Hankinta, elinkaarisuunnittelun puitejärjestely 2020-2022, Kaupunkiympäristön toimiala
Elinkaarisuunnittelun puitejärjestely 2020 - 2022
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta:
- Ryhmittymä Hepacon Oy - Bionova Oy:n osa-aluetta 2 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä vastuullisen energiasuunnittelijan referenssihankkeille asetettuja vähimmäisvaatimuksia
- Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy:n osa-aluetta 1 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä yrityksen ympäristöjärjestelmälle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat elinkaarisuunnittelun puitejärjestelyn kolmea (3) osa-aluetta koskevat puitesopimukset 30.9.2022 saakka jäljempänä mainituin ehdoin edullisuusjärjestyksessä seuraavien kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:
Osa-alue 1: Energia- ja elinkaarisuunnittelu palvelurakennushankkeissa
- Ryhmittymä Hepacon Oy - Bionova Oy
- Sweco Talotekniikka Oy
- Sitowise Oy
- Ramboll Finland Oy
Osa-alue 2: Energia- ja elinkaarisuunnittelu asuinrakennushankkeissa
- Sweco Talotekniikka Oy
- Sitowise Oy
- Ramboll Finland Oy
- Granlund Consulting Oy
Osa-alue 3: Ympäristöluokitusten koordinointi
- Granlund Consulting Oy
Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.10.2020 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Kaupunkiympäristön toimialan tekninen johtaja allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 30.9.2022. Hankintaan sisältyy lisäksi mahdolliset kaksi (2) optiovuotta, joiden käyttöönotosta tehdään päätös vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on 2+1+1 vuotta.
Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 11 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta. Kyseessä on tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvia optiovuosia.
Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Puitesopimukseen perustuvat hankinnat
Hankinnan kohteena ovat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan vuosittain teettämät talonrakennushankkeiden elinkaarisuunnittelun toimeksiannot, ympäristöluokituskoordinointitoimeksiannot sekä muut asiantuntijatehtävät kaupungin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin. Hankinnan kohteena olevat asiantuntijapalvelut on jaettu osa-alueisiin palveluiden luonteen ja sisällön mukaan seuraavalla tavalla:
1. Energia- ja elinkaarisuunnittelu palvelurakennushankkeissa
2. Energia- ja elinkaarisuunnittelu asuinrakennushankkeissa
3. Ympäristöluokitusten koordinointi
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 30.9.2022 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina 30.9.2022 saakka.
Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 11 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Elinkaarisuunnittelun puitejärjestely 2020-2022” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 7.5.2020.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Vastuugroup.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa konsulttivastuuvakuutusta.
Tarjoajalla on oltava päivittäistä projektinhallinta- tai työajanseurantaohjelmaa tai -järjestelmää, josta käy ilmi päivittäiset työtunnit ja -tehtävät sekä toteutuneet työtunnit kuukausitasolla arvioituun tuntimäärään verrattuna.
Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimuksenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus tarjoavan yrityksen laadunvarmistusmenettelystä.
Tarjoajalla tulee olla käytössään sertifioitu ympäristöjärjestelmä ISO14001 tai muulla ISO 14001 -standardia vastaavalla tavalla sertifioitu tai muu pätevän ulkopuolisen tahon todentama ympäristöjärjestelmä, jossa tarjoaja on asettanut toiminnalleen ympäristötavoitteet, toteuttaa toimenpideohjelmaa tavoitteiden saavuttamiseksi ja seuraa tavoitteiden saavuttamista järjestelmällisesti.
Osa-alueen 1 (energia- ja elinkaarisuunnittelu palvelurakennushankkeissa) tarjoajia koskevat vaatimukset
Tarjoajalla tulee olla käytössään tuntitasoinen energiasimulointiohjelmisto, joka täyttää ympäristöministeriön asetuksessa 1010/2017 uuden rakennuksen energiatehokkuudesta 8 § dynaamiselle laskentamenetelmälle asetetut vaatimukset sekä mahdollistaa erilaisten energia- ja muiden taloteknisten järjestelmien tuntitasoisen simuloinnin, luotettavat olosuhdesimuloinnit sekä rakennuksen itsensä sekä ympäröivien rakennusten ja kasvillisuuden varjostavan vaikutuksen huomioimisen.
Tarjoajalla tulee olla käytössään rakennusten elinkaaren hiilijalanjäljen laskentaan laskentamalli tai -ohjelma, joka perustuu standardeihin EN 15978 ja EN 15804. Laskentamallin tai -ohjelman tulee sisältää laadukas ja läpinäkyvä päästötietokanta. Elinkaaren hiilijalanjäljen laskenta tehdään ympäristöministeriön vähähiilisyyden arviointimenetelmällä, ellei muuten sovita.
Tarjoajan tulee nimetä vastuullinen energia- ja elinkaarisuunnittelija, jolla on vähintään ammattikorkeakoulututkinto tai ylempi korkeakoulututkinto soveltuvalta alalta vähintään kolmen (3) vuoden kokemus energiasuunnittelusta tutkinnon valmistumisesta laskettuna, voimassa oleva ylemmän tason energiatodistuksen laatijapätevyys, hyvät taidot dynaamisen energiasimulointiohjelman käytössä, sekä hyvä suomen kielen kirjallinen ja suullinen taito. Vastuullisena energia- ja elinkaarisuunnittelijana ei voi olla sama henkilö sekä osa-alueessa 1 että osa-alueessa 2.
Riittävän kokemuksen osoittamiseksi vastuullisen suunnittelijan tulee tarjouspyynnön liitteenä olevalla vähimmäisvaatimuslomakkeella esittää kolme (3) rakennushanketta, joissa hän on toiminut pääasiallisena energiasuunnittelijana ja joissa energiasuunnittelutehtävä on sisältänyt vähintään E-luku- ja tavoite-energiankulutuslaskelmien sekä sisäolosuhdesimulointien tekemisen ja joista vähintään kahdessa (2) on tehty energiamuotovaihtoehtojen toteutettavuus- ja kannattavuusselvitys, joissa rakennuslupa on haettu aikaisintaan vuonna 2015, jotka ovat laajuudeltaan vähintään 1 000 brm², jotka ovat palvelurakennuksia, joista vähintään yksi (1) on uudisrakennus- ja vähintään yksi (1) perusparannushanke.
Tarjoajan tulee nimetä hiilijalanjälkilaskennan asiantuntija, jolla on vähintään alempi korkeakoulututkinto soveltuvalta alalta, sekä hyvä suomen kielen kirjallinen ja suullinen taito.
Riittävän kokemuksen osoittamiseksi hiilijalanjälkilaskennan asiantuntijan tulee esittää kaksi (2) osana rakennushanketta tai itsenäisenä laskelmana tekemäänsä rakennuksen elinkaaren hiilijalanjälkilaskelmaa, jotka on tehty jollakin yleisesti tunnistetulla laskentatavalla, joka huomioi kaikki elinkaaren vaiheet (A-C) standardin EN 15978 mukaisesti, joissa laskelman kohteena olleet rakennukset ovat laajuudeltaan vähintään 1 000 brm², jotka ovat valmistuneet aikaisintaan vuonna 2015.
Tarjoajan tulee nimetä lämpöpumppuasiantuntija, jolla on vähintään alempi korkeakoulututkinto soveltuvalta alalta vähintään kolmen (3) vuoden kokemus joko lämpöpumppujärjestelmien suunnittelusta ja/tai toteutuksesta tutkinnon valmistumisesta laskettuna, sekä hyvä suomen kielen kirjallinen ja suullinen taito.
Riittävän kokemuksen osoittamiseksi lämpöpumppuasiantuntijan tulee esittää kaksi (2) lämpöpumppuhanketta, joissa hän on vastannut järjestelmän suunnittelusta tai toteutuksesta, joissa kohdekiinteistö on ollut laajuudeltaan vähintään 1 000 brm², jotka ovat valmistuneet vuoden 2015 jälkeen ja varmistettu toimiviksi, sekä joista vähintään yksi (1) on maalämpöjärjestelmä.
Osa-alueen 2 (energia- ja elinkaarisuunnittelu asuinrakennushankkeissa) tarjoajia koskevat vaatimukset
Vaatimukset ovat muuten samat kuin osa-alueella 1, mutta seuraavin poikkeuksin:
Vastuullinen energia- ja elinkaarisuunnittelijan referenssikohteiden tulee olla asuinkerrostalojen rakennushankkeita ja laajuudeltaan vähintään 2 000 htm².
Hiilijalanjälkilaskennan asiantuntijan ja lämpöpumppuasiantuntijan referenssikohteiden tulee olla laajuudeltaan vähintään 2 000 htm².
Osa-alueen 3 (Ympäristöluokitusten koordinointi) tarjoajia koskevat vaatimukset
Tarjoajan tulee nimetä RTS-ympäristöluokituskoordinaattori, jolla on vähintään alempi korkeakoulututkinto soveltuvalta alalta, RT-ympäristökonsultin pätevyys, joka tulee osoittaa todistuksella, sekä hyvä suomen kielen kirjallinen ja suullinen taito.
Riittävän kokemuksen osoittamiseksi RTS-ympäristöluokituskoordinaattorin tulee tarjoajan esittää tarjouspyynnön liitteenä olevalla vähimmäisvaatimuslomakkeella kaksi (2) rekisteröityä RTS-ympäristöluokitushanketta, joissa hän on toiminut ympäristöluokituksen vastuuhenkilönä, joissa tavoiteltu luokitustaso on ollut vähintään kolme (3) tähteä, jotka ovat laajuudeltaan vähintään 1 000 brm² (palvelurakennukset) tai 2 000 htm² (asuinrakennukset) ja joissa vähintään suunnitteluvaiheen todistusaineisto on kerätty.
Tarjoajan tulee nimetä BREEAM-ympäristöluokituskoordinaattori, jolla on vähintään alempi korkeakoulututkinto soveltuvalta alalta, BREEAM International Assessor -pätevyys, joka tulee osoittaa todistuksella, sekä hyvä suomen kielen kirjallinen ja suullinen taito ja hyvä englannin kielen taito.
Riittävän kokemuksen osoittamiseksi BREEAM-ympäristöluokituskoordinaattorin tulee esittää kaksi (2) rekisteröityä BREEAM-ympäristöluokitushanketta, joissa hän on toiminut ympäristöluokituksen vastuuhenkilönä, jotka on rekisteröity aikaisintaan vuonna 2015, joissa tavoiteltu luokitustaso on ollut vähintään very good, jotka ovat laajuudeltaan vähintään 1 000 brm² (palvelurakennukset) tai 2 000 htm² (asuinrakennukset) ja joissa vähintään suunnitteluvaihe on auditoitu.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 8.6.2020 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti kuusi (6) yritystä.
Tarjouksista kuusi (6) koski osa-aluetta 1, viisi (5) koski osa-aluetta 2 ja yksi (1) osa-aluetta 3.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Avauspöytäkirja on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Työpajankatu 8:n toimitiloissa.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:
- Ryhmittymä Hepacon Oy - Bionova Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous ei täytä vastuullisen energiasuunnittelijan referenssihankkeille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska nimetty henkilö on, tarjoajan vähimmäisvaatimuslomakkeella antaman työnkuvauksen perusteella, toiminut hankkeissa nimenomaan laadunvarmistukseen verrattavassa roolissa. Vähimmäisvaatimuslomakkeessa on erikseen mainittu, että hankkeita, joissa henkilö on toiminut vain laadunvarmistusroolissa, ei hyväksytä referensseiksi. Ryhmittymä Hepacon Oy - Bionova Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
- Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä yrityksen ympäristöjärjestelmälle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska se ei ole pätevän ulkopuolisen tahon todentama. Tarjouspyynnön ehtojen mukaan tarjoajalla tulee olla ISO14001 tai muulla ISO 14001 -standardia vastaavalla tavalla sertifioitu tai muu pätevän ulkopuolisen tahon todentama ympäristöjärjestelmä. Näin ollen Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.
Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina, kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiseen asetettuun määräaikaan mennessä. Hankintayksikkö ei voi myöskään pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka on tullut liittää tarjoukseen. Tarjoaja kantaa vastuun tarjouksensa sisällöstä.
Tarjouspyyntö on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Työpajankatu 8:n toimitiloissa.
Tarjousten vertailu
Tarjouksen vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, josta hinnan osuus on 100 %. Hintavertailuun perustuva kilpailutus on perusteltu, koska ainoastaan tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttävät yritykset pääsevät mukaan vertailuun ja laatutekijät on huomioitu asetetuissa soveltuvuusvaatimuksissa.
Tarjouksen vertailuhinnan ja vertailupisteiden laskenta
Tarjouksen vertailuhinta muodostuu osa-alueittain hankittavalla määrällään (HM) kerrottujen SKOL-luokkien 02, 03, 04 ja 05 tuntiveloitushintojen (alv 0 %) summasta. Osa-alueen alin tarjottu vertailuhinta (x) saa 100 vertailupistettä ja muiden tarjoajien vertailupisteet muodostuvat osa-alueittain niiden vertailuhinnasta (y) kaavalla x/y*100 pistettä.
Tarjousten vertailuhintataulukot ovat liitteessä 1.
Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta
Sopimustoimittajilta tilattavat euromääräiset summat jakaantuvat osa-alueittain vertailutaulukon vertailupisteiden mukaan prosenttisuhteisesti seuraavasti: sopimustoimittajan vertailupisteet / kaikkien sopimustoimittajien yhteenlasketut vertailupisteet * 100 %. Tilattujen toimeksiantojen todellinen prosenttisuhde voi vaihdella ± 5 prosenttiyksikköä.
Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajilta eikä tilaaja sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan kullekin osa-alueelle 4 - 6 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Esitetään, että sopimustoimittajia kustannuslaskenta- ja -suunnittelupalvelujen puitejärjestelyn piiriin valitaan osa-alueittain (koreja sisältävän osa-alueen A osalta koreittain) seuraavasti:
Osa-alue 1: neljä (4) toimittajaa
Osa-alue 2: neljä (4) toimittajaa
Osa-alue 3: yksi (1) toimittaja.
Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:
Osa-alue 1: Energia- ja elinkaarisuunnittelu palvelurakennushankkeissa
- Ryhmittymä Hepacon Oy - Bionova Oy
- Sweco Talotekniikka Oy
- Sitowise Oy
- Ramboll Finland Oy
Osa-alue 2: Energia- ja elinkaarisuunnittelu asuinrakennushankkeissa
- Sweco Talotekniikka Oy
- Sitowise Oy
- Ramboll Finland Oy
- Granlund Consulting Oy
Osa-alue 3: Ympäristöluokitusten koordinointi
- Granlund Consulting Oy
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (21.4.2020 § 220) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on yleishankintavaltuus yli yhden (1) miljoonan euron hankinnoissa. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Detta beslut publicerades 24.08.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081
Anni Tyni, johtava energia-asiantuntija, puhelin: 09 310 22136
Katri Kuusinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 39163