Helsingin kaupungin varautumisen toimeenpano korona-tilanteessa 25.3-27.3.2020

HEL 2020-003996
Ärendet har nyare handläggningar
§ 77

Helsingin kaupungin varautumisen toimeenpano korona-tilanteessa 25.3-27.3.2020

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö kehottaa asianomaisia toimialoja toteuttamaan seuraavat koordinaatioryhmässä tehdyt asiakasmaksuja koskevat linjaukset:

  • Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut: Poissaolopäivät hyvitetään kaupungin järjestämän varhaiskasvatuksen asiakasmaksusta täysimääräisesti poissaolosuosituksen voimassaolon ajan. Maaliskuun laskutus siirretään huhtikuun loppuun.
  • Koululaisten iltapäivätoiminta: Mikäli palvelua ei ole käytetty kaupungin avustaman koululaisten iltapäivätoiminnan asiakasmaksut hyvitetään täysimääräisesti poissaolosuosituksen voimassaolon ajan ja maaliskuun asiakasmaksusta peritään 50 %.
  • Leikkipuistojen välipalamaksut: Mikäli palvelua ei ole käytetty hyvitetään täysimääräisesti poissaolosuosituksen voimassaolon ajan ja maaliskuun asiakasmaksusta peritään 50 %.
  • Vapaan sivistystyön kurssimaksut palautetaan niistä kursseista, joista on jäänyt yli 50 % kurssikerroista pitämättä. Osa kursseista järjestetään etäopiskeluna ja osa korvataan myöhemmin järjestettävillä kurssikerroilla.
  • Ohjatun liikunnan keskeytettyjen kurssien asiakkaille annetaan 50 %:n alennus syksyn 2020 kurssimaksuista.
  • Kulttuuritalojen maksullisten vapaa-ajan kurssien asiakkaille annetaan 50 %:n alennus syksyn 2020 kurssimaksuista.
  • Yksityisille, perusopetuslain mukaista ja kaupungin avustamaa koululaisten iltapäivätoimintaa järjestäville maksetaan lisäavustuksena asiakasmaksumenetykset laskua vastaan, jos toimintaa ei ole muutoin jo suljettu eikä palvelun tarjoaja ole rajoittanut toimintaa omilla päätöksillään.

Lisäksi kansliapäällikkö päätti seuraavat kaupunkiympäristön toimialaa koskevat asiat ajalla 25.3.-27.3.2020:

  • Kansliapäällikkö kehottaa kaupunkiympäristön toimialaa valmistelemaan kaupungin yritysvuokralaisten vuokria koskevat linjaukset siten, että eräitä liikehuoneita ja toreja koskeva vuokravapautus myönnetään kolmeksi kuukaudeksi ajalla 1.4.-30.6.2020.
  • Kansliapäällikkö kehottaa kaupunkiympäristön toimialaa ryhtymään pysäköinnin erityisjärjestelyihin terveydenhuollon henkilökunnan liikkumisen helpottamiseksi.

Kansliapäällikkö päätti seuraavat henkilöstöä ja hallintoa koskevat varautumisasiat ajalla 25.3-27.3.2020:

  • Kaupunki laatii Uudenmaan ulkopuolella asuville työntekijöilleen todistuksen, jolla henkilö voi osoittaa työnteon välttämättömyyden. Palvelukeskuksen puhelinpäivystys vastaa poliisilta tuleviin tiedusteluihin. Päivystykselle annetaan riittävät henkilöstötietojärjestelmän käyttöoikeudet ja –opastus.
  • Koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa etätyötä tehdään aina, kun se on työtehtävät huomioiden mahdollista. Etätyöstä päättää lähiesihenkilö.
  • Mikäli etätyö ei ole mahdollista, palvelukokonaisuuden johtaja, palvelun päällikkö tai näitä vastaava linjaa ja ohjeistaa sen erikseen.
  • Varhaiskasvatuksen osalta valmistellaan erillinen tarkennettu ohje etätyöstä.

Päätöksen perustelut

Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronavirus-koordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä. Kaupungin valmiutta on aikaisemmin kohotettu sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (Pormestarin päätös 1.3.2020). Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020 § 66, 20.3.2020 § 70 ja 25.3.2020 § 73 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta.

Detta beslut publicerades 30.03.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö