Hankinta, CircVol hankkeen asiantuntijapalveluiden kilpailutus ja hankinta toimenpiteeseen 2, Kaupunginkanslia

HEL 2020-001038
Ärendet har nyare handläggningar
§ 10

6Aika – CircVol –hankkeessa laadittavan toimintamallin ja yritysfasilitoinnin asiantuntijapalveluiden hankinta

Näringslivsdirektör

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Ramboll Oy:n tarjouksen 6Aika –CircVol -hankkeen asiantuntijapalveluiden kokonaisuudesta koskien yritysyhteistyön fasilitointia ja suosituksen laadintaa Helsingin kaupungin toimintamalliksi biotalouden teollisten ja urbaanien symbioosien vahvistamisessa.

Hankinnan kokonaisarvo on 54 000 euroa (alv 0 %). Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 150 04 keskitetty hanketoiminta, kaupunginkanslian käytettäväksi, projektinumero 10980010041402 (6Aika – CircVol).

Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston yrityspalvelut-yksikön päällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki on partnerina 6Aika –CircVol -hankkeessa (2018–2020), jonka tavoitteena on mm. edistää teollisia sivuvirtoja hyödyntäviä liiketoimintaekosysteemejä. Helsingin kaupungin osatoteutuksessa (2019–2020) on tarkoitus kartoittaa ja vahvistaa biologisiin virtoihin tukeutuvaa yritysekosysteemiä Helsingin seudulla. Hanke toteutetaan kolmessa osakokonaisuudessa, joista hankinnan kohteena olevat asiantuntijapalvelut tukevat erityisesti kokonaisuutta 2:

1. Biologisiin virtoihin tukeutuvan bio- ja kiertotalouden yritysekosysteemin tunnistaminen ja tarpeiden kartoitus Helsingin seudulla (toteutettu 2019)
2. Suositus Helsingin kaupungin toimintamalliksi bio- ja kiertotalouden teollisten ja urbaanien symbioosien vahvistamisessa (2020)
3. Selvitys bio- ja kiertotalouden yritystoiminnan aluetarpeista Helsingissä sekä kehityskohteiden osoittaminen kaupunkisuunnittelussa (hankitaan erillisenä kokonaisuutena myöhemmin vuonna 2020)

Hankintailmoitus H009-20 CircVol-hankkeen konsulttiselvityksestä koskien asiantuntijapalveluiden viiden osatehtävän kokonaisuutta yritysyhteistyön fasilitoimiseksi ja toimintamallisuosituksen laatimiseksi julkaistiin 31.1.2020. Tarjousten määräaika oli 26.2.2020 klo 12:00. Tarjouksen jättivät seuraavat palveluntuottajat: Gaia Consulting Oy, FCG Suunnittelu ja Tekniikka Oy, Ramboll Oy ja Sweco Industry Oy. Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja kaikki minimivaatimukset täyttyivät.

Kilpailutus toteutettiin ns. ranskalaisena urakkana, jossa hinta on määritelty. Tarjousten laatuvertailu perustui tarjouspyynnön (max 60 pistettä) ja resursoinnin (max 40 pistettä) arviointiin. Tarjousten vertailu toteutettiin arviointiryhmässä. Työn tilaajana on Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston yrityspalvelut-yksikkö.

Kaikki esitetyt työsuunnitelmat vastasivat tarjouspyynnössä esitettyjä vähimmäisvaatimuksia ja vakuuttivat palveluntarjoajan kyvyistä toteuttaa palvelukokonaisuus. Työsuunnitelmien laatua arvioitiin kolmen osatekijän suhteen: vastaavuus palvelukuvauksessa esitettyihin tavoitteisiin ja tilaajan tarpeisiin, osoitettu perehtyneisyys pääkaupunkiseudun ja Helsingin kaupungin toimintaympäristöön sekä yrityspalveluiden järjestämiseen ja vakuuttavuus kaikkien viiden osatehtävän tuloksellisesta toteuttamisesta. Resursoinnista oli mahdollista saada pisteitä työn toteuttamiseen esitettyjen henkilötyöpäivien perusteella maksimissaan kolmen henkilön osalta, jotka täyttivät henkilöstölle asetetut kriteerit tarjouspyynnön kohdassa 3 sekä sellaisista tilaajan näkemyksen mukaan lisäarvoa tuovista työkaluista/-menetelmistä, joita ei oltu mainittu palvelukuvauksessa.

Paras työsuunnitelmien laatu oli Gaia Consulting Oy:n ja Ramboll Oy:n tarjouksissa, jotka vakuuttivat vahvimmin selkeydellään, realistisuudellaan ja vastaavuudellaan palvelukuvauksessa (liite 1) esitettyihin tavoitteisiin ja tilaajan tarpeisiin. Tarjousten yksityiskohtainen pisteytystaulukko on päätöksen liitteenä (liite 2). Arvioinnin tuloksena Ramboll Oy:n tarjous sai eniten pisteitä ja on kokonaistaloudellisesti edullisin.

Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 17.12.2019 § 260.

Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Detta beslut publicerades 14.03.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Heli Lehtinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 36349

heli.k.lehtinen@hel.fi

Beslutsfattare

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Ulla Tapaninen
yksikön päällikkö