Tutkimuslupa, Kuraattorityön dokumentointi Helsingin kaupungin esi- ja perusopetuksen oppilashuollossa
Päätös tutkimusluvan myöntämisestä HEL 2020-005141
Päätös
Perusopetusjohtaja päätti myöntää tutkimusluvan ********** päätöksen perusteluista tarkemmin ilmenevillä ehdoilla. Tutkimuslupapäätös on voimassa 31.12.2020 saakka.
Päätöksen perustelut
********** on hakenut tutkimuslupaa liittyen pro gradu tutkimukseen. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaista kuraattorityön dokumentointi on. Tarkoituksena on selvittää myös asiakkaiden, lasten ja nuorten, kokemuksia omasta osallisuudestaan dokumentoinnissa sekä sitä, miten tietoisia he ovat itseään koskevista asiakirjoista ja niihin liittyvistä asioista. Tutkimuksessa selvitetään myös sitä, miten kuraattorit kokevat dokumentoinnin osana omaa työtään ja millaisia asenteita ja ajatuksia siihen kohdistuu.
Aineisto koostuu kolmesta tutkimusosasta ja aineisto kerätään ajalla alkaen 4.5. ja jatkuen syyslukukaudella 2020 mahdollisilla oppilashaastatteluilla.
1) Asiakirjaviennit (noin 300 kpl) AURA-asiakastietojärjestelmään otetaan asiakastietojärjestelmästä satunnaisotoksella. Aineisto ei koostu yksittäisten kuraattoriasiakkaiden rekisteriaineistoista, vaan yksittäisistä vuoden 2019 aikana tehdyistä kirjauksista. Tämä osuus toteutetaan kevätlukukaudella 2020.
2) Sähköinen kysely esi- ja perusopetuksen kuraattoreille koskien dokumentointia toteutetaan anonyymisti 4.5.-31.12.2020 välisenä aikana.
3) Kuraattorien asiakkaille tehtävä internetpohjainen anonyymi kysely toteutetaan satunnaisotannalla viidelle 4.-9.-luokkalaisille per kuraattori. Tavoitteena on saada 350-400 vastausta. Tämä osuus toteutetaan syyslukukaudella 2020.
Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Alle 15-vuotiaiden oppilaiden huoltajilta pyydetään kirjallinen suostumus lapsen tutkimukseen osallistumiselle. 15-18-vuotiaiden oppilaiden huoltajia tiedotetaan ennalta tutkimuksesta. Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tutkimuksen teon ajan hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen. Aineisto hävitetään tutkimuksen valmistuttua, viimeistään 1.9.2021.
Tunnistetietojen käsittely sekä tutkimusrekisteriin kerättävät tiedot on kuvattu tarkemmin tutkimuksen tietosuojailmoituksessa (liite 3).
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
- Päätös antaa mahdollisuuden tutkimusaineiston keräämiseen ajalla 4.5.-31.12.20.
- Päätös ei anna oikeutta saada tietoja Helsingin kaupungin asiakirja- ja rekisteriaineistoista muusta kuin tutkimusluvassa sovitusta.
- Tutkimukseen osallistuneiden yksittäisten henkilöiden tunnistetietoja ei saa ilmaista tutkimusraportissa tai muulla tavoin.
- Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ei osallistu tutkimuksen toteuttamiseen.
- Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle.
- Tutkimusraportin sähköinen osoite toimitetaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käyttöön sähköpostiosoitteeseen: kasko.tutkimusluvat@hel.fi
Detta beslut publicerades 30.04.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Liisa Kiltilä, tutkimusassistentti, puhelin: 0931028707