Hankinta, Tapahtumavalvontajärjestelmän kehitystyö, sosiaali- ja terveystoimiala, tietohallinto

HEL 2020-001500
Ärendet har nyare handläggningar
§ 36
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Splunk-tapahtumavalvontaympäristön kehitystyö

Informationsförvaltningschef

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia ja tilata Fujitsu Finland Oy:n 20.12.2019 tarjouksen perusteella Splunk-tapahtumavalvontajärjestelmän kapasiteettipalveluiden siirron nykytoimittajalta Fujitsu Finland Oy:lle ja Splunk-tapahtumavalvontajärjestelmän kehitystyön. Tapahtumavalvontaympäristön siirto nykytoimittajalta Fujitsu Finland Oy:lle maksaa kertakustannuksena yhteensä 13 412,50 euroa (ALV 0%).

Kehitystyössä tapahtumavalvontajärjestelmään liitetään kolme Apottitietojärjestelmän myötä alas ajettavaa asiakas- ja potilastietojärjestelmää (Pro Consona, TerveysEffica ja LifeCare). Kehitystyön kertakustannus on 86 625 euroa (ALV 0 %).

Splunk-tapahtumavalvontajärjestelmän ylläpitomaksut Fujitsu Finland Oy:n konesalissa ovat vuosittain 37 494,72 euroa (ALV 0 %).

Hankinnan kokonaiskustannukset neljän vuoden laskenta-ajalle ovat 250 016,38 euroa (ALV 0 %). Kehitystyönkustannukset maksetaan atk-investointimäärärahasta.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala hankkii konesalipalvelun ja tapahtumavalvontaympäristön siirron nykytoimittajalta Fujitsu Finland Oy:lle puitejärjestelyyn perustuen. Uusi laitteisto rakennetaan kaupungin ja Fujitsu Finland Oy:n konesali- ja kapasiteettisopimuksen pohjalta, Sopimus konesali- ja käyttöpalveluista/Fujitsu Finland Oy/H128-17, 19.8.2019.

Uusi klusteroitu ympäristö vastaa nykyistä paremmin liitettävien järjestelmien laajennuksesta aiheutuvaan vikasietoisuusvaatimus- ja kapasiteettitarpeeseen sekä tekee tuotantoympäristöstä vakaamman.

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala hankkii tällä päätöksellä lisäksi Splunk-tapahtumavalvontajärjestelmän kehitystyön. Kehitystyön hankinta perustuu 2016 kilpailutettuun Helsingin kaupungin ja Fujitsu Finland Oy:n väliseen sopimukseen tapahtumavalvontajärjestelmästä (1/2017) ja tapahtumavalvonnan tietojen keruusta (H174-15). Kehitystyön hankinta on alkuperäiseen sopimukseen perustuva lisätilaus.

Hankintalain (1397/2016) 41 §:n mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävä tavarahankinta on lisätilaus, jonka tarkoituksena on aikaisemman toimituksen tai laitteiston osittainen korvaaminen tai laajentaminen.

Kehitystyössä Apotin myötä alas ajettavien järjestelmien lokitiedot siirretään Splunk-järjestelmään kahden viimeisen vuoden ajalta asiakas ja käyttäjäkohtaisien lokitietoraporttien tuottamista varten. Apotti korvaa nykyiset järjestelmät huhtikuussa 2021, joten Splunk-järjestelmän tarve kestää ainakin huhtikuuhun 2023 asti.

Hankinnan kohteen kuvauksessa vuoden 2016 kilpailutuksessa edellytettiin, että tapahtumavalvontajärjestelmän tulee kerätä, tallentaa ja säilyttää asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttäjien tapahtumatiedot sekä kategorisoida ne. Järjestelmän tulee myös tuottaa määritellyt, erikseen sovitut raportit. Fujitsu Finland Oy:n tarjous 20.12.2019 käsittää edellä mainitut.

Asiakas- ja potilastietojärjestelmät sisältävät arkaluontoista ja salassa pidettävää tietoa, joiden käytöstä edellytetään kerättävän lokitietoja lokirekisteriin (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä). Tietosuoja-asetus edellyttää, että rekisteröityjen henkilötietoja käsitellään lainmukaisesti, asianmukaisesti ja rekisteröidyn kannalta läpinäkyvästi.

Rekisterinpitäjä voi täyttää tietosuoja-asetuksessa mainitun osoitusvelvollisuutensa keräämällä käyttölokitietoja lokirekisteriin.

Rekisteröidyllä eli asiakkaalla, on oikeus saada tietoonsa häntä koskeva henkilötietojen käsittely sekä käsittelyn tarkoitus viivytyksettä (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä). Asiakkaalla ja potilaalla on oikeus saada pyydettäessä lokitiedot ilman erityistä syytä kahden viimeisen vuoden ajalta.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.

Detta beslut publicerades 19.08.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Nina Huikuri, suunnittelija, puhelin: 09 310 21636

nina.huikuri@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö