Hankinta, Pohjois-Haagan ala-asteen perusparannus ja laajennus, kokonaisurakka

HEL 2020-002993
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 10. / 192 §

Höjning av maximipriset i projektplanen för utbyggnad och ombyggnad av Pohjois-Haagan ala-asteen koulu

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände en höjning av maximipriset i projektplanen för ombyggnad av Pohjois-Haagan ala-asteen koulus skolhus med 1 980 503 euro utgående från att de sammanlagda kostnaderna för projektet uppgår till högst 23 045 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för oktober 2021.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Godkännande av projektplanen och val av entreprenör

För Pohjois-Haagan ala-aste har det planerats en omfattande teknisk och funktionell ombyggnad och en utbyggnad för undervisnings- och idrottslokaler. Projektet innebär att lokalerna moderniseras i linje med det som undervisningen fordrar. Vidare byts de hustekniska installationerna ut, förbättras energieffektiviteten och repareras fasader, fönster och yttertak samt förbättras dräneringen.

Stadsfullmäktige godkände 14.2.2018, § 37, projektplanen daterad 19.10.2017 som gäller projektet. Enligt beslutet var maximipriset för projektet 19 400 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för februari 2017.

Tekniska direktören beslutade 2.6.2020, § 96, godkänna Pallas Rakennus Etelä-Suomi Oy som totalentreprenör för projektet på basis av deras erbjudande, som till sitt pris var det lägsta. Entreprenörens lämplighetsvillkor, kredituppgifter och uppgifter utgående från beställaransvarslagen hade kontrollerats och de kunde godkännas. Entreprenadavtalet för totalentreprenaden för ombyggnaden och utbyggnaden av Pohjois-Haagan ala-asteen koulus skolbyggnad undertecknades 23.6.2020 med Pallas Rakennus Etelä-Suomi Oy.

Tekniska direktören beslutade 5.1.2021, § 2, häva entreprenadavtalet och berättigade stadsmiljösektorns lokaltjänsters projektenhet att genomföra de nödvändiga åtgärderna för hävningen.

Entreprenörens arbete hade framskridit så långsamt att den avtalade tidtabellen för entreprenadens avslutning hade riskerats. Man hade även lagt märke till att entreprenörens tillstånd var sådant att entreprenören inte kunde fullgöra sina skyldigheter i enlighet med avtalet. Dessutom meddelade entreprenören 21.12.2020 att den inte lyckats förhandla om en sådan finansieringslösning som den kunde säkerställa slutförandet av projektet med. Arbetet på byggarbetsplatsen hade upphört. Pallas Rakennus Etelä-Suomi Oy har lämnat en konkursansökan 4.1.2021 till Helsingfors tingsrätt. Företaget har försatts i konkurs 7.1.2021. Helsingfors stad tog över byggarbetsplatsen i en syneförrättning för besittningstagandet, som hölls 8.1.2021.

Val av ny huvudentreprenör och beräknad tidtabell

För att arbetet ska fortsätta så snabbt som möjligt har lokaltjänsternas projektenhet i februari 2021 påbörjat beredningen för anskaffningen av en ny huvudentreprenör. När byggarbetet avbröts hade man betalat ungefär en fjärdedel av entreprenaden till Pallas Rakennus. Lokaltjänsterna kommer som beställare att inför anskaffningen av den nya huvudentreprenören utreda graden av hur färdigt objektet är, revisionsplanerna och entreprenörens ersättningar för arbetet som redan gjorts, samt besluta om arbeten som anknyter bl.a. till rivningar, halvfärdiga grunder och grundandet av byggarbetsplatsen, som görs som fakturerat arbete och avtalas om separat för att påskynda entreprenaden, samt arbete och innehåll i entreprenörens erbjudande.

Ombyggnadens och utbyggnadens byggarbete ska börja som brådskande fakturerat arbete i juni 2021 som avtalas om separat och inleds så snabbt som möjligt efter projektbeslutet genom det nya huvudentreprenadavtalet som beskrivs ovan, så att arbetet blir färdigt i december 2022.

Höjning av maximipriset

Höjningen av maximipriset baserar sig på de ovan beskrivna utredningarna och beräkningar som gjorts utifrån dem, t.ex.:

  • Skillnaden mellan betalningarna till Pallas Rakennus Etelä-Suomi Oy och ersättningen för den utredda graden av hur färdigt arbetet är.
  • Revisionsändringar i planerna efter 23.6.2020.
  • Den beräknade höjningen av underentreprenadskostnaderna 23.6.2020–14.4.2021.
  • Inverkan av ändringen i byggnadskostnadsindexet mellan 23.6.2020–14.4.2021.

Kostnadsberäkningen finns som bilaga 1.

Kostnaderna för projektet

Efter maximiprisets höjning är projektets totalkostnader högst ca 23 045 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för mars 2021.

Kostnadsnivån baserar sig på indexet mars 2021. Det indexkorrigerade maximipriset i enlighet med projektplanen är 21 064 497 euro i nivån för mars 2021. Höjningen av maximipriset är 1 980 503 euro exklusive mervärdesskatt. Kostnaderna är 2 996 euro/brm² exklusive mervärdesskatt. Kostnaderna motsvarar det genomsnittliga kvadratmeterpriset för liknande projekt för ombyggnad av skolbyggnader som har genomförts.

Hyreskostnad för fostrans- och utbildningssektorn

Den interna hyran i enlighet med maximipriset i projektplanen (5 093 m² lägenhetsyta) med det ursprungliga datumet, 19.10.2017, var 1 498 668 euro om året, dvs. ungefär 124 900 euro i månaden. Månadshyran var 24,52 euro/m² lägenhetsyta. Kapitalhyrans andel är 20,70 euro/m² lägenhetsyta i månaden och underhållshyrans andel 3,82 euro/m² lägenhetsyta i månaden. I den interna hyran inkluderas tillfälliga lokalers beräknade hyresinverkan.

Med korrigerade kostnader som innebär ett höjt maximipris beräknas den framtida totalhyran bli ca 141 100 euro i månaden, dvs. ungefär 1 692 900 euro om året. Månadshyran är 27,70 euro/m² lägenhetsyta, varav kapitalhyrans andel är 23,88 euro/m² lägenhetsyta och underhållshyrans 3,82 euro/m² lägenhetsyta i månaden. Kapitalhyran preciseras enligt de verkliga kostnaderna och underhållshyran så att den motsvarar den aktuella underhållshyran när byggnaden är färdig.

Ersättningar som möjligen fås från garantin som den i konkurs försatta entreprenören gett för byggnadstiden minskar de verkliga kostnaderna med högst 1 367 000 euro, vilket sänker den interna hyran med högst 1,19 euro/m² lägenhetsyta i månaden.

Finansiering

I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2018–2027, som bifogats budgeten för 2018, har det reserverats 19 400 000 euro (exkl. moms) för projektet. Höjningen av maximipriset och ändringen av tidtabellen tas i beaktande i beredningen av investeringsprogrammet 2022–2031 för husbyggnadsprojekt.

Befogenheter

I enlighet med 7 kap. 1 § 1 mom. 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner som gäller stadens projekt vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tekninen johtaja 05.01.2021 § 2

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tekninen johtaja 02.06.2020 § 96

Kaupunginhallitus 07.06.2021 § 428

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää Haagan ala-asteen perusparannus- ja laajennushankkeen enimmäishinnan korottamisesta 1 980 503 eurolla siten, että hankkeen kokonaiskustannukset ovat arvonlisäverottomana enintään yhteensä 23 045 000 euroa maaliskuun 2021 kustannustasossa.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 20.05.2021 § 49

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle Pohjois-Haagan ala-asteen perusparannus ja laajennushankkeen enimmäishinnan korottamista 1 980 503 eurolla arvonlisäverottomana siten, että hankkeen kokonaiskustannukset ovat enintään yhteensä arvonlisäverottomana 23 045 000 euroa maaliskuun 2021 kustannustasossa.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli yksikön päällikkö Jarmo Raveala. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot

Jari Rosanti, projektinjohtaja, puhelin: 310 38857

jari.rosanti@hel.fi

Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 310 23466

jarmo.raveala@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 25.06.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi

Bilagor

1. Pohjois-Haaga UKA2 Kustannusarvio

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.