Hankinta, siivous- ja ruokapalvelut; eräät koulujen, päiväkotien ja Stadin ammattiopiston toimipisteet

HEL 2020-001978
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 108 §

Eräiden Helsingin kaupungin koulujen, päiväkotien ja Stadin ammattiopiston toimipisteiden siivous- ja ruokapalvelujen hankinta ajalle 1.8.2020 - 31.7.2023

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein, että eräiden Helsingin kaupungin koulujen, päiväkotien ja Stadin ammattiopiston toimipisteiden siivous- ja ruokapalvelujen hankinta ajalle 1.8.2020 - 31.7.2023 hankitaan seuraavasti:

  • Siivouspalvelut, ryhmä 1: Palmia Oy (FI26537623)
  • Siivouspalvelut, ryhmä 2: SOL Palvelut Oy (21602991)
  • Siivouspalvelut, ryhmä 3: SOL Palvelut Oy (21602991)
  • Ruoka- ja siivouspalvelut, ryhmä 4: Compass Group FS Finland Oy (0873697-9)
  • Ruokapalvelu, ryhmä 5: Päätetään myöhemmin erikseen, koska määräaikaan mennessä ei saapunut yhtään tarjousta.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät sopimukset ja päättämään optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksien irtisanomisesta tai purkamisesta.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton hankintahinta on n. 4 870 000 euroa, alv. 0 %, sisältäen option.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Taustaa

Kilpailutus perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 27.2.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2019-006152. Ruoka-, siivous- ja käyttäjäpalveluiden hankinta ajalla 1.1.2020 - 31.12.2022 hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä. Tarjouspyynnössä määritellyt kohteet tuli kilpailuttaa, koska kohteiden sopimuskausi on päättymässä 31.7.2020. Kohteet on aiemmin kilpailutettu vuonna 2014.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 28.2.2019 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst).

Kilpailutettavat kohteet esiteltiin palveluntarjoajille ajalla 10.3.-12.3.2020. Tarjouksen jättäminen edellytti kohteisiin tutustumista.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 31.3.2020 klo 12.00. Määräaikaan mennessä saapui 10 tarjousta: Compass Group FS Finland Oy (0873697-9), ISS Palvelut Oy (0906333-1), KNK Palvelut Oy (FI28322036), Lassila Tikanoja Oyj (1680140-0), Palmia Oy (FI26537623), Puhdas Unelma Oy (FI25582721), RTK-Palvelu Oy (FI26593238), Siskon Siivous Oy (FI09779129), SMC Palvelut Oy (2510087-6) ja SOL Palvelut Oy (21602991).

Tarjoukset jakautuivat kohderyhmittäinen seuraavasti:

- Siivouspalvelut, ryhmä 1ISS Palvelut Oy (0906333-1)Lassila Tikanoja Oyj (1680140-0)Palmia Oy (FI26537623)Puhdas Unelma Oy (FI25582721)RTK-Palvelu Oy (FI26593238)Siskon Siivous Oy (FI09779129)SOL Palvelut Oy (21602991) - Siivouspalvelut, ryhmä 2ISS Palvelut Oy (0906333-1)KNK Palvelut Oy (FI28322036)Lassila Tikanoja Oyj (1680140-0)Palmia Oy (FI26537623)Puhdas Unelma Oy (FI25582721)RTK-Palvelu Oy (FI26593238)Siskon Siivous Oy (FI09779129)SMC Palvelut Oy (2510087-6)SOL Palvelut Oy (21602991) - Siivouspalvelut, ryhmä 3ISS Palvelut Oy (0906333-1)Lassila Tikanoja Oyj (1680140-0)Palmia Oy (FI26537623)Puhdas Unelma Oy (FI25582721)RTK-Palvelu Oy (FI26593238)SMC Palvelut Oy (2510087-6)SOL Palvelut Oy (21602991) - Ruoka- ja siivouspalvelut, ryhmä 4Compass Group FS Finland Oy (0873697-9) - Ruokapalvelu, ryhmä 5Määräaikaan mennessä ei saapunut yhtään tarjousta. 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön kohdassa Muut ehdot, on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjoajien henkilöstön soveltuvuus koulutuksen ja osaamisen osalta tarkastetaan ennen sopimuksen allekirjoittamista tarjouspyynnön mukaisesti.

Tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjotut palvelut täyttivät tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vaatimukset.

Tarjousten vertailu

Tarjousvertailuun valittiin kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat.

Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.

Tarjouspyynnön kohdan Hankinnan kohteen kriteerit mukaan tarjousten vertailu tehtiin seuraavasti:

- Siivouspalvelut, ryhmät 1 -3

Hinnan painoarvo on 70 pistettä ja laadun painoarvo max. 30 pistettä. Laatuarviointi tehtiin seuraavasti:

1. Miten varmistatte haltuunotossa laadullisesti ja toiminnallisesti hyvän asiakaskokemuksen toimipisteissä. Mitkä tekijät toiminnassanne vaikuttavat siihen, että haltuunotto onnistuu palvelukuvauksen ja sopimuksen mukaisesti? Tilaaja kiinnittää huomiota mm. haltuunoton onnistumiseen, asiakassuhteen luomiseen ja ylläpitämiseen, toimipistekohtaisten avainasioiden varmistamiseen sekä ennen starttia tehtäviin ennakoiviin toimenpiteisiin, sekä startin aikaiseen laadunvarmistukseen. Enintään 20 pistettä.

2. Miten varmistatte toiminnan tasalaatuisuuden kokonaisvaltaisesti lukuvuoden ja sopimuskauden aikana palvelun johtamisen ja yhteistyön näkökulmasta ja päivittäisen laaduntuottamisen näkökulmasta? Tilaaja kiinnittää huomiota mm. laadunvarmistusmenettelyihin, tilojen päivittäisen siivoustason ylläpitämiseen/kehittämiseen, laatupoikkeamien korjaamiseen sekä reagointinopeuteen sekä sijaisjärjestelyjen aikaiseen laadunvarmistamiseen ja resursointiin ja yhteistyöhön loppuasiakkaan kanssa, sekä miten toimintaympäristö huomioidaan henkilöstön perehdyttämis- ja koulutussuunnitelmassa, ja miten siivousteknologian kehittyminen ja innovaatiot näkyvät toimintaympäristössä sopimuskauden aikana. Enintään 10 pistettä.

Hinta- ja laatuvertailut perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteinä.

- Ruoka- ja siivouspalveluissa (ryhmä 4) ei varsinaista tarjousten vertailua tehty, koska määräaikaan mennessä saapui vain yksi tarjous.

Vertailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tekivät seuraavat tarjoajat:

  • Siivouspalvelut: Palmia Oy (ryhmä 1) ja SOL Palvelut Oy (ryhmät 2 ja 3).
  • Ruoka- ja siivouspalvelut: Compass Group FS Finland Oy (ryhmä 4).

Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia kriteereitä vähimmäisvaatimuksissa. Lisäksi ruokapalveluiden laatukriteereissä on pyydetty tarjoajien selvitys Hiilineutraali Helsinki 2035 –ohjelman toteuttamisesta.

Sosiaalisena kriteerinä on käytetty työllistämisvelvoitetta.

Sopimuksen teko

Sopimuskausi on kolme (3) vuotta.

Sopimusta voidaan jatkaa 1 +1 vuoden mahdollisella optiokaudella. Tilaaja päättää ennen sopimuskauden päättymistä option käyttöönotosta.

Ruoka- ja siivouspalveluiden ryhmään 4 liittyy yhden yhdistelmätyöntekijän liikkeenluovutus kohteessa Daghemmet Landbo.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua tiedoksiannosta.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Stäng

Detta beslut publicerades 12.05.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Mer information fås av

Viljami Packalen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21150

viljami.packalen@hel.fi

Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033

kari.salovaara@hel.fi

Bilagor

1. Vertailutaulukko (ryhmät 1-3)
2. Laadun sanalliset perustelut (ryhmät 1-3)
3. Kohteet ryhmittäin

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.