Hankinta, verkkosivujen kehittämis- ja ylläpitopalvelut, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2020-003074
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 10. / 94 §

WordPress-pohjaisten verkkosivupalvelujen suunnittelu-, toteutus- ja ylläpitopalveluiden hankinta

Kultur- och fritidsnämnden

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hankkia toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen verkkosivustojen WordPress-julkaisualustan suunnittelu-, toteutus-, ja ylläpitopalveluja Geniem Oy:ltä, joka teki Helsingin kaupungin Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelujen hankinta (DPS) -järjestelyyn perustuvassa sisäisessä kilpailutuksessa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen.

Hankinnan laskennallinen arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 500 000 euroa.

Sitova sopimussuhde sopijapuolten välillä syntyy vasta erikseen allekirjoitettavalla toimitussopimuksella. Toimitussopimus tehdään toistaiseksi. Ensimmäisenä toteutetaan nuorten.helsinki-sivusto ja muiden sivustojen toteutuksesta sovitaan erikseen. Tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti lisäksi valtuuttaa toimialan hallintojohtajan allekirjoittamaan toimitussopimuksen ja tekemään toimitussopimukseen vähäisiä muutoksia tarvittaessa.

Lautakunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan kohde, tausta ja tarkoitus

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala toteuttaa vuosina 2019–2022 koko toimialan kattavan digitalisaatio-ohjelman, jonka kokonaisbudjetiksi on esitetty 15,1 miljoonaa euroa. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esitti digitalisaatio-ohjelman ja siihen liittyvät määrärahatarpeet kaupungin-hallituksen hyväksyttäväksi päätöksellään 19.6.2018, § 133.

Kaupunginhallitus päätti talousarviokäsittelyn yhteydessä 21.10.2019, § 689 hyväksyä talousarvion vuodeksi 2020 ja taloussuunnitelman ohjeellisena vuosille 2020 - 2022. Talousarviossa 2020 todetaan, että kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan digitalisaatio-ohjelma parantaa toimialan palveluiden saavutettavuutta ja asiakaskokemusta. Keskeisiä toimenpiteitä ovat verkkosivustojen yhtenäistäminen ja nykyaikaistaminen sekä toimialan yhteisen asiakkuusmallin rakentaminen. Parempi löydettävyys lisää osaltaan toimialan tulonmuodostusta.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi talousarvion vuodeksi 2020 ja taloussuunnitelman ohjeellisena vuosille 2020 - 2022 päätöksellään 27.11.2019, § 340.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti toimintasuunnitelman ja tulosbudjetin käsittelyn yhteydessä 17.12.2019, § 199 kohdentaa 1,7 miljoonan euron määrärahan kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan digitalisaatio-ohjelmalle vuodelle 2020.

Hankintamenettely

Digitaalisten palveluiden suunnittelusta toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen järjestettiin puitejärjestelyn H093-19 HEL 2020-000591 Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelujen hankinta (DPS) mukaisesti sisäinen kilpailutus 292058 HEL 2020-003074. Tarjouspyyntö lähetettiin 31.3.2020 sähköisesti toimittajaportaalin kautta kaikille puitejärjestelyn sopimustoimittajille.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 21.4.2020 klo 12.00. Määräaikaan mennessä saapui yhteensä yhdeksän (9) tarjousta tarjoajilta. Tarjousten avauspöytäkirja on tämän asian liitteenä 21.

. Columbia Road Oy· Codemate Oy· Codemen Oy· Consultor Finland Oy· Evermade Oy
. Frantic Oy· Geniem Oy· Gofore Oyj· Valu Digital Oy

Tarjoajien kelpoisuuden tarkastaminen

Tarjoajien kelpoisuus on tarkastettu puitejärjestelyyn Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelujen hankinta (DPS) ilmoittautumisen yhteydessä sekä normaalin sopimusseurannan mukaisesti.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteen 22 vertailumuistiossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Geniem Oy.

Stäng

Detta beslut publicerades 29.05.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

hallintojohtaja
Kirsti Laine-Hendolin

Mer information fås av

Tuomas Naakka, ohjelmapäällikkö, puhelin: 09 310 26036

tuomas.naakka@hel.fi

Bilagor

1. Tarjouspyyntö
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Hankinnan kohteen kuvaus
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Asiantuntijat
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Referenssit
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Hintalomake
Bilagan publiceras inte på internet.
7. Ratkaisukuvauslomake
Bilagan publiceras inte på internet.
8. Toimitussuunnitelmalomake
Bilagan publiceras inte på internet.
9. Palvelusopimusluonnos
Bilagan publiceras inte på internet.
10. Palvelutasosopimusluonnos
Bilagan publiceras inte på internet.
11. Tietosuoja- ja salassapitoliite
Bilagan publiceras inte på internet.
12. Henkilötietojen käsittelykuvaus
Bilagan publiceras inte på internet.
13. Dynaamisen hankintajärjestelmän palvelut
Bilagan publiceras inte på internet.
14. Avoimen lähhdekoodin lisenssiehdot
Bilagan publiceras inte på internet.
15. Tarjous Geniem Oy
Bilagan publiceras inte på internet.
16. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
17. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
18. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
19. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
20. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
21. Avauspöytäkirja
Bilagan publiceras inte på internet.
22. Vertailumuistio
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.