Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 3.4. - 10.4.2020

HEL 2020-004579
Ärendet har nyare handläggningar
§ 92

Helsingin kaupungin varautumisen toimeenpano 3.4.-10.4.2020

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö kehottaa toimialoja toimeenpanemaan seuraavat koordinaatioryhmässä tehdyt linjaukset:

  • Sosiaali- ja terveystoimiala oikeutetaan hankkimaan tarvittaessa välttämättömiä suojavarusteita luotettavilta yrityksiltä myös etukäteismaksulla. Etukäteismaksuihin sovellettavat sopimusehdot määritetään oikeuspalvelujen kanssa. Yritysten luotettavuus arvioidaan yhteistyössä kaupungin oikeuspalvelujen, turvallisuus- ja valmiusyksikön, sosiaali- ja terveystoimen sekä ulkomaisten toimijoiden osalta kansainvälisten asioiden yksikön kanssa.
  • Niissä kaupungin fyysisissä asiakaspalvelupisteissä, joiden toiminta jatkuu, toteutetaan koordinaatioryhmässä sovitut suojaustoimenpiteet. Toimenpiteet tulee olla toteutettuna perjantaihin 17.4. mennessä, huomioiden kuitenkin mahdolliset toimitusvaikeudet käsidesin ja suojapleksien osalta. Päätös on voimassa 31.5.2020 asti.
  • Kansainvälisen yhteistyön prioriteetit toteutetaan koordinaatioryhmässä sovitusti.
  • Kasvatuksen ja toimialan ruokapalveluiden poikkeusolojen laskutusperiaatteet koordinaatioryhmässä sovitusti. Poikkeusolojen laskutusperiaatteista on keskusteltu palveluntuottajina toimivien  kanssa. Periaatteita sovelletaan yhdenmukaisesti kaikkien näiden kilpailutettujen palveluntuottajien osalta.
  • Koulujen erityiskuljetusten kompensointi 15.3–13.4.2020 välisenä aikana koordinaatioryhmässä sovitusti.

Lisäksi kansliapäällikkö kehottaa kaupunkiympäristön toimialaa toteuttamaan seuraavat koordinaatioryhmässä tehdyt linjaukset:

  • Kaupungin johtoryhmän 27.3. tekemästä linjauksesta poiketen Vanha kauppahalli pidetään avoinna toistaiseksi ma-la klo 10-18 välisenä aikana.

Lisäksi kansliapäällikkö kehottaa toteuttamaan seuraavat kaupungin muuta toimintaa koskevat koordinaatioryhmän linjaukset.

  • Linjaukset koronaepidemian vaikutuksista Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n kanssa solmittuihin pitkäaikaisia sijaisia koskeviin tilauksiin. Kaupungin osalta em. linjauksen toteutumisen edellytyksenä on, että muut Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n pääomistajat, Espoo, HUS ja Vantaa toimivat osaltaan vastaavalla tavalla. Seure informoi toimintamallista mahdollisimman pian omistaja-asiakkaita ja sijaisiaan ja ohjeistaa mm. laskutukseen liittyvistä käytännöistä.
  • Koronakoordinaatioryhmä puoltaa käsillä olevassa poikkeustilanteessa HSL:n maksamien infrakorvausten eräpäivien siirtoa tulevaisuuteen niin, että HSL maksaa korvaukset 30.11.2020 mennessä. Asiasta päättäminen kuuluu HKL:n toimitusjohtajan toimivaltaan. Muiden jäsenkuntien kanssa käytyjen keskustelujen perusteella on sovittu, että siirrettävien infrakorvausten osalta ei tulla perimään korkoa.
  • Hankitaan koronakoordinaatioryhmän ja siihen liittyvän toiminnan käyttöön pikaviestin. Selvitetään tuotteen soveltuvuus myös muuhun kaupungin toimintaan.
  • Kaupunki ei itse järjestä mitään perinteistä vapunviettoa edistäviä tapahtumia, ei varaudu muiden tapahtumiin ja pyrkii kaikin keinoin vaikuttamaan siihen, ettei vapunviettoon kokoonnuta.
  • Helsingin kaupunki hakee valtionavustusta yksinyrittäjien tukeen TEM:ltä rahoitusjohtajan päätöksellä. Tuen hakemiseen ja hakemusten käsittelyyn käytetään asiointi.hel.fi-järjestelmäkokonaisuutta, jonka kustannukset katetaan kanslian määrärahoista. Hakemusten käsittelytyöhön kohdennetaan etenkin alkuvaiheessa henkilöstöresursseja kansliasta ja osaajapankista. Tietohallinto tukee tietojärjestelmäprosesseja käyttöönoton ja ylläpidon aikana.
  • Kaupunki/kaupunginorkesteri maksaa Helsingin Musiikkitalo Oy:lle konserttisalin vuokria kevään 2020 aikana koronaepidemiasta riippumatta siltä osin kuin kaupunginorkesteri on varannut konserttisalin käytettäväksi kamarimusiikki- tai vastaaviin esityksiin, jotka kuvataan ja toimitetaan yleisön saataville. Kaupunki/kaupunginorkesteri maksaa Helsingin Musiikkitalo Oy:lle kohtuullisena korvauksena aiemmin varatuista ja koronaepidemian takia peruuntuneista konserttisalivarauksista 15 000 euroa kultakin peruutuksia sisältäneeltä kuukaudelta.  

Lisäksi kansliapäällikkö päätti seuraavat henkilöstöä ja hallintoa koskevat koordinaatioryhmän linjaukset:

  • Kaupungin henkilöstöosasto osoittaa sosiaali- ja terveystoimialalle henkilöresursseja muilta toimialoilta tukemaan laivamatkustajien vastaanottamisprosessia.
  • Kausityöntekijöiden ja kesäharjoittelijoiden kesätyöpaikat toteutetaan ainakin niiden henkilöiden osalta, joille työpaikka on jo luvattu.
  • Kaupungin henkilöstöosasto selvittää henkilöstöön liittyviä toimenpiteitä siltä osin kuin työtehtävät koronatilanteen seurauksena vähenevät merkittävästi. Lomaohjeistusta tarkennetaan tarvittaessa.

Päätöksen perustelut

Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronavirus-koordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä. Kaupungin valmiutta on aikaisemmin kohotettu sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (Pormestarin päätös 1.3.2020). Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020 § 66, 20.3.2020 § 70 25.3.2020 § 73, 29.3.2020 § 77 ja 4.4.2020 § 88 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta.

Detta beslut publicerades 09.04.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö