee merkittävästi, investoinnin kustannusjaosta neuvotellaan erikseen.

Edellä mainittujen periaatteiden mukaan HSY on lupautunut vastaamaan kapasiteetin kasvattamisesta aiheutuvista kustannuksista, jotka ovat 6% kokonaiskustannuksista. Jäljelle jäävistä kustannuksista HSY vastaa 28 käyttövuoden perusteella laskettuna 70 %:sta. Kaupungin osuus toteutuneista kustannuksista on siten 28 %.

Hankkeen kustannukset

HSY:n teettämän kustannusarvion mukaan paineviemärin siirron kokonaiskustannukset ovat noin yhdeksän miljoonaa euroa. HSY laskuttaa kaupungin osuuden toteutuneiden kustannusten mukaan lisättynä yleiskustannusprosentilla 12 %, jolloin kaupungin kustannukset ovat enintään 2 850 000 euroa.

Hankkeeseen kohdistuvat kaupungin suoraan maksamat kustannukset esim. sedimenttien varastointi ja käsittely otetaan huomioon taloudellisessa loppuselvityksessä ja -laskutuksessa.

Kapasiteetin kasvattamisesta aiheutuu lisäkustannuksia putkikoon suurentamisesta, maatöistä ja meriläjityskelvottoman sedimentin käsittelystä noin 565 000 euroa. Lisäkustannukset on vähennetty kaupungille korvattavaksi esitetyistä kustannuksista. Jos kaupunki maksaa sedimenttien käsittelyn suoraan käsittelijälle tai tekee sen omana työnään, vastaa HSY kapasiteetin nostamisen osuudelta eli 12 % kustannuksista.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunta on päätöksellään 15.5.2018 (244 §) siirtänyt hallintosäännön 10 luvun 1 § 3 mom. 1 kohdan mukaista yleistä toimivaltaansa päättää palvelun vastuualueeseen kuuluvista korvauksista palveluiden päälliköille. Tonttipäällikkö on siten toimivaltainen päättämään maaomaisuuden kehittäminen ja tontit –palvelun vastuualueeseen kuuluvista korvauksista.

Detta beslut publicerades 13.12.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Satu Järvinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 39225

satu.jarvinen@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Haapanen
tonttipäällikkö

Bilagor

1. Korvaushakemus Lauttasaaren paineviemärin siirrosta
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Laskutusohje
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.