Meluilmoitus, purkutyö, Tehtaankatu 15-17, Fortum Waste Solutions Oy

HEL 2020-006071
Ärendet har nyare handläggningar
§ 77

Päätös Fortum Waste Solutions Oy:n meluilmoituksesta koskien purkutyötä osoitteessa Tehtaankatu 15 - 17, Ullanlinna

Enhetschef

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä Fortum Waste Solutions Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee purkutyötä 11.5. - 31.7.2020 osoitteessa Tehtaankatu 15 - 17 ilmoituksessa esitetyllä tavalla ja seuraavin määräyksin:

  1. Erityisen häiritsevää melua aiheuttava piikkausrobotin sekä imuauton käyttö on sallittua 11.5. - 31.7.2020 arkisin maanantaista perjantaihin kello 8.00 - 18.00. Lisäksi piikkausrobotin käyttö sisätiloissa on sallittua lauantaisin kello 9.00 - 17.00.
  2. Työtä koskeva tiedote on jaettava viivytyksettä ainakin porraskäytäväkohtaisesti vähintään kuvassa 1 rajatulle alueelle.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi ainakin töiden kesto, päivittäiset työajat sekä urakoitsijan ja työn tilaajan yhteystiedot.
  3. Melu- ja tärinähaittojen riittävästä torjunnasta tulee sopia viivyttelemättä seuraavien toimijoiden kanssa: päiväkoti Onnela (Tehtaankatu 21) ja Eiran sairaala (Tehtaankatu 29).
  4. Työmaan päällystämättömien ajoväylien pölyäminen on estettävä tarkoituksenmukaisella pölynsidonta-aineella. Katualueille levinnyt maa-aines on pestävä pois pölyämisen estämiseksi. Kuljetettaessa pölyäviä kuormia työmaan ulkopuolelle on kuormien oltava peitettyjä tai kasteltuja.
  5. Siirrettävä polttoainesäiliö on sijoitettava tiiviille alustalle, ellei säiliö ole rakenteeltaan valuma-altaallinen, kaksoispohjainen tai -vaippainen tai sijoitettu katettuun suoja-altaaseen. Säiliö on sijoitettava siten, että polttoaineet eivät pääse vahinkotilanteessa viemäriin tai vesistöön. Tankkauspaikoilla on oltava imeytysainetta ja kalustoa mahdollisten vuotojen keräämistä ja säilyttämistä varten.

Kuva 1. Tiedotteen jakelualue (määräys 2).

Määräajan laiminlyönti

Yksikön päällikkö kehottaa Fortum Waste Solutions Oy:tä jatkossa noudattamaan ympäristönsuojelulain 118 §:ä, joka velvoittaa tekemään ilmoituksen erityisen häiritsevää melua tai tärinää aiheuttavasta toiminnasta viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista.

Samalla yksikön päällikkö toteaa, että urakoitsijan tulisi urakkatarjouksessaan pyytää työn tilaajaa tekemään mahdollisen ilmoituksen etukäteen, jos urakoitsija ei itse voi täyttää ilmoitusvelvollisuutta riittävän ajoissa.

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 520,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 12.4.2019, 91 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

  1. Päivittäisen työajan rajoittaminen on tarpeen, jotta melusta ei aiheutuisi asukkaille kohtuutonta haittaa.
  2. Tiedottamisella vähennetään työstä aiheutuvaa meluhaittaa, kun meluhäiriöön voidaan varautua ennakolta. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  3. Riittävistä meluntorjuntatoimenpiteistä sopiminen erityisen herkkien kohteiden kanssa etukäteen on tarpeen, jotta melusta tai tärinästä ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa niiden toiminnalle. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  4. Määräys on tarpeen, jotta työmaan liikenteen aiheuttama pölyhaitta olisi mahdollisimman vähäinen. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 19 §.
     
  5. Määräys on tarpeen, jotta polttoaineiden käsittelystä ei aiheutuisi ympäristön pilaantumista. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 11 §. 

Ilmoitus

Ilmoituksen tekijä

Fortum Waste Solutions Oy, Kuulojankatu 1, 11120 Riihimäki

Y-tunnus: 0350017-4

**********

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee koulutilojen sisäpurkua 11.5. - 31.7.2020 arkisin maanantaista perjantaihin kello 8.00 - 18.00 sekä lauantaisin kello 9.00 - 17.00 osoitteessa Tehtaankatu 15 - 17. Työssä käytetään ajoittain imuautoa sekä piikkausrobottia.

Työssä käytetään yhtä imuautoa ja yhtä piikkausrobottia. Piikkausrobottia käytetään vain sisätiloissa, ja tuolloinkin ilmoituksen mukaan aukot pidetään suljettuina, jotta melua ei leviäisi ympäristöön. Imuautoa käytetään vain arkisin maanantaista perjantaihin, ja vain tietyissä työvaiheissa. Piikkausrobottia saatetaan käyttää sisätilojen purkamisessa myös lauantaisin. Ilmoituksessa ei ole arvioitu aiheutuvaa melutasoa melulähteen luona eikä häiriintyvien kohteiden luona. Lähimmät häiriintyvät kohteet ovat asuinrakennuksia minimissään 80 metrin päässä melulähteestä.

Ilmoituksen täydennyksen mukaan tiedote on jaettu porraskäytäväkohtaisesti osoitteisiin Tehtaankatu 13, 19 ja 26, Vuorimiehenkatu 16 sekä Eiran sairaalan kiinteistöön. Tiedote on tarkoitus jakaa myös osoitteisiin Vuorimiehenkatu 14, 18 ja 20, kun saadaan selvitetyksi kuinka porraskäytäviin päästään sisään. Päiväkoti Onnelan kanssa käydään keskusteluja maanantaina 11.5.2020, ja tiedotustilaisuus pidetään Tehtaankatu 19:n asukkaille.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 29.04.2020. Selvityspyyntö koskien määräajan laiminlyöntiä on vastaanotettu kirjaamossa 11.5.2020.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta, kesto ja vaikutus ympäristön melutasoon sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §

Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/julkaisut-jaaineistot/ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Detta beslut publicerades 12.05.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Kirsi Järvisalo, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32020

kirsi.jarvisalo@hel.fi

Beslutsfattare

Päivi Kippo-Edlund
yksikön päällikkö