Hankinta, päihdehoitopalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-000054
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 17 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Päihdehoitopalvelujen hankinta

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä päihdehoitopalvelujen kilpailutuksen periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia, sekä

B oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja Mikko Tamminen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Paukkunen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien
osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Khalid Omar ei ollut läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä eikä siitä päätettäessä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja Mikko Tamminen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Paukkunen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan tausta

Sosiaali- ja terveystoimiala tuottaa helsinkiläisten tarvitsemia päihdepalveluja itse ja ostaa omaa toimintaansa täydentäviä palveluja sekä koordinoi päihdehuollon palvelukokonaisuutta. Palvelukokonaisuus rakentuu eri toimijoiden yhteistyönä.

Strategisena linjauksena on avohoitopainotteisuus ja omien palvelujen ensisijaisuus sekä laitoshoidon tarpeen vähentäminen avohoitopalveluita ja palvelukokonaisuutta kehittämällä.

Päihdepalvelut toimivat myös osana terveys- ja hyvinvointikeskuksia, jotta asiakkaille voidaan taata helposti saavutettavat ja yhteensovitetut sosiaali- ja terveyspalvelut.

Psykiatria- ja päihdepalvelut on menneen vuoden aikana uudistanut omia palvelujaan toipumisorientoituneen hoitojärjestelmän mukaiseksi. Omien palvelujen lisäksi myös kaikkien psykiatria- ja päihdepalvelujen hyödyntämien ostopalvelujen halutaan soveltuvan toipumisorientoituneeseen hoitojärjestelmään.

Päihdehoitopalvelujen kilpailutuksen valmistelu näistä lähtökohdista on aloitettu keväällä 2019. Valmistelua on tehty monialaisena yhteistyönä, ja sitä varten on toteutettu asiakas- ja markkinatyöpajoja eri osapuolien näkemysten huomioimiseksi.

Tarjouskilpailu

Päihdehoitopalvelujen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Päihdehoitopalvelujen hankinnan kohteena ovat:

  1. Laitosvieroitushoito
  2. Avokuntoutus
  3. Laitoskuntoutus

Tarjoaja voi esittää tarjouksen joko yhdestä tai useammasta kohteesta. Hankittavien palvelujen tarkemmat kuvaukset ja vaatimukset on esitetty liitteen 1 palvelukuvauksessa.

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista. Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteinä 1‒5.

Tarjousten vertailu ja valintaperuste

Puitejärjestelyyn valitaan palveluntuottajat tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

Kohteittain tarjousvertailu toteutetaan seuraavasti:

1. Laitosvieroitushoito

Kohteen osalta ehdottomien vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan palvelulle riittävän laatutason, joten tarjoukset vertaillaan 100 % hoitovuorokauden hinnan perusteella.

2. Avokuntoutus (hinta 80 prosenttia ja laatu 20 prosenttia)

Hinnan osalta vertailu tehdään aktiivisen hoitotunnin hinnan perusteella. Laadun osalta vertailupisteitä voi saada tarjouksen liitteenä jätettävän kuntoutusohjelman sekä henkilöstön koulutustason ja osaamisen perusteella.

3. Laitoskuntoutus (hinta 80 prosenttia ja laatu 20 prosenttia)

Hinnan osalta vertaillaan palvelun vuorokausihintaa. Laadun osalta vertailupisteitä voi saada henkilöstön koulutustason ja osaamisen, hoitoyksikön esteettömyyden sekä kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisen perusteella.

Tarjousten vertailuperusteet on esitetty kohteittain tarkemmin liitteessä 3.

Tehdyn tarjousvertailun perusteella valitaan kohteittain 1‒7 palveluntuottajaa yhteispisteiden mukaisessa etusijajärjestyksessä huomioiden kyseisen palvelun kapasiteettitarve sekä asiakaskunnan erityistarpeet.

Sopimuskausi

Palvelun perussopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.6.2020.

Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 10.12.2019 § 314 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että terveys- ja päihdepalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelujen johtajalla.

Stäng

Detta beslut publicerades 12.02.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 13, 14, 15, 16 (A), 17 (A), 18 ja 24 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 16 (B), 17 (B) ja 19 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi

Aila Ronkanen, psykososiaalisen työn päällikkö, puhelin: 050 4020888

aila.ronkanen@hel.fi

Bilagor

1. Sekretessbelagd: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
2. Sekretessbelagd: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
3. Sekretessbelagd: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
4. Sekretessbelagd: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
5. Sekretessbelagd: HankL 1397/2016 60 §, 138 §

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.