Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 20.3. - 25.3.2020

HEL 2020-003857
Ärendet har nyare handläggningar
§ 73

Helsingin kaupungin varautumisen toimeenpano korona-tilanteessa 20.3-25.3.2020

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti seuraavat kaupunkiympäristön toimialaa koskevat asiat ajalla 20.3.-25.3.2020:

  • Korona- tilanteen aiheuttamien maanvuokran maksuvaikeuksien huomioimiseksi maaomaisuuden kehittäminen ja tontit-palvelu siirtyy korottoman maksuajan antamiseen seuraavasti:

            Lisäksi kansliapäällikkö päätti seuraavat kaupungin muuta toimintaa koskevat varautumisasiat ajalla 20.3.-25.3.2020:

            • Kaupungin vuokralle antamien liikehuoneistojen ja muiden liiketilojen vuokrien maksu voidaan tarvittaessa keskeyttää enintään 3 kuukauden ajaksi. Erääntyneet vuokrat maksetaan kunkin yritysvuokralaisen kanssa erikseen sovittavan 12 kuukauden maksuaikataulun mukaisesti. Kaupunki ei peri viivästyskorkoa sovittavan maksuaikataulun mukaisesti maksettavista vuokrista.
            • Suositetaan Helsingin kaupunkikonsernin tytäryhteisöjä ottamaan huomioon emokaupungin tekemä vuokria koskeva linjaus huomioiden kutenkin kunkin tytäryhtiön oma taloudellinen liikkumavara.
            • Helsingin kaupungin järjestöille vuodelle 2020 myöntämiä avustuksia ei tässä tilanteessa peritä takaisin, mikäli avustuksen käyttämättä jääminen kokonaan tai osittain johtuu koronavirustilanteesta. Päätetään lisäksi, että järjestöt voivat tässä erityistilanteessa halutessaan muokata ja sopeuttaa toimintaansa niin, että kohderyhmien tukeminen avustusrahoituksella on muilla tavoilla mahdollista. Avustuksen käyttötarkoitusta voidaan muuttaa, mutta sen tulee täyttää muutoksen jälkeenkin avustuksen myöntäjän vahvistamat avustusten jakoperusteet. Avustuksen käyttötarkoituksen muutokseen ei tarvitse hakea erikseen lupaa.
            • Esitetään kaupunginhallitukselle, että kaupunki voi velallisen hakemuksesta myöntää 6 kk:n lyhennysvapaan, ja vastaavan laina-ajan pidennyksen sellaisille lainansaajille, joiden toimintaa ja siten tulonmuodostusta koronaviruksesta aiheutuva poikkeustila on olennaisesti haitannut. Esitys asiasta pyritään saamaan päätöksentekoon huhtikuun aikana.
            • Kaupunki käy tytäryhteisökohtaiset neuvottelut niiden tytäryhteisöjensä kanssa, joiden toiminnan volyymiin kaupungin toimipisteiden sulkeminen on olennaisesti vaikuttanut.
            • Siltä osin, kun valtiontukisäännökset eivät muodostu esteeksi, kaupunki voi rahoitusjohtajan erillisellä päätöksellä myönnettävän konsernitililimiitin avulla rahoittaa tilapäiset koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilasta johtuvista tulonmenetyksistä aiheutuvat kassavajeet. Tapauskohtaista harkintaa noudattaen tytäryhteisön maksuvalmius voidaan varmistaa myös kaupunginhallituksen päätöstä edellyttävillä lainojen maksuaikajärjestelyillä, tai uusia lainoja myöntämällä. Mikäli lainatarve, tai pääomitustarve osoittautuu merkittäväksi, ao. toimenpiteet tulevat edellyttämään kaupunginvaltuustolta ylitysoikeutta ko. talousarviomäärärahoihin.
            • Kansliapäällikkö kehottaa, että Palmia rajaa seuraavat ravintolansa ulkopuolisilta siten, että henkilöstöruokailu voidaan turvata:
                          • Muiden ravintoloiden osalta selvitys jatkuu ja siitä vastaa valmiusyksikkö yhdessä konserniohjauksen kanssa. Lisäksi toimialat neuvottelevat muiden henkilöstöruokailua tuottavien toimijoiden kanssa vastaavista järjestelyistä koskien henkilöstön ruokailua.

                          Lisäksi kansliapäällikkö päätti seuraavat henkilöstöä ja hallintoa koskevat varautumisasiat ajalla 20.3.-25.3.2020:

                          • Tarkennetaan tilannekuvaa niiden avainhenkilötehtävien osalta, jotka tukevat kaupungin ydintehtävien toteuttamista. Toimialoja velvoitetaan pitämään jo laadittua työtaisteluihin liittyvää varautumissuunnitelmaa jatkuvasti ajan tasalla ja varmistamaan sen soveltuvuus muuttuneeseen tilanteeseen. Kriittiset avaintehtävät ja vastuuhenkilöt tunnistetaan osana tätä suunnitelmaa. Henkilöstöosasto varmistaa yhteistyössä toimialojen ja liikelaitosten kanssa, että avainhenkilöt on kattavasti määritelty ja sijaisjärjestelyt ovat ajan tasalla, ja henkilöstöosasto raportoi koordinaatioryhmälle asiasta maanantaina 30.3.2020.
                          • Sosiaali- ja terveystoimessa ja pelastuslaitoksella otetaan käyttöön valmiuslain mahdollistamat joustot erityisesti työaikojen ja vuosilomien osalta palvelujen turvaamiseksi ja toimintojen käynnissä pitämiseksi. Irtisanomisaikoja koskeva pidennys otetaan käyttöön vasta, jos työnantajaa uhkaa virusepidemiasta johtuva työvoimapula. Huomioitavaa, että hallituksen linjauksen mukaan toimenpiteet ovat tässä vaiheessa voimassa 13. huhtikuuta 2020 asti.

                          Päätöksen perustelut

                          Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronavirus-koordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä. Kaupungin valmiutta on aikaisemmin kohotettu sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (Pormestarin päätös 1.3.2020). Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020 § 66 ja 20.3 § 70 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.

                          Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta.

                          Detta beslut publicerades 25.03.2020

                          OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

                          Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

                          Oikaisuvaatimusoikeus

                          Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

                          • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
                          • kunnan jäsen.
                          Oikaisuvaatimusaika

                          Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

                          Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

                          Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

                          Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

                          Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

                          Oikaisuvaatimusviranomainen

                          Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

                          Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

                          Sähköpostiosoite:
                          Postiosoite:
                          PL 10
                           
                          00099 HELSINGIN KAUPUNKI
                          Faksinumero:
                          (09) 655 783
                          Käyntiosoite:
                          Pohjoisesplanadi 11-13
                          Puhelinnumero:
                          (09) 310 13700 (Yleishallinto)

                          Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

                          Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

                          Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

                          Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

                          • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
                          • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
                          • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
                          • oikaisuvaatimuksen tekijä
                          • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
                          • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
                          Pöytäkirja

                          Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

                          Stäng

                          Mer information fås av

                          Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

                          katja.rimpila@hel.fi

                          Beslutsfattare

                          Sami Sarvilinna
                          kansliapäällikkö