Hankesuunnitelma, Teinintie 12, Oulunkylän ala-asteen koulun lisätilat ja väliaikaiset tilat
Oulunkylän ala-asteen lisätila ja väliaikainen tila, hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Teinintie 12 sijoittuvan, tilaelementeistä koostuvan koulukäyttöön suunnitellun paviljongin 19.2.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 900 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2 268 000 euroa tammikuun 2020 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Käsittely
Sari Hilden: Esittelijä muutti esittelijän perustelujen seuraavien otsikoiden alla olevien kappaleiden luvut seuraavasti:
Hankkeen laajuus (kappale 7): luvun 590 htm² korjattu arvo on 760 htm²
Kustannukset (kappale 9): luvun 33,56 euroa/htm² korjattu arvo on 26,05 euroa/htm²
Tilakustannus käyttäjille (kappale 10): luvun 26,24 euroa/htm²/kk korjattu arvo on 20,37 euroa/htm²/kk ja luvun 590 htm² korjattu arvo on 760 htm² sekä seuraava tekstiosuus poistetaan: vaan eroa syntyy 44,78 euroa/htm²/kk
Tilakustannus käyttäjille (kappale 11): luvun 71,02 euroa/htm²/kk korjattu arvo on 55,13 euroa/htm²/kk, luvun 33,56 euroa/htm²/kk korjattu arvo on 26,05 euroa/htm²/kk, luvun 32,89 euroa/htm²/kk korjattu arvo on 25,89 euroa/htm²/kk sekä luvun 590 htm² korjattu arvo on 760 htm²
Liitteenä 1 oleva hankesuunnitelma on korjattu vastaavalla tavalla.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää hyväksyä osoitteeseen Teinintie 12 sijoittuvan, tilaelementeistä koostuvan koulukäyttöön suunnitellun paviljongin 19.2.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 900 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2 268 000 euroa tammikuun 2020 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan Oulunkylän ala-aste tarvitsee lisätilaa 40 oppilaalle kunnes hankesuunnitteluvaiheessa oleva koulun laajennus valmistuu kesällä 2023.
Oulunkylän ala-asteen C-siivessä on todettu kosteusvaurioita ja tilat on poistettu käytöstä. C-siiven tiloja korvaa nyt väliaikaisesti kaksi erillistä paviljonkia, joissa ei ole mm. WC-tiloja. Koska pihan keskelle sijoitettu uudempi paviljonki on kahden vuoden sisällä jäämässä laajennustyömaan tielle, on tarkoituksenmukaista rakentaa uusi kaksikerroksinen vuokrapaviljonki vanhemman olevan paviljongin paikalle 40 oppilaspaikan lisätilaksi ja korvaamaan molemmat olevat paviljongit.
Väliaikainen tilaratkaisu 36 kuukauden ajalle hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuva paviljonki. Koska palveluverkkotarkastelussa on ilmennyt, että lisätilalle on todennäköisesti tilapäistä tarvetta Oulunkylän alueella vielä koulun laajentamisenkin jälkeen, paviljongit vuokrataan yhteensä 60 kuukauden ajalle.
Koska tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan pääomitettu kokonaissumma on yhteensä 2 108 830 euroa, hankkeesta päättää rakennusten ja yleisten alueiden jaosto.
Lausunnot
Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on 900 brm², 590 htm², 512 hym².
Kustannukset
Kustannusarvion mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä 2 268 000 euroa kustannustasossa 1/2020.
Kokonaiskustannus sisältää paviljongin vuokrakustannuksen 60 kuukauden ajalle, mikä on arvonlisäverottomana yhteensä 1 188 000 euroa (33,56 euroa/htm²). Lisäksi kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 1 080 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat, lisä- ja muutostyövaraus sekä rakennuspaikan ennallistaminen.
Tilakustannus käyttäjälle
Koulun laajennusosan valmistumiseen asti (36 kk) väliaikaisesta tilaratkaisusta peritään laajennushankkeen arvioitua tilakustannusta, joka on 26,24 euroa/htm²/kk, 15 482 euroa/kk. Tähän sisältyy ylläpidon osuus 4,01 euroa/htm²/kk. Tilakustannuksen perusteena on 590 htm². Tämä ei kata täysimääräisesti elementtitoimittajalle ulosmaksettavaa vuokrakustannusta eikä investointikustannusta, vaan eroa syntyy 44,78 euroa/htm²/kk, 36 kk:n ajalta 950 000 euroa (alv. 0 %). Erotus tullaan sisällyttämään laajennushankkeen tilakustannuksiin 30 v. poistoajalla, jolloin väliaikaiskäytön aiheuttama lisävuokra laajennushankkeen tilakustannuksiin on noin 1,10 euroa/htm²/kk. Laajennushankkeen hankesuunnitelma on tekeillä ja viedään päätöksentekoon loppukeväällä 2020.
Lisätilan (24 kk) arvioitu tilakustannus käyttäjälle on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan, ja se on 71,02 euroa/htm²/kk, 41 902 euroa/kk. Tästä tilaelementtien vuokrakustannus kaupunkiympäristön toimialalle on 33,56 euroa/htm²/kk, investointikustannusten perusteella laskettu lisävuokra 32,89 euroa/htm²/kk ja ylläpito 4,01 euroa/htm²/kk. Tilakustannuksen perusteena on 590 htm².
Hankkeen rahoitus
Tilaelementtien vuokrakustannus maksetaan käyttötalousmäärärahoista.
Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala hankkii tilat vuokraamalla ja vuokraa ne edelleen käyttäjälle. Tilojen toimittaja vastaa rakennuksen rakennusteknisestä kunnosta. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut.
Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä 8/2020.
Detta beslut publicerades 09.03.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Reetta Amper, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38283