Hankinta, ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelut DPS, kaupunginkanslia

HEL 2020-000591
Ärendet har nyare handläggningar
§ 28

Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän perustaminen

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti perustaa dynaamisen hankintajärjestelmän ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalveluiden hankintaan.

Lisäksi kansliapäällikkö päätti oikeuttaa hankintajohtajan päättämään dynaamisen hankintajärjestelmään hakeutuvien yritysten hyväksymisestä tai hylkäämisestä järjestelmään sekä allekirjoittamaan järjestelmään hyväksyttyjen toimittajien kanssa tehtävät pääsopimukset.

Dynaamisen hankintajärjestelmän arvioitu arvonlisäveroton arvo neljän vuoden ajalle on 35 000 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Dynaamisella hankintajärjestelmällä tarkoitetaan täysin sähköistä hankintamenettelyä, joka on avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville toimittajille koko kestonsa ajan.

Dynaaminen hankintajärjestelmä on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa dynaaminen hankintajärjestelmä perustetaan, ja toisessa vaiheessa toimialat ja liikelaitokset voivat tehdä omia kilpailutuksiaan järjestelmän sisällä.

Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalveluiden dynaaminen hankintajärjestelmä perustetaan erikseen julkaistavalla hankintailmoituksella. Hankintailmoituksessa määritellään toimittajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Järjestelmään hyväksytään toimittajiksi kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat. Järjestelmään hyväksyttyjen toimittajien kanssa tehdään pääsopimukset, jossa sovitaan tämän dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisissä kilpailutuksissa käytettävistä yleisistä ehdoista.

Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän kohteena on mm. suunnittelupalvelujen, ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelujen, tietoturva- ja tietosuojapalveluiden sekä dataan ja analytiikkaan, tekoälyyn ja robotiikkaan liittyvien palvelujen hankinta.

Tämä dynaaminen hankintajärjestelmä tulee olemaan toistaiseksi voimassa. Päätöksessä ilmoitettu arvo on laskennallinen arvioitu arvonlisäveroton arvo neljän vuoden ajalta. Yksittäisten hankintojen sisältö, kesto ja arvo voivat vaihdella huomattavasti.

Toimialat ja liikelaitokset voivat hankkia ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalveluita nyt perustettavan dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisinä kilpailutuksina. Varsinaiset hankintapäätökset tehdään toimialoilla ja liikelaitoksissa sisäisten kilpailutusten perusteella.

Dynaamisen hankintajärjestelmän valmistelusta vastaa kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston hankinnat ja kilpailuttaminen –yksikkö yhdessä strategiaosaston kanssa.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Detta beslut publicerades 07.02.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Noora Fils, hankintapäällikkö, puhelin: +358931031501

noora.fils@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja