Hankesuunnitelma, väistötila, väliaikainen tilaelementtiratkaisu, Kaarelan kenttä, Kaarelanraitin päiväkoti ja Kannelmäen peruskoulu
Kaarelan raitin päiväkoti ja Kannelmäen peruskoulun luokat 1-2. Vuokrattava väliaikainen tilaelementtiratkaisu koulu- ja päiväkotikäyttöön, hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Kaarelan raitti 3 / Kaarelan kenttä sijoittuvan, tila-elementeistä koostuvan koulu- ja päiväkotikäyttöön suunnitellun paviljongin 30.12.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1 497 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2 629 800 euroa lokakuun 2019 kustannustasossa (RI 104,3 ja THI 189,3) ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Väistötilat tarvitaan viereisellä tontilla sijaitsevan Kannelmäen peruskoulun Kaarelan raitin puukoulun huonon kunnon takia kiireellisenä.
Kaarelan raitin päiväkodin ja Kannelmäen peruskoulun 1-2 luokkien korvaavan uudisrakennuksen hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 23.10.2019. Uudisrakennushankeen toteutuksen ajaksi 03/2020 - 03/2022 tarvitaan tilat esikoululle ja ala-asteen luokille 1-2, yhteensä 155 lapselle. Hankkeen toteuttamisen jälkeen tilat palvelevat alueen lisätilana.
Tilat hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuva paviljonki (1 497 brm²) 60 kuukauden ajalle.
Tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan hankkeesta päättää rakennusten ja yleisten alueiden jaosto.
Lausunnot
Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on pyytänyt
hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on 1 497 brm² ja 1 356 htm².
Kustannukset
Kustannusarvion 4.12.2019 mukaan hankkeen kokonaiskustannus
arvonlisäverottomana on yhteensä 2 629 800 kustannustasossa 10/2019 (RI 104,3 ja THI 189,3) ajalta 60 kk (5 vuotta).
Vuokrakustannus on arvonlisäverottomana yhteensä 1 594 800 euroa. Lisäksi kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 1 035 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, pihan toteutus, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat, varaukset sekä rakennuspaikan ennallistaminen. Varaukset sisältävät myös olemassa olevan paviljongin muutostöistä aiheutuvat kustannukset.
Tilakustannus käyttäjälle
Hankkeen arvioitu tilakustannus käyttäjälle on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan.
Arvioitu tilakustannus 60 kuukauden ajalta on yhteensä 3 237 300 euroa.
Tilakustannus käyttäjälle on 39,79 euroa/htm²/kk, 53 955 euroa/kk.
Tilakustannuksen perusteena on 1 356 htm².
Tästä tilaelementtien vuokrakustannus kaupunkiympäristön toimialalle on 19,60 euroa/htm²/kk, investointikustannusten perusteella laskettu lisävuokra 13,72 euroa/htm²/kk ja ylläpito 6,47 euroa/htm²/kk.
Hankkeen rahoitus
Tilaelementtien vuokrakustannus maksetaan käyttötalousmäärärahoista. Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudella. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut.
Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä 3/2020.
Detta beslut publicerades 27.01.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Pia Sopanen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 21928
Päivi Etelämäki, vs. yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31871