Hankinta, maanvuokrajärjestelmän jatkokehitysvaiheen käyttöliittymäohjelmointi, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2020-003646
Ärendet har nyare handläggningar
§ 11

Hankinta, Maanvuokrajärjestelmän jatkokehitysvaiheen käyttöliittymäohjelmointi, kaupunkiympäristön toimiala

Sektorchef

Päätös

Toimialajohtaja päätti allekirjoittaa ja tilata Digia Oyj:n minikilpailutuksessa jättämän tarjouksen Maanvuokrausjärjestelmän MVJ:n jatkokehityksen käyttöliittymäohjelmoinnista ehdoilla:

1.Arvonlisäverottomat hankintakustannukset ovat enintään 120 000 euroa (alv 0 %). Samalla toimialajohtaja päätti, että kustannusten arvonlisäveroton osuus maksetaan projektinumerolta: 28000000012810002 maanvuokrausjärjestelmän MVJ:n uudistaminen.

2. Toimitussopimus sekä Tietosuoja- ja salassapitoliite täytyy olla allekirjoitettu. Tietosuoja- ja salassapitoliitteeseen voidaan tehdä muutoksia, jotta saadaan kumpaakin osapuolta tyydyttävä ratkaisu.

Päätöksen perustelut

Maanvuokrausjärjestelmän MVJ:n on otettu käyttöön Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit palvelussa lokakuussa 2019. Nyt käynnistyvässä jatkokehitysvaiheessa tehdään:
- Uusi asiakaskäyttöliittymä, jota kautta voidaan hallita omia tietoja, kohteiden elinkaaria, osallistua tonttihakuihin ja vuokrata maa-alueita.
- Valmistelijan käyttöliittymä, jota kautta voidaan tehdä tonttihakuun liittyviä kilpailuita.
- Valmistelijan käyttöliittymä, jota kautta voidaan käsitellä kaikki hakemukset, jotka liittyvät vuokra-alueiden vuokraukseen. Maanvuokrausjärjestelmän uusien toiminallisuuksien kehittämisessä on ollut mukana Kaupunkiympäristön toimialan lisäksi myös Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala.

Vuoden 2020 aikana tehdään lisäksi erillinen projekti määrittelystä ja konversiosta, jossa kaikki kaupungin vuokraukset saataisiin siirrettyä uuteen maanvuokrausjärjestelmään. Konversion tavoitteena on saada myös Alueiden käytön ja –valvonnan vuokraukset siirrettyä uuteen MVJ:in vuoden 2020 aikana.

Käynnistyvässä jatkokehitys vaiheessa hyödynnetään puitejärjestelyä
H062-16 / HEL 2016-003547 Avoimen lähdekoodin ketterien ohjelmistokehityspalveluiden hankintaa.

Uuden maanvuokrausjärjestelmän projektin kokonaiskustannukset ovat 12.3.2020 mennessä noin 800 000 euroa, joka pitää sisällään:
• Esiselvitys 42 000 eur (Nyky- ja tavoitetilan kuvaus ja palvelumuotoilu)
• Alphavaihe 60 000 eur
• Betavaihe 640 000 eur, jossa lisäksi optio 210 000 eur.

Maanvuokrausjärjestelmän MVJ:n hankinnan kokonaisarvo huomioiden
aikaisemmat kustannukset ja jatkokehityksen hankinta mahdollisen option kanssa ovat enintään arvonlisäverottomana 1 090 000 euroa.

Maanvuokrajärjestelmän jatkokehitysvaiheen käyttöliittymäohjelmoinnin
hankinnassa järjestettiin puitejärjestelyn mukainen minikilpailutus. Tarjouspyyntö osoitettiin 24.2.2020 puitejärjestelyssä käyttöliittymäkehityksen kohdealueelle hyväksytyille viidelle toimittajalle Codento Oy, Fast
Monkeys Oy, Nitor Creations Oy, Digia Oyj ja Siili Solutions Oy. Määräaika tarjousten jättämiselle oli 9.3.2020 klo 12:00. Määräaikaan mennessä saapui yksi tarjous, joka oli tarjouspyynnön mukainen.

Minikilpailutuksessa vertailuperusteena oli halvin hinta. Digia Oyj:n tarjous on tuntihinnaltaan 71,9 euroa (alv 0 %).

Detta beslut publicerades 03.04.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jani Kuokkanen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 71427

jani.kuokkanen@hel.fi

Beslutsfattare

Mikko Aho
kaupunkiympäristön toimialajohtaja