Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 14.3-17.3.2020

HEL 2020-003562
Ärendet har nyare handläggningar
§ 66

Helsingin kaupungin varautumisen toimeenpano korona-tilanteessa 14.3-17.3.2020

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti seuraavat kasvatuksen ja koulutuksen toimialaa koskevat varautumisasiat ajalla 14.3-17.3.2020:

15.3.2020

  • Sairaat lapset ohjataan päivähoidossa, kouluissa ja oppilaitoksissa kotiin. Laaditaan selkeä ohjeistus, jota käytetään kaikissa päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa siitä, miten linjaus toteutetaan.
  • Opetus toteutetaan lähi- ja verkko-opetuksena. Lisätään verkko-opetuksen osuutta yläkouluissa ja toisella asteella.
  • Käsien pesua ulkoa sisään tullessa valvotaan tehostetusti ja muutoinkin käsien pesuun kiinnitetään erityishuomiota.
  • Ruokailuja ja välitunteja porrastetaan tehostetusti.
  • Kouluissa ei järjestetä yhteistilaisuuksia. Liikuntatunneilla suositaan ulkoliikuntaa ja teoriamuotoista opetusta.
  • Ryhdytään kaikkiin asianmukaisiin valmistelutoimenpiteisiin sen osalta, että päiväkodit, koulut ja oppilaitokset suljetaan.

16.3.2020

  • Kaupunki rajoittaa ja vähentää lähiopetuksen tarjoamista jo 17.3.2020. alkaen niin paljon kuin mahdollista. Opetusta järjestetään kuitenkin niille oppilaille, joiden vanhemmat eivät pysty järjestämään lastensa kotihoitoa.
  • Oppilaita, joiden oppikirjat tai muut koulutarvikkeet ovat koululla pyydetään noutamaan ne joka tapauksessa 17.3.2020, kouluruokailu järjestetään normaalisti 17.3.2020.
  • Jatketaan valmistelua verkko-opetuksen ja muun kotona tapahtuvan opetuksen toteuttamiseksi.
  • Ryhdytään asianmukaisiin toimenpiteisiin kouluruokailun toteuttamiseksi.
  • Ryhdytään asianmukaisiin toimiin oppilas- ja opiskelijahuoltopalveluiden järjestämiseksi.
  • Suositellaan kaikille päiväkoti-ikäisten lasten vanhemmille, jotka pystyvät järjestämään lastensa kotihoidon, että nämä lapset eivät osallistuisi varhaiskasvatukseen huomisesta alkaen, suositus koskee sekä kaupungin että yksityisiä varhaiskasvatusyksiköitä.
  • Jatketaan valmistelua siitä, miten turvataan kriittisten ammattialojen lasten varhaiskasvatus.
  • Kasvatuksen- ja koulutuksen toimiala käynnistää 17.3.2020 klo. 12 mennessä neuvontapuhelimen koulunkäyntiin liittyviin kysymyksiin vastaamiseksi.

17.3.2020

  • Kansliapäällikkö kehotti kasvatuksen ja koulutuksen toimialaa tekemään suunnitelman kriittisten alojen työntekijöiden lasten varhaiskasvatuksen turvaamiseksi.
  • Avointa leikkipuistotoimintaa ja lapsiperheiden ohjattua toimintaa leikkipuistoissa ei järjestetä ja leikkipuistojen sisätilat suljetaan 18.3. alkaen muulta toiminnalta kuin leikkitoiminnan kerhoilta.
  • Päätettiin, että leikkitoiminnan kerhoja järjestetään leikkipuistoissa ja päiväkodeissa, mutta suositellaan kotiin jääntiä kaikille, joille se on mahdollista.
  • Perhetalot suljetaan 18.3. alkaen.
  • Kansliapäällikkö kehotti kasvatuksen ja koulutuksen toimialaa tekemään suunnitelman, jolla kriittisillä aloilla työskentelevien lapsille tarjotaan esiopetus ja 1-3 luokkien lähiopetus.
  • Sairaalakoulun toiminta jatkuu, vaikka oppilas ei olisikaan erityisen tuen oppilas tai 1-3 – luokkalainen, jonka vanhemmat työskentelevät yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisillä aloilla.
  • Koululaisten aamu- ja Iltapäivätoimintaa leikkipuistoissa ja perusopetuksen ryhmissä järjestetään 18.3.2020 alkaen vain 1-3-luokkalaisille lähiopetuksessa oleville niiden vanhempien lapsille, joiden vanhemmat työskentelevät yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisillä aloilla, erityisopetuksen oppilaille sekä kehitysvammaisille oppilaille.
  • Kansliapäällikkö kehotti kasvatuksen ja koulutuksen toimialaa ja Palvelukeskus Helsinkiä selvittämään kouluruokailun järjestämisvaihtoehdot, kun saadaan tarkempaa tietoa valtion linjauksista

Lisäksi kansliapäällikkö päätti seuraavat sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevat varautumisasiat ajalla 14.3-17.3.2020:

  • Vierailuja riskiryhmien luokse rajoitetaan. Helsingin seniorikeskuksissa, Helsingin sairaaloissa ja vammaisten asumispalveluissa suositellaan vahvasti, että ei vierailla lainkaan.
  • Valmistellaan kaupungin toimenpiteet ja asiakasviestintä hallituksen linjauksesta, kielletään vierailut vanhusten ja muiden riskiryhmien asumispalveluyksiköissä, hoitolaitoksissa jne.
  • Kansliapäällikkö kehottaa sosiaali- ja terveystoimialaa laatimaan toimintasuunnitelman, joka sisältää kuvauksen jo nyt käytössä olevista palveluista, mitä palveluita ja toimintamuotoja ryhdytään valmistelemaan ja miten nämä otetaan käyttöön, koskien hallituksen linjausta, yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet), poislukien kansanedustajat, valtiojohto ja kunnalliset luottamushenkilöt.

Lisäksi kansliapäällikkö päätti seuraavat kulttuurin- ja vapaa-ajan toimialaa koskevat asiat ajalla 14.3-17.3.2020:

  • Kansliapäällikkö kehottaa Kulttuurin- ja vapaa-ajan toimialaa selvittämään vaihtoehtoisia tapoja tuottaa kulttuuri-, kirjasto- ja liikuntapalveluja sekä tehdä nuorisotyötä.

Lisäksi kansliapäällikkö päätti seuraavat kaupunkiympäristön toimialaa koskevat asiat ajalla 14.3-17.3.2020:

  • Kaikki yleisten alueiden varaukset, jotka voisivat johtaa yli 10 hengen kokoontumisiin peruutetaan.

Lisäksi kansliapäällikkö päätti seuraavat kaupungin muuta toimintaa
koskevat varautumisasiat ajalla 14.3-17.3.2020:

  • Kaikissa asiakaspalvelutoiminnoissa suositaan sähköisiä palveluja ja puhelinpalveluja kasvokkain tapahtuvan neuvonnan sijasta.
  • Käynnistetään valmistelu, jolla ennakoidaan valmiuslain toimivaltuuksien käyttöä.
  • Kaupungintalon aula suljetaan ja väliovi kaupungintalon ravintolaan suljetaan huomisesta alkaen. Kirjaamon toiminta järjestetään poikkeusjärjestelyin.
  • Suljetaan kaikki kaupungin urheilutilat, ml. henkilöstön kuntosalit erikseen määriteltyjä poikkeuksia lukuun ottamatta.

Lisäksi kansliapäällikkö päätti seuraavat henkilöstöä ja hallintoa koskevat varautumisasiat ajalla 14.3-17.3.2020:

  • Toistaiseksi sairastapauksessa voi olla poissa 10 vuorokautta omalla ilmoituksella.
  • Uusien työntekijöiden työsuhteen alkuun liittyvistä terveystarkastuksista tehdään vain lakisääteiset työhöntulotarkastukset, huumausainetestejä vaativat tarkastukset ja virkasuhteeseen tulevien työntekijöiden tarkastukset.
  • Kaupungin toiminnassa ei järjestetä kokouksia, koulutuksia tai muita kokoontumisia, joissa on paikalla yli 20 henkilöä.
  • Kaupunki ryhtyy varautumaan tarvittaviin lomien siirtoihin eri toimintojen luonne huomioon ottaen.
  • Päätettiin hallinnon varallaolo-ohjeesta 17.3.2020 § 65
  • Työterveys Helsinki tarjoaa henkilöstön riittävyyden turvaamiseksi tehostettua tukea sosiaali- ja terveystoimialan henkilöstölle, joka on asiakas- ja potilastyössä.
  • Kaupungin koronavirus-koordinaatioryhmän ja tilanneryhmän jakelulistoille toimitetaan omat varahenkilöt.
  • Laajennetaan aikaisemman linjauksen mukainen 7 vuorokauden etätyö ulkomailta palaavien osalta 14 vuorokauteen.
  • Valmistellaan linjaus siitä, kenelle ei sallita etätyötä.

Päätöksen perustelut

Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronavirus-koordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä. Kaupungin valmiutta on aikaisemmin kohotettu sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (Pormestarin päätös 1.3.2020). Kansliapäällikkö on päättänyt 13.13.2020 § 57 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta.

Detta beslut publicerades 18.03.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi

Anssi Vuosalmi, vs. turvallisuus- ja valmiusyksikön päällikkö, puhelin: 09 310 25709

anssi.vuosalmi@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö