Avustuksen hakeminen, valtion alueellinen sote-valmistelu, sosiaali- ja terveysministeriö

HEL 2020-003332
Ärendet har nyare handläggningar
§ 6
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sosiaali- ja terveystoimialan osallistuminen kahteen sosiali- ja terveysministeriön valtionavustushakuun

Förvaltningsdirektör

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan hallintojohtaja päätti, että Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala osallistuu kahteen sosiaali- ja terveysministeriön (STM) valtionavustushakuun, joka ovat Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelma sekä Rakenneuudistus. Hakuaika kumpaankin on 20.1. - 31.3.2020.

Päätöksen perustelut

Tammikuussa 2020 avautui sosiaali- ja terveysministeriön kaksi erillistä sote-uudistukseen liittyvää valtionavustushakua (https://soteuudistus.fi/valtionavustushaut). Ensimmäinen on Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, josta on mahdollista hakea rahoitusta peruspalveluiden toiminnalliseen kehittämiseen. Toinen koskee sote-rakenneuudistuksen valmistelua tukevia hankkeita. Tämä rakenneuudistusrahoitus on tarkoitettu vapaaehtoiseen alueelliseen yhteistyöhön ja yhteiseen valmisteluun. Kummankin avustuksen hakuaika on 20.1. - 31.3.2020. Avustuspäätökset tehdään keväällä 2020.

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa valtion rahoitusosuus on 100 % ja ohjelman päätavoitteet ovat:

- palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden, oikea-aikaisuuden ja jatkuvuuden parantaminen

- toiminnan painotuksen siirtäminen raskaista palveluista ehkäisevään ja ennakoivaan työhön

- palveluiden laadun ja vaikuttavuuden parantaminen

- palveluiden monialaisuuden ja yhteentoimivuuden varmistaminen

- kustannusten nousun hillitseminen.

Haussa painotetaan erityisesti palveluiden saatavuutta edistäviä toimia perusterveydenhuollossa, sosiaalihuollossa, mielenterveyspalveluissa ja monialaisessa kuntoutuksessa. Tähän hakuun sisältyy Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman (LAPE) toimeenpanon jatkaminen.

Sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa Uudenmaan osuus haettavasta yhteensä 70 milj. euron rahoituksesta on enintään noin 17 milj. euroa, josta Helsingin laskennallinen osuus olisi enintään noin 6 milj. euroa. Rahoitus on käytettävä vuosina 2020 - 2022.

Rakenneuudistus-haussa valtion rahoitusosuus on 80 % ja valtionavustusta myönnetään erityisesti sote-palveluiden järjestämistehtävän kehittämiseen ja yhtenäistämiseen, esimerkiksi

- ohjauksen kehittämiseen

- palveluverkkoa koskevaan selvitykseen ja suunnitelmaan

- palveluketjujen ja -kokonaisuuksien määrittelyyn

- palveluverkon ja palveluketjujen johtamisen kehittämiseen ja tiedolla johtamiseen

- tieto- ja viestintäteknisten ratkaisujen yhtenäistämiseen ja muiden kustannuskehityksen hillintään liittyvien toimenpiteiden valmisteluun.

Avustuksilla tuetaan edellisen hallituksen uudistuksen valmistelussa syntyneiden alueellisten ratkaisujen jatkokehittämistä. Tästä hausta rahoitetaan edellä mainitun sote-keskushaun ICT-osuudet.

Rakenneuudistus-haussa Uudenmaan osuus haettavasta yhteensä 120 milj. eurosta on enintään noin 29 milj. euroa, josta Helsingin laskennallinen osuus olisi enintään noin 10 milj. euroa. Rahoitus on käytettävä vuosina 2020 - 2021.

Hakuohjeiden mukaan valtionavustusta voidaan myöntää vain yhdelle hankekokonaisuudelle kussakin maakunnassa, tietyin poikkeuksin. Lisäksi todetaan, että Uudenmaan hankekokonaisuus voidaan erillisratkaisuehdotuksen mukaisesti jakaa toisistaan erillisiin hankekokonaisuuksiin, jolla kuitenkin on oltava yksi hankkeen hallinnoinnista vastaava taho. Tätä ratkaisua eivät Uudenmaan kunnat pitäneet toimivana, joten asiasta järjestettiin 12.2.2020 tapaaminen Uudenmaan alueiden, STM:n ja THL:n edustajien kanssa. Sen lopputuloksena oli, että Uudenmaan ehdotetut viisi itsehallintoaluetta (Helsinki, Keski-Uusimaa, Länsi-Uusimaa, Itä-Uusimaa sekä Vantaa ja Kerava) voivat tehdä erillisperusteluin kukin oman hankehakemuksensa alueellisten lähtökohtien ja tarpeiden pohjalta. Alueellisten hakemusten lisäksi alueet voivat tarvittaessa tehdä myös yhteisen hankehakemuksen eri alueiden (sis. HUS/HYKS) yhteisistä aihealueista. Edellä oleva koskee sekä Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelmaa, että sote rakenneuudistus -valtionavustushakua. Haut liittyvät toisiinsa ja siksi niiden hakemukset arvioidaan STM:ssä kokonaisuutena.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala laatii omat hakemuksensa kumpaankin valtionavustushakuun. Valmistelussa tehdään aktiivista yhteistyötä Uudenmaan muiden hakemusten laatijoiden kanssa.

Toimivalta

Valtionavustuksen myöntäminen edellyttää, että hankealueen kunnat ja sosiaali- ja terveyspalveluista vastaavat kuntayhtymät ovat tehneet periaatepäätöksen hankkeeseen osallistumisesta. Tästä syystä asiasta tehdään nyt päätös Helsingin osalta.

Helsingin kaupungin rahoitusjohtaja on tehnyt päätöksen "Valtionavustusten sekä niihin verrattavien etuuksien hakemisen toimivallan siirtäminen" (13.9.2017, § 64), jossa rahoitusjohtaja on siirtänyt toimivallan sosiaali-ja terveystoimialan hallintojohtajalle päättää sosiaali- ja terveystoimialaan liittyvien valtionavustusten sekä niihin verrattavien etuuksien hakemisesta.

Detta beslut publicerades 25.03.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Irmeli Suvanto, kehittämissuunnittelija, puhelin: 09 310 42681

irmeli.suvanto@hel.fi

Beslutsfattare

Tiina Mäki
hallintojohtaja