Tietopyyntö, dynaaminen hankintajärjestelmä, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Tietopyyntö, dynaaminen hankintajärjestelmä, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Päätös
Tietopyynnön tekijä on tehnyt tietopyynnön koskien kasvatuksen ja koulutuksen toimialan IT-Palvelut dynaamista hankintajärjestelmää. Pyyntö koskee osallistumishakemuksia ja näihin liittyvät päätösasiakirjoja perusteluineen. Lisäksi tietopyyntö koskee kaikkia DPS:n sisällä tehtyjä tarjouspyyntöjä, niiden liitteitä, niihin jätettyjä kysymyksiä ja vastauksia, jätettyjä tarjouksia liitteineen sekä yhteenvetoja ja perusteluasiakirjoja päätöksineen.
Hallintojohtaja päätti, että tietojen pyytäjälle annetaan kaikki julkisiksi katsottavat asiakirjat kasvatuksen ja koulutuksen toimialan dynaamisen hankintajärjestelmän IT-palvelut (DPS) (osallistumispyynnön nro Hilmassa: 2019-013212) tulleista kaikista osallistumishakemuksista, tarjouspyynnöistä ja tarjouksista.
Hallintojohtaja päätti, että tarjoajien osana osallistumishakemustaan jättämät referenssiliitteet ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20-kohdan perusteella salassa pidettävä. Referenssiliitteet sisältävät yksityiskohtaista tietoa tarjoajan suorittamista toimeksiannoista, niiden luonteesta ja laajuudesta.
Hallintojohtaja päätti, että tarjoajien dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisissä kilpailutuksissa jättämissä tarjouksissa mainitut tarjoajan ehdottamat asiantuntijat, asiantuntijoiden ansioluettelot ja yksikköhinnat ovat salassa pidettäviä.
Hallintojohtaja päätti, että tarjouspyyntöön OPPI DPS 2 saapunut tarjous pidetään kokonaisuudessaan salassa, koska asiassa ei ole annettu hankintapäätöstä, eikä tarjous siten ole julkinen.
Luovutettavat asiakirjat
Yritysten hakemukset siltä osin kuin ne ovat julkisia:
Yritysten hakemuksista julkisia ovat kunkin yrityksen:
- osallistumishakemus,
- ESPD-lomake,
- tilinpäätösraportti ja
- luottoluokitus.
Kustakin alla olevasta 54 yrityksestä ko. asiakirjat ovat julkisia.
Academic Work HR Services Oy, Alfame Systems Oy,, Atea Finland Oy, Bitfactor Oy, Bitmore Oy, Capgemini Finland Oy, CGI Suomi Oy, Cinia Oy, Citrus Solutions Oy, Cloubi Oy, Cloudpoint Oy, Codemen Oy, Codento Oy,, Eficode Oy, Aureolis Oy,Consultor Finland Oy, Contrasec Oy, Conversatum Oy, Cybercom Finland Oy, Deloitte Consulting Oy, Digitalist Finland Oy, Enter SystemSolutions Oy, Fourkind Oy, Futurice Oy, Gapps Oy, Gofore Oy, Haltu Oy, HiQ Finland Oy, Knowit Oy, KPMG Oy, Ab Netum Oy, Nordcloud Nortal Oy, Pasaati Oy, Protacon Solutions Oy, Qentinel Finland Oy, Q-Factory Oy, RD Velho Oy, Reaktor Innovations Oy, RND Works Oy, Siili Solutions Oy, Sininen Polku Oy, Solidabis Oy, Solita Oy, Sulava Oy, Taito United Oy, Teamit Group Oy, Trivore Oy, Unikie Oy, VALA Group Oy, Valamis Group Oy, Weasel Software Oy, Webscale Oy, Visma Consulting Oy ja Zure Oy
ASTI 1, Tarjouspyyntö liitteineen:
Avauspöytäkirja_235437.pdf,
Liite_1_Hankinnan_kuvaus.pdf, Liite_10_Salassapitositoumus.pdf, Liite_2_Osaamisvaatimukset_ja_hinnat.xlsx, Liite_3_DPS_Palvelusopimus_ASTI_DPS1.docx, Liite_4_DPS_Pääsopimus.docx, Liite_5_Ansioluettelopohja.docx, Liite_6_JIT_2015_Konsultointi.pdf, Liite_7_JIT_2015_Yleiset_ehdot.pdf, Liite_8_Tietosuoja_ja_salassapitoliite.pdf, Liite_9_Helsingin_yleiset_tietoturvan_ohjeet_toimittajalle.pdf, Osallistumispyyntö_235437.pdf, Pyynto_jattaa_tarjous_235437.pdf, Kysymykset ja vastaukset23437.pdf.
TARJOUSPYYNNÖT LIITTEINEEN
ASTI 1, Päätös_HEL_2019-005867.pdf ja sen liitteenä oleva vertailutaulukko
ASTI 2, Tarjouspyyntö liitteineen
Liite_1_Hankinnan_kuvaus.pdf, Liite_2_Osaamisvaatimukset_ja_hinnat.xlsx, Liite_3_DPS_Palvelusopimus_ASTI_DPS1.docx, Liite_4_DPS_Pääsopimus.docx, Liite_5_Ansioluettelopohja.docx, Liite_6_JIT_2015_Konsultointi.pdf, Liite_7_JIT_2015_Yleiset_ehdot.pdf, Liite_8_Tietosuoja_ja_salassapitoliite.pdf, Liite_9_Helsingin_yleiset_tietoturvan_ohjeet_toimittajalle.pdf, Liite_10_Salassapitositoumus.pdf, Kysymykset ja vastaukset235445.pdf
ASTI 2, Päätös_HEL_2019-005868.pdf ja sen liitteenä oleva vertailutaulukko
ASTI 3, Tarjouspyyntö liitteineen
Liite_1_Hankinnan_kuvaus.pdf, Liite_2_Osaamisvaatimukset_ja_hinnat.xlsx, Liite_3_DPS_Palvelusopimus_ASTI_DPS1.docx, Liite_4_DPS_Pääsopimus.docx, Liite_5_Ansioluettelopohja.docx, Liite_6_JIT_2015_Konsultointi.pdf, Liite_7_JIT_2015_Yleiset_ehdot.pdf, Liite_8_Tietosuoja_ja_salassapitoliite.pdf, Liite_9_Helsingin_yleiset_tietoturvan_ohjeet_toimittajalle.pdf, Liite_10_Salassapitositoumus.pdf, Kysymykset ja vastaukset25845.pdf
ASTI 3, Päätös_HEL_2019-009412.pdf ja sen liitteenä oleva vertailutaulukko
ASTI 4, Tarjouspyyntö liitteineen
Liite_1_Hankinnan_kuvaus.pdf, Liite_2_Osaamisvaatimukset_ja_hinnat.xlsx, Liite_3_DPS_Palvelusopimus_ASTI_DPS1.docx, Liite_4_DPS_Pääsopimus.docx, Liite_5_Ansioluettelopohja.docx, Liite_6_JIT_2015_Konsultointi.pdf, Liite_7_JIT_2015_Yleiset_ehdot.pdf, Liite_8_Tietosuoja_ja_salassapitoliite.pdf, Liite_9_Helsingin_yleiset_tietoturvan_ohjeet_toimittajalle.pdf, Liite_10_Salassapitositoumus.pdf, Kysymykset ja vastaukset248653.pdf
ASTI 4, Päätös_HEL_2019-010690.pdf ja sen liitteenä oleva vertailutaulukko
TOPA 1, Tarjouspyyntö liitteineen
Liite_1_Hankinnan_kuvaus.pdf, Liite_2_Osaamisvaatimukset_ja_hinnat.xlsx, Liite_3_DPS_Palvelusopimus_ASTI_DPS1.docx, Liite_4_DPS_Pääsopimus.docx, Liite_5_Ansioluettelopohja.docx, Liite_6_JIT_2015_Konsultointi.pdf, Liite_7_JIT_2015_Yleiset_ehdot.pdf, Liite_8_Tietosuoja_ja_salassapitoliite.pdf, Liite_9_Helsingin_yleiset_tietoturvan_ohjeet_toimittajalle.pdf, Liite_10_Salassapitositoumus.pdf, Kysymykset ja vastaukset_235187.pdf
TOPA 1, Päätös_HEL 2019-007275.pdf
TOPA 2, Tarjouspyyntö liitteineen
Liite_1_Hankinnan_kuvaus.pdf, Liite_2_Osaamisvaatimukset_ja_hinnat.xlsx, Liite_3_DPS_Palvelusopimus_ASTI_DPS1.docx, Liite_4_DPS_Pääsopimus.docx, Liite_5_Ansioluettelopohja.docx, Liite_6_JIT_2015_Konsultointi.pdf, Liite_7_JIT_2015_Yleiset_ehdot.pdf, Liite_8_Tietosuoja_ja_salassapitoliite.pdf, Liite_9_Helsingin_yleiset_tietoturvan_ohjeet_toimittajalle.pdf, Liite_10_Salassapitositoumus.pdf, Kysymykset ja vastaukset_252799.pdf, Liite31_Päivitetty_Palvelusopimus_TOPA_DPS.pdf
TOPA 2, Päätös_HEL 2019-010268.pdf
IAM Tietopyyntö DPS Avoimen lähdekoodin IAM ratkaisu
Tietopyyntö ja sen liite
OPPI 1, Tarjouspyyntö liitteineen
Liite_1_Hankinnan_kuvaus.pdf,
Liite_2_Hintaliite.xlsx, Liite_3_Tiimin_jäsenten_pakollinen_osaaminen.xlsx, Liite_4_Haastattelun_teemat.xlsx, Liite_5_Palvelusopimus.pdf,
Liite_6_Pääsopimus.pdf, Liite_7_Konsultointi.pdf, Liite_8_JIT_2015_Yleiset_ehdot.pdf, Liite_9_Tietosuoja_ja_salassapitoliite.pdf, Liite_10_Helsingin_yleiset_tietoturvan_ohjeet_toimittajalle.pdf, Liite_11_Salassapitositoumus.pdf, Kysymykset ja vastaukset_235358.pdf
OPPI 1, Päätös_HEL_2019-005886.pdf
OPPI 2, Tarjouspyyntö liitteineen
Liite1_Hankinnan_kohteen_kuvaus.pdf,
Liite2_Hintaliite.xlsx, Liite3_Pakolliset_vaatimukset.xlsx,
Liite4_Palvelusopimus.pdf, Liite5__Paasopimus.pdf,
Liite6_Palvelutasosopimus.pdf,
Liite7_Tietosuoja- ja salassapitoliite.pdf, Liite8_Helsingin_yleiset_tietoturvan_ohjeet_toimittajalle.pdf, Liite9_Salassapitositoumus.pdf, Liite10_JIT_Yleiset ehdot.pdf, Liite11_JIT_Tilaajan_sovellukset_avoin_lahdekoodi.pdf, Liite12_JIT_Tilaajan_sovellukset_ei-avoin.pdf, Liite13_JIT_Ketterat_menetelmat.pdf,
Liite14_JIT_Palvelut.pdf,
Liite15_JIT_Konsultointi.pdf
Päätöksen perustelut
Viranomaisen asiakirja
Hankintalain 138 §:n 1 momentin mukaan Hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen ja asiakirjoista perittäviin maksuihin sekä asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999), jos hankintayksikkö on mainitun lain 4 §:ssä tarkoitettu viranomainen tai jos sen on muualla laissa olevan säännöksen perusteella noudatettava sanottua lakia.
Julkisuuslain 5 §:n 2 momentin mukaan viranomaisen asiakirjalla tarkoitetaan viranomaisen hallussa olevaa asiakirjaa, jonka viranomainen tai sen palveluksessa oleva on laatinut taikka joka on toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa. Viranomaisen laatimana pidetään myös asiakirjaa, joka on laadittu viranomaisen antaman toimeksiannon johdosta, ja viranomaiselle toimitettuna asiakirjana asiakirjaa, joka on annettu viranomaisen toimeksiannosta tai muuten sen lukuun toimivalle toimeksiantotehtävän suorittamista varten.
Viranomaisen asiakirjalla tarkoitetaan viranomaisen hallussa olevaa asiakirjaa, jonka viranomainen tai sen palveluksessa oleva on laatinut taikka joka on toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa.
Viranomaisen laatimana pidetään myös asiakirjaa, joka on laadittu viranomaisen antaman toimeksiannon johdosta, ja viranomaiselle toimitettuna asiakirjana asiakirjaa, joka on annettu viranomaisen toimeksiannosta tai muuten sen lukuun toimivalle toimeksiantotehtävän suorittamista varten.
Julkisuuslakia sovelletaan viranomaisissa työskentelevien sekä viranomaisten ja niiden lukuun toimivien yksityisten ja yhteisöjen välisiä neuvotteluja, yhteydenpitoa ja muuta niihin verrattavaa viranomaisten sisäistä työskentelyä varten laadittuihin asiakirjoihin vain, jos asiakirjat sisältävät sellaisia tietoja, että ne arkistolainsäädännön mukaan on liitettävä arkistoon.
Hankintajärjestelmään osallistumishakemuksen tehneet hakijat on kaikki hyväksytty järjestelmään, jolloin päätösten perustelu on ollut tarpeetonta. Hyväksymispäätösten perusteluasiakirjoja ei siten ole olemassa, joten niitä toimiala ei voi luovuttaa.
Viranomaisen asiakirjan pitäminen salassa
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17-kohdan mukaan Salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat, jollei erikseen toisin säädetä asiakirjat, jotka sisältävät tietoja valtion, kunnan tai muun julkisyhteisön tai 4 §:n 2 momentissa tarkoitetun yhteisön, laitoksen tai säätiön liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta liiketoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi mainituille yhteisöille, laitoksille tai säätiöille taloudellista vahinkoa tai saattaisi toisen samanlaista tai muutoin kilpailevaa toimintaa harjoittavan julkisyhteisön tai yksityisen parempaan kilpailuasemaan tai heikentäisi julkisyhteisön tai 4 §:n 2 momentissa tarkoitetun yhteisön, laitoksen tai säätiön mahdollisuuksia edullisiin hankintoihin tai sijoitus-, rahoitus- ja velanhoitojärjestelyihin.
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20-kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat myös, jollei erikseen toisin säädetä, asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.
Salassa pidettävät tiedot
ICT-alalla kokeneista asiantuntijoista vallitsevan kilpailun takia tarjoajalla on objektiivinen peruste pyrkiä pitämään salassa erilaisia osaamisprofiileja omaavien asiantuntijoiden henkilöllisyys, aikaisempi työhistoria ja suoritetut projektit.
Lisäksi hankintayksiköllä on julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17-kohdan perusteella oikeus pitää salassa asiakirjat, jotka heikentävät julkisyhteisön mahdollisuuksia edullisiin hankintoihin. Tarjottujen asiantuntijoiden salassapidolla varmistetaan se, että hankintayksikkö saa myös jatkossa tarjouksia erilaisia osaamisprofiileja omaavista kokeneista asiantuntijoista. Lisäksi salassapidolla varmistetaan se, että palvelua suorittavat avainhenkilöt ovat hankintayksikön käytettävissä osana tarjoajan toimittamaa palvelua.
Dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisen kilpailutuksen OPPI DPS 2 osalta hankintapäätöstä ei ole vielä tehty. Julkisuuslain 7 §:n 2 momentin mukaan Julkista hankintaa koskevat osallistumishakemukset, tarjoukset sekä muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat 1 momentissa tarkoitetuin rajoituksin julkisiksi vasta, kun sopimus on tehty. Näin ollen tarjouspyyntöön OPPI DPS 2 saapunut tarjous pidetään kokonaisuudessaan salassa.
Kustannukset
Tämä päätös on pyynnön esittäjälle maksuton.
Sovelletut säännökset
Hallintolaki (434/2003): 43 §, 44 §, 45 §
Hankintalaki (1397/2016): 138 §
Julkisuuslaki (621/1999): 1 §, 4 §, 5 §, 6 §, 7 §, 9 §, 10 §, 14 §, ja 24 §
Detta beslut publicerades 19.12.2019
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Mer information fås av
Julle Keihänen, hankintalakimies, puhelin: 09 310 89498