Hankinta, Ilmalan alueen raitiotieyhteys, kaupunkiympäristön toimiala
- Enhetschef 02.08.2023
- Sektorchef 13.12.2022
- Enhetschef 28.11.2022
- Sektorchef 28.10.2022
- Sektorchef 30.09.2022
- Sektorchef 14.09.2022
- Sektorchef 23.08.2022
- Sektorchef 09.08.2022
- Enhetschef 03.08.2022
- Sektorchef 21.07.2022
- Sektorchef 28.04.2022
- Sektorchef 17.03.2022
- Sektorchef 09.02.2022
- Sektorchef 14.12.2021
- Sektorchef 19.11.2021
- Sektorchef 25.10.2021
- Sektorchef 09.09.2021
- Sektorchef 28.07.2021
- Tekniskt chef 06.07.2021
- Tekniskt chef 23.06.2021
- Infrastrukturchef 26.05.2021
- Infrastrukturchef 26.05.2021
- Infrastrukturchef 21.05.2021
- Infrastrukturchef 15.04.2021
- Infrastrukturchef 29.03.2021
- Enhetschef 09.02.2021
- Enhetschef 21.01.2021
- Rakennuttamispäällikkö 29.12.2020
- Yksikön päällikkö 03.12.2020
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 10/11.06.2020
Ilmalan raitiotieyhteys, urakoitsijan valinta
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä GRK Infra Oy:n vertailuhinnaltaan halvimman tarjouksen Ilmalan raitioyhteyden kokonaisurakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 13 647 000 euroa.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.
Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Yleistä rakennuskohteesta
Urakka käsittää Ilmalan raitiotieyhteyden rakentamisen urakka-asiakirjojen osoittamassa laajuudessa.
Urakassa rakennetaan raitiotieyhteys Pasilankadulta Ilmalantorille. Samalla uusitaan ja lisätään Pasilankadun ja Radiokadun kunnallistekniikkaa.
Kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt Radiokadun ja Ilmalankadun katusuunnitelmat 22.1.2019, Pasilankadun katusuunnitelmat 21.8.2018. Yleisten töiden lautakunta on hyväksynyt Ilmalantorin ja Ilmalankujan katusuunnitelmat 4.12.2012.
Työt on tarkoitus aloittaa heinäkuussa 2020 ja ne valmistuvat 15.6.2022 mennessä. Raitiovaunuliikennöinti alkaa loppukesästä 2022.
Työ toteutetaan vähäpäästöisenä työmaana.
Kustannukset
Nyt saatu tarjous alittaa suunnittelijakonsultin laatiman kustannusarvion 19,23 miljoonaa euroa (alv. 0 %) noin 29 %:lla.
Työ rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 02 05 Projektialueiden kadut/Pasila sekä kohdasta 8 01 02 06 Pasilan esirakentaminen.
Tarjouspyyntömenettely
Urakan hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva kansallinen hankintailmoitus 15.4.2020 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst).
Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan vertailuhinnaltaan edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Vertailuhinnaltaan edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimuksen täyttävistä tarjouksista halvin kokonaishintaosuudelta ja 10 %:n osuudelta yksikköhintaluettelon kokonaiskustannuksista.
Rakennuttaja perustelee hankinnan jakamatta jättämistä (kokonaisurakka) sillä, että kohde rakennetaan niin sanottuna ”yhteisenä kunnallisteknisenä työmaana”, jolla on useampia tilaajatahoja ja jotka ovat yhteisellä sopimuksella sitoutuneet rakennustyössä kokonaisurakan käyttöön. Tällöin kokonaisurakan jakaminen tekisi urakkasopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä viisi (5) tarjousta.
Urakkatarjoukset
Rakennuttaminen -palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä arvonlisäverottomat kokonaisurakkatarjoukset (vertailuhinta ilmoitettu sulussa):
1. | GRK Infra Oy | 13 647 000 euroa | (13 794 040,60) |
2. | TYL BÖÖLE (VM Suomalainen Oy/Asfalttikallio Oy) | 14 565 000 euroa | (14 767 231,00) |
3. | Kreate Oy | 16 989 000 euroa | (17 139 798,00) |
4. | TYL ILMALAN RATIKKA (Hyvinkään Tieluiska Oy/ MPV-Infrarakenne Oy) | 17 994 784 euroa | (18 122 254,17) |
5. | Destia Oy | 20 439 900 euroa | (20 645 030,59) |
Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset.
Detta beslut publicerades 16.06.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 79, 80, 82 (Päätöskohdasta B), 83 (Päätöskohdasta B), 84 (Päätöskohdasta B) ja 86 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 82 (Päätöskohdasta A), 83 (Päätöskohdasta A) ja 84 (Päätöskohdasta A) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Juuso Luoto, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39954