Vuosikertomus vuodelta 2019, Liikenneliikelaitos HKL
HKL:n vuosikertomus 2019
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti omasta puolestaan hyväksyä liikenneliikelaitoksen (HKL) vuosikertomuksen vuodelta 2019 ja lähettää sen kaupunginhallitukselle.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Vuonna 2019 metron matkustajatyytyväisyys parani merkittävästi. Myös ratikan matkustajatyytyväisyys nousi säilyen isoista joukkoliikennemuodoista parhaalla tasolla. Suurista kaupungin kehitystä tukevista investoinneista Raide-Jokerin rakentaminen käynnistyi. Metron tulevaisuuden kehittämisen askelmerkit 2020-luvulle valmistuivat. Yhdessä kaupunginkanslian ja HKL:n kesken laadittu HKL:n hallintomuotoselvitys esitti HKL:n yhtiöittämistä.
HKL:n hallintomuotoa selvittänyt työryhmä päätyi esitykseen HKL:n yhtiöittämisestä niin, että HKL säilyisi muutoksessa yhtenä kokonaisuutena, joka hoitaa niin infraa, vaunukalustoa, kunnossapitoa, liikennöintiä kuin muitakin HKL:n nykyisiä tehtäviä. HKL:n kannalta olennaista on, että näiden toimintojen väliset mittavat synergiat säilyvät. Yhtiöittämisen keskeisimpänä hyötynä olisi, että yhtiönä HKL voi toimia kaupunkiraideliikenteen seudullisena osaamiskeskittymänä niin, että raitiovaunuhankinnoissa, varikkojen rakentamisessa ja ratojen rakentamisessa saavutetaan paljon hyötyä niin Helsingille kuin naapurikaupungeillemme.
HKL:n organisaatiota uudistettiin alkukesästä. Uudistuksen johtavana ajurina oli vahvistaa panostamme tulevaisuuden menestyksemme kannalta kahdella ratkaisevalla osa-alueella - henkilöstöjohtamisessa ja talouden johtamisessa. Taloudesta vastaavaksi johtajaksi nimitettiin HKL:n sisältä Karoliina Rajakallio ja henkilöstöstä vastaavaksi johtajaksi valittiin aiemmin mm. Traficomissa henkilöstöjohtamisesta vastannut Petri Lumijärvi.
Kaupunginvaltuusto kasvatti HKL:n 10-vuotisen investointisuunnitelman 1,855 miljardiin euroon. Tämä luottamuksen osoitus HKL:lle kertoo myös kaupungin vahvasta panoksesta pikaraitioteihin osana tulevaisuuden Helsinkiä. Raide-Jokerin rakentaminen käynnistyi noin 30 kohteessa. Kruunusiltojen toteutukseen valittiin allianssitoimijat. Seuraavaksi toteutukseen tällä vuosikymmenellä tulevat pikaraitiotiet ovat Kalasataman raitiotie, Vihdintien bulevardiratikka, Viikin-Malmin ratikka ja Tuusulanväylän bulevardiratikka.
Metron tulevaisuuden osalta asettelimme yhteiset askelmerkit HSL:n, Länsimetro Oy:n ja Espoon kaupungin kanssa. Metron kapasiteetti ja luotettavuus varmistetaan vuosikymmenen kestävällä laajalla hankekokonaisuudella, jonka merkittävä osa on metron kulunvalvontajärjestelmän kokonaisuudistus ja vuorovälin tihentäminen.
Vuonna 2020 HKL:n tulevaisuuden kannalta ratkaisevaa on mahdollisesta yhtiöittämisestä päättäminen ja sen mukanaan tuomat muutokset HKL:n palvelukyvyn kehittämiseksi. Yhteiskunnallisesti merkittävää on varmistaa kykymme toteuttaa meneillään ja käynnistymässä olevat kaupunkiraideliikenteen kehityshankkeet niin laadullisesti kuin taloudellisesti ensiluokkaisesti ja samalla huolehtia siitä, että metro ja ratikka vahvistavat asemaansa kaupunkilaisten sydämissä.
Detta beslut publicerades 13.03.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Elina Norrena, viestintä- ja henkilöstönkehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 35104