Vuokraus, maanalaisen määräala (pysäköintilaitos), 49274/11, Asunto Oy Helsingin Avalon

HEL 2020-002317
Ärendet har nyare handläggningar
§ 106

Yhteispihatontin (AH, 7 307 m²) maanalaisen määräalan pitkäaikaisen vuokrasopimuksen vähäinen muuttaminen (Laajasalo, tontti 49274/11)

Teamchef

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö- ja kaupunkirakenteen asuntotonttitiimin päällikkö päätti muuttaa 2.3.2020 (51 §) Asunto Oy Helsingin Avalonille (y-tunnus 2943018-6) vuokratun noin 764 m²:n suuruisen maanalaisen määräalan Helsingin kaupungin 49. kaupunginosan (Laajasalo) korttelin 49274 tontista 11 (kiinteistötunnus 91-49-274-11, pinta-ala noin 7 307 m², osoite Turumankatu 4) vuokrasopimusta (vuokraustunnus A4149-53, sopimusnumero 25734) seuraavasti:

  1. Vuokra-alue on entisen noin 764 m² suuruisen maanalaisen määräalan tontista 49274/11 sijaan liitteen 1 mukainen noin 787 m² suuruinen maanalainen määräala tontista 49274/11.
  2. Virallisen elinkustannusindeksin ”lokakuu 1951 = 100” pistelukua 100 vastaavana uutena perusvuosivuokrana on 39,35 euroa/vuosi entisen 38,20 euroa/vuosi sijasta. Kalenterivuodelta perittävä uusi vuosivuokra on 789,36 euroa/vuosi entisen 754,07 euroa/vuosi sijasta, jolloin vuokra-ajalta 1.7.2021 - 31.12.2021 perittävä vuokra on 394,68 euroa.
  3. Muutoin noudatetaan entisiä ehtoja (asuntotonttitiimin päällikön päätös 2.3.2020, 51 §).

Asuntotonttitiimin päällikkö päätti oikeuttaa sopimukset ja toiminnanohjaus -tiimin päällikön tai hänen valtuuttamansa henkilön allekirjoittamaan Helsingin kaupungin puolesta edellä mainitun sopimusmuutoksen ja tarvittaessa tekemään siihen vähäisiä korjauksia ja tarkennuksia.

Lisäksi asuntotonttitiimin päällikkö totesi, ettei kaupunki vastaa vuokralaiselle aiheutuvista kustannuksista ja mahdollisista vahingoista, kuten suunnittelu- ja muista kuluista, joita vuokralaiselle saattaa aiheutua esimerkiksi siitä, että tämä päätös oikaisuvaatimuksen, kunnallisvalituksen tai ylemmän toimielimen päätöksen johdosta muuttuu tai sen lainvoimaistuminen viivästyy.

(A4149-53)

Päätöksen perustelut

Asuntotonttitiimin päällikkö päätti 2.3.2020 (51 §) vuokrata Asunto Oy Helsingin Avalonille noin 764 m²:n suuruisen maanalaisen määräalan yhteispihatontista (AH) 49274/11 pysäköintiä (pysäköintilaitosta) varten. Pysäköintilaitoksen suunnittelun edetessä pysäköintilaitoksen pinta-alaan on tullut tarkennuksia. Pysäköintilaitosta varten tarvittava maanalainen määräala on tarkennettujen suunnitelmien mukaan noin 787 m² maanvuokrasopimuksessa mainitun 764 m² sijaan. Maanvuokrasopimusta muutetaan vastaamaan todellista tilannetta. Pinta-alamuutos vaikuttaa myös maanvuokraa, koska vuokraa peritään pinta-alan perusteella. Vuokraa tarkistetaan vastaamaan muuttunutta tilannetta. Uusi perusvuosivuokra on 39,35 euroa entisen 38,20 euroa sijaan. Kalenterivuodelta (1.1.-31.12.) perittävä vuokra on siten 789,36 euroa, jolloin perittävä vuokra ajalta 1.7.2021 - 31.12.2021 (6 kk) on 394,68 euroa (752,16 : 12 x 6).

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunta päätti 15.5.2018 (247 §) siirtää hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 momentin 1 - 9 kohtien mukaista toimivaltaa päättää toimielinten päättämien sopimusten ehtojen vähäisistä muutoksista ja lisäyksistä mm. kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö- ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden asuntotontit-tiimin päällikölle.

Asuntotonttitiimin päällikkö on siten toimivaltainen päättämään asiasta.

Detta beslut publicerades 18.06.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jessina Haapamäki, kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 15267

jessina.haapamaki@hel.fi

Beslutsfattare

Miia Pasuri
tiimipäällikkö