Vuokrausperiaatteet, tontti 45127/4, Tuulimyllyntie 3

HEL 2020-002479
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 131 §

Arrendeprinciper för en bostadstomt (Botby, Kvarnbäcken, tomten 45127/4)

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige fastställde arrendeprinciper för bostadstomten (AK) 45127/4 i Botby med början vid en tidpunkt som fastställs senare fram till 31.12.2080 enligt bilaga 1.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Detaljplane- och tomtuppgifter

Stadsfullmäktige godkände 11.5.2016 (§ 131) detaljplaneändringen nr 12367 för Väderkvarnsvägen 3. Detaljplaneändringen har trätt i kraft 1.7.2016.

Detaljplaneändringen möjliggör kompletteringsbyggande på tomten 45127/4. På den tomt som ingår i detaljplaneändringen finns en byggnadsyta på vilken det är möjligt att bygga ett flervåningshus (AK). Byggnadens maximivåningstal är 6. Tomten 45127/4 har byggrätt på 4 800 m² vy. För närvarande ligger bilplatserna för Asunto Oy Tuulimyllyntie 3 på tomten. Meningen är att förlägga bilplatserna till den bredvidliggande tomten 45127/5. På tomten finns två flervåningshus i åtta våningar uppförda år 1965 för Asunto Oy Tuulimyllyntie 3.

En karta över läget och ett utdrag ur detaljplanen finns som bilaga 2.

Tomten 45127/4 har en yta på 3 124 m² och den har registrerats 6.11.2019.

Reserveringsbeslut

Stadsstyrelsen beslutade 9.3.2020 (173 §) reservera tomten 45127/4 (AK) för Lehto Asunnot Oy för planering av ett bostadsprojekt bl.a. på villkor att den som tar emot reserveringen bygger fritt finansierade oreglerade ägarbostäder utan hitasvillkor i det reserverade området. Reserveringen gjordes genom direktreservering. Enligt motiveringarna till förslaget kan tomten på basis av de riktlinjer gällande tomtöverlåtelse i Helsingfors som stadsstyrelsen godkänt 1.4.2019 (§ 220) och de kompletterande anvisningarna om tillämpning av riktlinjerna reserveras genom direktreservering för kompletteringsbyggande.

Förslag till arrendeprinciper

Tomtarrende

Årsarrendet för flervåningshustomten (AK) 45127/4 för oreglerad produktion av fritt finansierade ägarbostäder i Kvarnbäcken bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet ”oktober 1951=100” motsvaras av ett kvadratmeterpris på 30 euro, vilket till sitt nuvärde (index 1969) motsvarar ett pris på ca 591 euro per kvadratmeter våningsyta. Arrendets teoretiska effekt på boendekostnaderna blir ca 2,5 euro/m² i månaden.

Bostadskomplement som byggs utöver den våningsyta som anges i detaljplanen beaktas inte då arrendet bestäms.

Enligt stadsfullmäktiges beslut 1.10.1980 (ärende nr 18) ska årsarrendet för bostadstomter motsvara 4 % av tomtens kalkylmässiga pris.

Arrendeprinciperna baserar sig på ett värderingsinstrument upprättat av en opartisk värderare (GEM, 25.2.2020). Arrendeprinciperna är i linje med den av en utomstående värderare upprättade zonprismodell i vilken bland annat tomtens läge och kostnaderna för bilplatsarrangemangen beaktas. Tomtens finansierings- och besittningsform har beaktats i fastställandet av arrendegrunderna. Värderingsutlåtandet finns som bilaga 3.

Det är meningen att arrendera ut tomterna på ca 60 år. Således utgår arrendetiden 31.12.2080.

Befogenheter

Enligt 7 kap. 1 § 8 punkten i förvaltningsstadgan fastställer stadsfullmäktige allmänna arrendeprinciper för arrendeavtal på över 30 år.

Stäng

Kaupunginhallitus 20.04.2020 § 244

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto vahvistaa Vartiokylässä sijaitsevan asuntotontin (AK) 45127/4 vuokrausperiaatteet myöhemmin päätettävästä ajankohdasta alkaen 31.12.2080 saakka liitteen 1 mukaisesti.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 10.03.2020 § 137

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle:

  • että Helsingin Vartiokylässä sijaitsevan asuntotontin (AK) 45127/4 vuokrausperiaatteet vahvistetaan 31.12.2080 saakka liitteestä 1 ilmenevin periaattein.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot

Jenna Pirtilä, kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 23799

jenna.pirtila@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 29.05.2020

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi

Bilagor

3. Sekretessbelagd: MyndOffL 24 § 1 mom. 17 p.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.