Hankinta, suomenkielinen kotihoito, sosiaali- ja terveystoimiala
Suomenkielisen kotihoidon (kotipalvelun ja kotisairaanhoidon) asiakaspalveluostojen hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A hyväksyä suomenkielisen kotihoidon kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia, sekä
B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely
Pohjoisen palvelualueen johtaja Soili Partanen ja kotihoitopäällikkö Sanna Numminen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa
tämän asian käsittelyssä.
Jäsen Kati Juva ilmoitti esteellisyydestään (palvelussuhdejäävi, hallintolaki 28 § 1 mom. 4 kohta) ennen asian käsittelyä ja poistui kokouksesta asian koko käsittelyn ajaksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Pohjoisen palvelualueen johtaja Soili Partanen ja kotihoitopäällikkö Sanna Numminen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankinnan kohde
Palveluhankinta koskee suomenkielisen kotihoidon asiakaspalveluostoja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille. Hankinta täydentää Helsingin kaupungin omaa kotihoitoa.
Kotihoito sisältää sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n ja 20 §:n tarkoittamaa kotipalvelun ja yhdistetyn kotihoidon ja terveydenhuoltolain (1326/2010) 25 §:n tarkoittaman kotisairaanhoidon.
Kotihoidon asiakkaina on pääsääntöisesti ikääntyneitä henkilöitä, joiden fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja/tai kognitiivinen toimintakyky on heikentynyt ja jotka tarvitsevat vaihtelevassa määrin tukea mainituilla osa-alueilla. Muut asiakasryhmät ovat pitkäaikaissairaat, vammaiset kehitysvammaiset ja mielenterveys- ja päihdeasiakkaat.
Suomenkielisen kotihoidon ostopalvelun tarpeeksi arvioidaan lännen palvelualueella 100 asiakasta, idän palvelualueella 80 asiakasta, etelän palvelualueella 70 asiakasta ja pohjoisen palvelualueella 50 asiakasta.
Tilaaja ei sitoudu ostamaan tiettyä määrää palveluja, vaan palvelua ostetaan tarpeen perusteella noudattaen kilpailutuksen ehtoja.
Tarjouskilpailu
Suomenkielisen kotihoidon hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu.
Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Hankinnan kohderyhmät ovat:
- Lännen palvelualue
- Idän palvelualue
- Etelän palvelualue
- Pohjoisen palvelualue
Hankinta kattaa koko Helsingin alueen.
Kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan hankinnan kohteeseen.
Puitejärjestelyyn valitaan yksi (1) palveluntuottaja jokaiseen hankinnan kohteeseen. Palveluntuottaja voi tulla valituksi yhden (1) alueen palveluntuottajaksi. Lisäksi hankintapäätöksessä valitaan jokaiseen hankinnan kohteeseen yksi (1) palveluntuottaja varalle. Palveluntuottaja voi tulla valituksi kahden (2) alueen varatuottajaksi.
Puitejärjestelyssä oleva palveluntuottaja hoitaa kaikki palvelualueensa asiakkaat ja vastaa sopimuksen mukaisesti palvelutarpeen kasvuun. Mikäli puitejärjestelyssä oleva palveluntuottaja ei pysty hoitamaan palvelualueidensa asiakkaita sopimuksen mukaisesti tai sopimus joudutaan irtisanomaan ennenaikaisesti, on varalla olevan palveluntuottajan kanssa mahdollista solmia sopimus. Tarvittaessa palvelua voidaan ostaa toisen alueen palveluntuottajalta.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille että palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1−3 (palvelukuvaus, tarjouspyyntö, sopimusluonnos). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista. Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jonka perusteena on hinta-laatusuhde. Hinnan painoarvo on 80 pistettä ja laadun 20 pistettä.
Tehtävä sopimus
Palvelu kilpailutetaan kahden (2) vuoden perussopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 1.2.2021.
Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden vuoden (2) optiokaudella.
Tarjousasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 4.2.2020 § 19 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.
Detta beslut publicerades 16.09.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 129, 130, 131, 132 (A), 133, 134 (A), 135, 137, 138, 139, 140 ja 142 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 132 (B) ja 134 (B) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Soili Partanen, palvelualueen johtaja, puhelin: 09 310 42660
Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183