Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2021 ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2023
- Nämnden för fostran och utbildning 16/12.12.2023
- Helsingfors stadsfullmäktige 21/09.12.2020
- Helsingfors stadsfullmäktige 20/25.11.2020
- Helsingfors stadsstyrelse 42/16.11.2020
- Helsingfors stadsstyrelse 41/09.11.2020
- Helsingfors stadsstyrelse 39/02.11.2020
- Helsingfors stadsstyrelse 38/29.10.2020
- Kanslichef 21.10.2020
- Direktionen för trafikaffärsverket 15/24.09.2020
- Direktionen för affärsverket Palvelukeskus Helsinki 4/23.09.2020
- Stadsmiljönämnden 27/22.09.2020
- Nämnden för fostran och utbildning 11/22.09.2020
- Social- och hälsovårdsnämnden 14/22.09.2020
- Kultur- och fritidsnämnden 14/22.09.2020
- Revisionsnämnden 9/22.09.2020
- Direktionen för affärsverket företagshälsan 6/22.09.2020
- Direktionen för trafikaffärsverket 14/17.09.2020
- Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara) 7/17.09.2020
- Direktionen för affärsverket Palvelukeskus Helsinki 3/17.09.2020
- Direktionen för affärsverket ekonomiförvaltningen 5/17.09.2020
- Stadsmiljönämnden 26/15.09.2020
- Nämnden för fostran och utbildning 10/15.09.2020
- Social- och hälsovårdsnämnden 13/15.09.2020
- Räddningsnämnden 7/15.09.2020
- Kultur- och fritidsnämnden 13/08.09.2020
- Räddningsnämnden 6/08.09.2020
Kaupunkiympäristölautakunnan talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2021-2023
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä kaupunginhallitukselle esitettäväksi kaupunkiympäristön toimialan talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2021-2023.
Käyttömenoista:
Lautakunta toteaa, että budjettiehdotukseen ei sisälly hiilineutraali Helsinki ohjelman osana aloitettavan Energiarenessanssi –toiminnan rahoitusta yksityisten taloyhtiöiden energiatehokkuuskorjausten vauhdittamiseksi, ja lautakunta katsoo että tämän toiminnan rahoituksen tulee sisältyä varsinaiseen talousarvioon.
Investoinneista:
Lautakunta toteaa investointitasoa koskien, että se ei ole riittävällä tasolla vaan investointitasoa tulisi korottaa seuraaviin linjauksiin tukeutuen.
- Tilahankkeiden osalta lautakunta katsoo että keskeisimpien koulu- ja päiväkotihankkeiden investointi- ja korjaushankkeita ei tule lykätä
- Liikenteen investointeihin tulee sisällyttää Kruunusiltojen etupainotteinen vaihtoehto, Kalasataman-Pasilan raitiotien hankkeen alkaminen selvästi nyt esitettyä aiemmin, ja kestävän liikkumisen kannalta keskeisimmät investoinnit esimerkiksi metroasemien peruskorjaushankkeiden osalta
- Asuntotuotannon edellytysinvestointien tulee olla tasolla joka mahdollistaa asuntotuotannon tavoitteiden saavuttamisen niin seuraavina vuosina kuin yli 2020-luvun puolivälin ja lautakunta kiinnittää huomiota siihen että näillä investoinneilla on selviä vaikutuksia kaupungin tuloihin
- Puistojen ja liikuntapaikkojen investointien tulee mahdollistaa merkittävien täydennysrakentamishankkeiden ja kaupunkiuudistusalueiden riittävät puisto- ja liikuntapaikkainvestoinnit, joiden on perusteltua ajoittua riittävän lähelle muuta toteuttamista.
Käsittely
Mikko Aho: Esittelijän esitystä on täydennetty seuraavasti:
Liite 1, sivu 14: Tarkennettu poistoja sekä käyttötalousraamin sisällä tiliryhmien välisiä muutoksia henkilöstömenot/palvelujen ostot.
Liite 1, sivu 17: Päivitetty avustuksiin Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskuksen osuus, mikä myös sisältyy käyttötalousraamiin.
Lisätty liite 2: Tilankäyttösuunnitelma.
Liite 3: Korjattu Palun yksikkökustannuksia (lisätty luottotappiot ennusteeseen, kustannukset / pysäköinnin valvontatapahtumaindeksi).
Lisätty liite 15: Puistojen ja liikunta-alueiden rakennusohjelma.
Lisätty liite 18: Hyte talousarviotavoitteet 2021 (jaettu pöydälle).
Vastaehdotus: Anni Sinnemäki:
Käyttömenoista:
Lautakunta toteaa, että budjettiehdotukseen ei sisälly hiilineutraali Helsinki ohjelman osana aloitettavan Energiarenessanssi –toiminnan rahoitusta yksityisten taloyhtiöiden energiatehokkuuskorjausten vauhdittamiseksi, ja lautakunta katsoo että tämän toiminnan rahoituksen tulee sisältyä varsinaiseen talousarvioon.
Investoinneista:
Lautakunta toteaa investointitasoa koskien, että se ei ole riittävällä tasolla vaan investointitasoa tulisi korottaa seuraaviin linjauksiin tukeutuen.
- Tilahankkeiden osalta lautakunta katsoo että keskeisimpien koulu- ja päiväkotihankkeiden investointi- ja korjaushankkeita ei tule lykätä
- Liikenteen investointeihin tulee sisällyttää Kruunusiltojen etupainotteinen vaihtoehto, Kalasataman-Pasilan raitiotien hankkeen alkaminen selvästi nyt esitettyä aiemmin, ja kestävän liikkumisen kannalta keskeisimmät investoinnit esimerkiksi metroasemien peruskorjaushankkeiden osalta
- Asuntotuotannon edellytysinvestointien tulee olla tasolla joka mahdollistaa asuntotuotannon tavoitteiden saavuttamisen niin seuraavina vuosina kuin yli 2020-luvun puolivälin ja lautakunta kiinnittää huomiota siihen että näillä investoinneilla on selviä vaikutuksia kaupungin tuloihin
- Puistojen ja liikuntapaikkojen investointien tulee mahdollistaa merkittävien täydennysrakentamishankkeiden ja kaupunkiuudistusalueiden riittävät puisto- ja liikuntapaikkainvestoinnit, joiden on perusteltua ajoittua riittävän lähelle muuta toteuttamista.
Kannattaja: Laura Rissanen
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä kaupunginhallitukselle esitettäväksi kaupunkiympäristön toimialan talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2021-2023.
Kaupunkiympäristön toimialan talousarvioehdotus vuodelle 2021 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2021-2023 on laadittu kaupunginhallituksen 17.8.2020 antaman vuoden 2021 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2021-2023 laatimisohjeen mukaisesti.
Kaupunginhallitus hyväksyi talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2021-2023 laatimisohjeet ja niihin sisältyvät kaupunkitasoisen käyttötalouden kokonaisraamin toimintamenoille, investointiraamin talousarviokohdittain sekä alustavan investointiohjelman vuosille 2021-2030.
Kaupunkiympäristön toimialan käyttötalous sisältää talousarviokohdat:
**********
Lisäksi talousarvioehdotus sisältää talousarviokohdat 31004 HSL- ja HSY-kuntayhtymien maksuosuudet ja 31006 Tuki HKL liikelaitokselle.
Esitys kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2021 talousarvioksi ja vuosien 2022-2023 taloussuunnitelmaksi on tämän esityslistan liitteenä. Liite 1.
Käyttötalous
Talousarvion laatimisohjeissa todetaan, että raamin lähtökohtina ovat kaupunkistrategian taloustavoitteiden mukaisesti käyttömenoja mitoittava tavoite ja investointitason mitoittaminen rahoituksellisesti kestävälle tasolle. Lisäksi raamin lähtökohtana ovat tuoreimmat verotuloennusteet vuosille 2020-2024, joissa on otettu huomioon koronaepidemian vaikutukset yleiseen taloustilanteeseen.
Kaupunkitasoisen käyttötalouden toimintamenojen kokonaisraamin määrittää väestönkasvuun, kustannustason nousuun ja tuottavuuden parantamiseen perustuva laskelma.
31001 Kaupunkirakenne
Talousarviokohdan 31001 Kaupunkirakenne toimintamenot ovat valtuustoon nähden sitovia. Kaupunkirakenteen talousarvioehdotuksen mukaiset käyttötalouden tulot ovat 466,3 milj. euroa ja käyttömenot 198,1 milj. euroa.
Talousarviokohdan menojen kokonaisraami nousee 1,7 milj. euroa (0,86 %) vuoden 2020 talousarviosta. Menoraamissa on huomioitu kunta-alan työehtosopimusten vuosille 2020 ja 2021 sijoittuvat korotukset 2,6 %, hulevesimaksun korotus ja urakkasopimuksiin liittyvät indeksikorotukset. Sopeuttamistoimenpiteitä ovat muun muassa rekrytointien viivästyttäminen ja sijaisten määrän vähentäminen, ulkovalaistuksen energiasäästöt, säästöt yleisten alueiden urakoiden lisätöissä sekä tilaisuuksien järjestämismenoissa ja virkamatkamenoissa.
31002 Rakennukset
Talousarviokohdan 31002 Rakennukset toimintakate on valtuustoon nähden sitova. Talousarvioehdotuksen mukainen sitova toimintakate on 236,5 milj. euroa. Tuloja arvioidaan toteutuvan 552,8 milj. euroa ja käyttömenoarvio on 316,3 milj. euroa.
Talousarviokohdan tulojen arvioidaan kasvavan noin 14,6 milj. euroa (+2,7 %) vuoden 2020 talousarviosta.
Talousarviokohdan menojen arvioidaan kasvavan noin 12,4 milj. euroa (+4,1 %) vuoden 2020 talousarviosta, missä merkittävimmät tekijät ovat väistötilojen lisääntynyt tarve ja käyttötaloudesta rahoitettavat ennakoimattomat rakennusten korjaukset.
31003 Asuntotuotanto
Talousarviokohdan 31003 Asuntotuotanto toimintakate on valtuustoon nähden sitova. Asuntotuotannon talousarvioehdotuksen mukainen sitova toimintakate on 6,4 milj. euroa. Asuntotuotannon talousarvioehdotuksessa tuloja arvioidaan toteutuvan 23,1 milj. euroa ja käyttömenoarvio on 16,7 milj. euroa.
Toimintakatteen arvioidaan nousevan 2,1 milj. eurolla (+ 49 %) vuoden 2020 talousarvioon nähden. Toimintakatteen kasvu johtuu matalasta korkotasosta sekä tuloutuksen toimintaperiaatteen muuttamisesta.
31004 ja 31006 talousarviokohdat
Talousarviokohdat 31004 HSL- ja HSY-kuntayhtymien maksuosuudet ja 31006 Tuki HKL:lle on esitetty liitteessä 6.
Investoinnit
Talousarvioehdotuksen investointiesitykset vuodelle 2021 perustuvat kaupunginhallituksen 17.8.2020 päättämään tekniseen raamiin.
Investointitulot
Talousarviokohdat 8 01 50 Kiinteän omaisuuden myynti ja 8 07 Muu pääomatalous.
Vuonna 2021 kiinteää omaisuutta arvioidaan myytävän 100 milj. eurolla, josta kiinteän omaisuuden myyntiin kirjataan tasearvon mukaiset 5 milj. euroa.
2021-2023 kiinteistöjä ja osakehuoneistoja arvioidaan myytävän vuosittain noin 10 milj. eurolla, josta muuhun pääomatalouteen kirjataan tasearvon mukaiset 3 milj. euroa. Väestönsuojakorvauksia arvioidaan perittävän 0,1 milj. euroa.
Investointimenot
Talousarviossa esitetään kaupunkiympäristölautakunnan käyttöön määrärahaa yhteensä 376,5 milj. euroa.
Talousarviokohtaan 8 01 01 Kiinteistöjen ja kiinteistöjen hallintaan oikeuttavien osakkeiden ostot ja lunastukset sekä täydennysrakennuskorvaukset kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 13,5 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 01 03 Esirakentaminen, täyttötyöt, rakentamiskelpoiseksi saattaminen sekä täydennyskorvaukset ja korvausinvestoinnit kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 21,5 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohdan 8 02 Rakennukset uudis-, lisärakennus- ja korjaushankkeisiin, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 250 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohdan 8 03 Kadut ja liikenneväylät uudisrakentamiseen, perusparannukseen sekä muihin investointeihin kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 69,1 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 04 Puistot ja liikunta-alueet uusiin puistoihin ja puistojen peruskorjauksiin sekä pääosin liikuntapaikkojen ja ulkoilualueiden peruskorjauksiin kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 16,1 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 05 03 Irtaimen omaisuuden perushankinta kaupunkiympäristön toimialan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 5,3 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 06 01 Hitas-osakkeiden ostaminen kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 1 milj. euron määrärahaa.
Investointeja koskevat tarkemmat tiedot on esitetty liitteissä 7-15
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
Toimialan sitovat tavoitteet kytkeytyvät kaupunkistrategiaan, kaupunkitason strategiamittareihin, kaupunkitasoisiin hankkeisiin ja yhteissuunnittelun teemoihin.
Sitovat tavoitteet ja niiden mittarit
Asuntotuotannon edellytysten turvaaminen ja edistäminen:
- Kaavoitetaan vähintään 700 000 k-m2 pääosin raideliikenteen palvelualueelle, josta täydennysrakentamista vähintään 40 % (280 000 k-m2)
- Rakennusoikeutta luovutetaan vähintään 400 000 k-m2
- Asuntotuotanto vähintään 1 500 asuntoa
Ekologisesti kestävän kehityksen turvaaminen:
- Kaupungin omissa toimitiloissa (uudiskohteet, peruskorjaushankkeet) päälämmitysjärjestelmäksi valitaan lämpöpumpputekniikka aina, kun se on teknisesti mahdollista ja kun takaisinmaksuaika on 15 vuotta tai alle.
- Kaikki vuonna 2021 alkavat kaupungin hallinnoimat uudisrakennushankkeet tulee suunnitella ja myöhemmin toteuttaa siten, että rakennuksen E-luku on vähintään 30 % pienempi kuin kansallinen määräystaso edellyttää (toimitilat ja palvelurakennukset)
- Kaikki vuonna 2021 alkavat kaupungin hallinnoimat korjausrakennushankkeet tulee suunnitella ja myöhemmin toteuttaa siten, että rakennuksen E-luku pienenee peruskorjauksen myötä vähintään 20 %-yksikköä enemmän kuin kansallinen määräystaso edellyttää (ympäristöministeriön asetus 4/13 7§ E-lukuvaatimus rakennusluokittain).
Asiakaskokemuksen parantaminen:
- Asiakaspalautteeseen vastaaminen tavoiteajassa (enintään 5 arkipäivää),
- Ulkoilmatapahtumien tapahtuma-aluevuokrauksen läpimenoaika (mediaani enintään 5 arkipäivää),
- Helsingin kaduilla tehtävien töiden järjestelyjen toimivuutta koskevan asiakaskyselyn tulos ylittää arvon 3,3 (asteikolla 1-5).
Tilojen monipuolinen ja tehokas käyttö:
- Tyhjien tilojen osuus enintään 4 %.
Sitovien toiminnallisten tavoitteiden kytkeytyminen kaupunkistrategiaan on esitetty liitteessä 16.
Muut toiminnalliset tavoitteet
Toimialan muut toiminnalliset tavoitteet ovat sitovia toiminnallisia tavoitteita täydentäviä tavoitteita, jotka tukevat kaupunkistrategian tavoitteiden toteutumista.
Muut toiminnalliset tavoitteet on esitetty liitteessä 1.
Määrälliset tavoitteet ja yksikkökustannukset
Suoritteet ja tunnusluvut sekä yksikkökustannukset talousarviokohdittain on esitetty liitteissä 3, 4 ja 5.
Toimialan henkilöstötoimikunnan lausunto
Kaupunkiympäristön toimialan henkilöstötoimikunta on 31.8.2020 kokouksessaan käsitellyt toimialan talousarvioehdotusta vuodelle 2021 ja antanut siitä lausunnon.
Lausunto on liitteessä 17.
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 17.09.2020 § 139
17.09.2020 Ehdotuksen mukaan
15.09.2020 Pöydälle
15.09.2020 Pöydälle
15.09.2020 Pöydälle
15.09.2020 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
08.09.2020 Pöydälle
08.09.2020 Pöydälle
Detta beslut publicerades 25.09.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Pekka Tirkkonen, suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36637