Avustuksen hakeminen, valtionavustus, ammatillisen koulutuksen strategiarahoitus vuonna 2020, opetus- ja kulttuuriministeriö

HEL 2020-005092
Ärendet har nyare handläggningar
§ 46

Valtionavustus, Ammatillisen koulutuksen strategiarahoitus vuonna 2020, Opetus- ja kulttuuriministeriö

Direktören för gymnasie- och yrkesutbildningen och den fria bildningen

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti hakea strategiarahoitusta Opetus- ja kulttuuriministeriöltä toiminnan kehittämiseen ja uudistamiseen koulutuspoliittisten tavoitteiden mukaisesti. Haetun strategiarahoituksen kokonaismäärä on 3 228 052 euroa ajalle 1.1.2020 – 31.12.2021.

Strategiarahoitus ja omarahoitusosuudet jakautuvat seuraaviin painopistealueisiin: Opetuksen ja ohjauksen laadun parantaminen 1440438 euroa, omarahoitusosuus 75812 euroa. Oppimisympäristöjen kehittäminen 523114 euroa, omarahoitusosuus 58124 euroa. Koulutuksen järjestäjien tieto-osaamisen parantaminen 1264500 euroa, omarahoitusosuus 140500 euroa.

Lisäksi lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti valtuuttaa Stadin ammatti- ja aikuisopiston apulaisrehtori ********** toimimaan em. rahoitushakemuksen sähköisessä hallintajärjestelmässä asiointiroolissa.

Strategiarahoitushakemus liitteenä.

Päätöksen perustelut

Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti haettavaksi opetus ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) 32 h §:n mukaisena strategiarahoituksena 44§:n 1 momentin tarkoittamaa ammatillisen koulutuksen avustusta. Strategiarahoituksen tarkoituksena on tukea ja ohjata ammatillisen koulutuksen järjestäjiä toimintansa kehittämisessä ja uudistamisessa koulutuspoliittisten tavoitteiden mukaisesti.

Opetuksen ja ohjauksen laadun parantaminen painopistealueessa
StadinAO:ssa laajennetaan lyhytkestoisen koulutuksen tarjontaa tutkinnon osia pienempiin työelämälähtöisiin kokonaisuuksiin. Keskeisenä kohderyhmänä ovat työikäiset helsinkiläiset, koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevat nuoret ja nuoret aikuiset sekä tutkintokoulutuksen keskeyttäneet opiskelijat. Painopistealueessa kehitetään tutkinnon osia pienempien kokonaisuuksien tarjontaa ja laajennetaan ammatillisen koulutuksen keskeyttäneille tarjotun koulutuksen toteutusmalleja sekä kehitetään avoimien opintojen tarjontaan kuntoutuksellisia elementtejä sisältävä lyhytkestoinen koulutuskonsepti. Kehitystyön tuloksena
StadinAO:n lyhytkestoisen koulutuksen koulutustarjonta palvelee paremmin kohderyhmän tarpeita ja edistää koulutuksen suorittamista ja työllistymistä.

Oppimisympäristöjen kehittämisen painopistealueessa kehitetään ja laajennetaan StadinAO:n ammattilukiota palvelemaan paremmin yksilöllisten opintopolkujen toteuttamista. Kehittäminen nivoutuu Helsingin kaupungin strategiaan, jossa sitoudutaan kehittämään erilaisia oppimisympäristöjä tuottamaan vaikuttavaa oppimista. Painopistealueessa toteutetaan ammattilukiokonseptia "uuden normaalin" mukaisesti etä- ja digitaalisia ratkaisuja sekä lähiopetusta yhdistävällä toimintamallilla. Oppimisympäristöissä tiivistetään yhteistyötä ammattikorkeakoulun kanssa korkeakoulutukseen siirtymisen joustavoittamiseksi. Ammattilukiossa pilotoidaan oppimisen tuen ja opinto-ohjauksen toteutusta hyödyntämällä teknologisia kokeiluja sekä kokeillaan "oppimisyhteisövalmentaja"- opettaja -työparimallia pedagogisen kehittämisen tukena. Lisäksi pilotoidaan UnitHub-oppimisympäristöratkaisua. Tuloksena syntyy kehittyneempi ammattilukiokonsepti ja Stadin AO:n ammattilukion vetovoima lisääntyy. Lisäksi kokemukset ammattilukiosta ovat myönteisempiä.

Koulutuksen järjestäjien tieto-osaamisen parantamisen painopistealueessa kehitetään koulutuksen järjestäjän prosesseja ja tekoälypohjaista teknologista ympäristöä tiedon tuottamiseen, ennakointiin ja hyödyntämiseen pedagogisen toiminnan, toiminnanohjauksen ja päätöksenteon sekä talouden suunnittelun tukena. Kehittämistoimenpiteet pohjautuvat Helsingin kaupungin strategiaan ja digitalisaatio-ohjelmaan sekä tukevat ammatillisen koulutuksen tuloksellista toteuttamista ja uudistamista. Kehittämisen keskiössä on ”AI-HOKS-järjestelmä” sisältäen HOKSin, tekoälypohjaisen opiskelijoiden etenemisen seurannan, pedagogisen toiminnan suunnittelun, opiskelun tuen ja automaattiset interventiot datan pohjalta sekä pedagogisen tietojohtamisen työkalut. Tavoitteena on edistää läpäisyä ja koulutuksen vaikuttavuutta, sekä koulutuksen järjestäjän toiminnan tehokkuutta ja tuloksellisuutta. Tuloksena on kyvykkyys tietopohjaiseen, tavoitteelliseen ja tulokselliseen toiminnanohjaukseen. Lisäksi tuloksena saavutetaan ns. data-driven (AI-driven) organisaatio ja koko organisaation läpileikkaavat tietokäytänteet, jotka voidaan mallintaa ja levittää kansallisella tasolla.

Detta beslut publicerades 20.05.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Tuija Artama, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 21418

tuija.artama@hel.fi

Beslutsfattare

Arja Kukkonen
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja