Hankinta, asiantuntijapalvelut, CircVol-hanke, toimenpidekokonaisuus 3

HEL 2020-002880
Ärendet har nyare handläggningar
§ 16

6Aika – CircVol -hankkeen asiantuntijapalveluiden hankinta selvityksen laatimiseksi bio- ja kiertotaloustoiminnan aluetarpeista ja -tarjonnasta Helsingissä

Näringslivsdirektör

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Gaia Consulting Oy:n tarjouksen 6Aika –CircVol -hankkeen asiantuntijapalveluista selvityksen laatimiseksi bio- ja kiertotalouden yritystoiminnan aluetarpeista ja -tarjonnasta Helsingissä sekä kehityskohteiden osoittamiseksi kaupunkisuunnittelussa.

Hankinnan kokonaisarvo on 52 000 euroa (alv 0 %). Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 150 04 keskitetty hanketoiminta, kaupunginkanslian käytettäväksi, projektinumero 10980010041402 (6Aika – CircVol).

Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston yrityspalvelut-yksikön päällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Tausta

Helsingin kaupunki on partnerina 6Aika –CircVol -hankkeessa (2018–2020), jonka tavoitteena on mm. edistää teollisia sivuvirtoja hyödyntäviä liiketoimintaekosysteemejä. Helsingin kaupungin osatoteutuksessa (2019–2020) on tarkoitus kartoittaa ja vahvistaa biologisiin virtoihin tukeutuvaa yritysekosysteemiä Helsingin seudulla. Hanke toteutetaan kolmessa osakokonaisuudessa, joista hankinnan kohteena olevat asiantuntijapalvelut tukevat kokonaisuutta 3:

  1. Biologisiin virtoihin tukeutuvan bio- ja kiertotalouden yritysekosysteemin tunnistaminen ja tarpeiden kartoitus Helsingin seudulla (toteutettu 2019)
  2. Suositus Helsingin kaupungin toimintamalliksi bio- ja kiertotalouden teollisten ja urbaanien symbioosien vahvistamisessa (2020)
  3. Selvitys bio- ja kiertotalouden yritystoiminnan aluetarpeista Helsingissä sekä kehityskohteiden osoittaminen kaupunkisuunnittelussa (2020).

Hankinta

Hankintailmoitus H023-20 CircVol-hankkeen konsulttiselvityksestä koskien bio- ja kiertotaloustoiminnan aluetarpeita ja -tarjontaa sekä kaupunkisuunnittelun kehittämistä Helsingissä julkaistiin 10.3.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa. Työn tilaajana on Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston yrityspalvelut-yksikkö. Hankintamenettelynä käytettiin kevennettyä menettelyä. Tarjousten määräaika oli 30.3.2020 kello 12:00.

Tarjouksen jättivät seuraavat palveluntuottajat: Gaia Consulting Oy (työryhmässä alihankintana Ethica Oy), FCG Suunnittelu ja Tekniikka Oy ja Sweco Industry Oy. Tarjouksiin pyydettiin 8.4.2020 kaikilta tarjouksen jättäneiltä sähköpostitse tarkennus koskien työn resursointia, jonka osalta tarjouspyyntö ei ollut täysin yksiselitteinen ja saadut tarjoukset eivät siksi olleet vertailukelpoisia. Toimitettujen täydennysten jälkeen tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vertailukelpoisia. Kaikki asetetut minimivaatimukset koskien referenssejä sekä henkilöstön kokemusta ja osaamista täyttyivät tarjouksissa.

Kilpailutus toteutettiin ns. ranskalaisena urakkana, jossa hinta on määritelty. Tarjousten laatuvertailu perustui tarjouspyynnön (max 70 pistettä) ja resursoinnin (max 30 pistettä) arviointiin. Työsuunnitelmien laatua arvioitiin kolmen osatekijän suhteen: vastaavuus palvelukuvauksessa esitettyihin tavoitteisiin ja tilaajan tarpeisiin (30, 35, 40 tai 45 p), osoitettu perehtyneisyys toimintaympäristöstä Helsingissä ja Helsingin kaupungilla (5, 10 tai 15 p) sekä kolmantena tarjoukseen sisältyvät luovat, selkeästi lisäarvoa tuovat elementit, joita ei oltu vaadittu tilaajan palvelukuvauksessa (0, 5 tai 10 p). Resursoinnista oli mahdollista saada pisteitä työn toteuttamiseen esitettyjen henkilötyöpäivien kokonaismäärästä (htp/suurin htp * 10 p) ja lisäksi vielä henkilötyöpäivien määrästä (htp/suurin htp * 20 p), jotka oli työsuunnitelmassa kohdennettu niiden maksimissaan kahden henkilön työpäiviin, jotka täyttivät henkilöstölle asetetut erikoisasiantuntemuksen kriteerit kohdassa 3.

Työsuunnitelmien laatu arvioitiin arviointiryhmässä. Arviointiryhmän jäsenten antamista kokonaispisteistä laskettiin keskiarvo lopullisiksi työsuunnitelman laatupisteiksi. Kaikki esitetyt työsuunnitelmat vastasivat tarjouspyynnössä esitettyjä vähimmäisvaatimuksia. Työsuunnitelman laadusta sai eniten pisteitä Gaia Consulting Oy:n tarjouksessa esitetty. Tasapainoisessa ja selkeässä työsuunnitelmassa oli hyvin huomioitu kaupunkiorganisaation oppimisen tarve ja vuorovaikutuksen järjestäminen eri keinoin, CircVol-hankkeessa jo saadut tulokset ja rinnakkaiset toimenpiteet, erilaisten yritysten näkökulma sekä kaupunkisuunnittelun erityistarpeet Helsingissä. Resursoinnista eniten pisteitä sai Sweco Industry Oy:n tarjous. Tarjousten yksityiskohtainen pisteytystaulukko ja tiivistelmät työsuunnitelmien arvioinnista ovat päätöksen liitteenä (liite 1).

Arvioinnin tuloksena Gaia Consulting Oy:n tarjous sai eniten pisteitä ja on kokonaistaloudellisesti edullisin.

Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 17.12.2019 § 260.

Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Detta beslut publicerades 23.04.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Heli Lehtinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 36349

heli.k.lehtinen@hel.fi

Beslutsfattare

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Ulla Tapaninen
yksikön päällikkö