Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 30.4.-8.5.2020

HEL 2020-006189
Ärendet har nyare handläggningar
§ 115

Helsingin kaupungin varautumisen toimeenpano koronavirustilanteessa 30.4.-8.5.2020

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö kehottaa toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat koordinaatioryhmän ja johtoryhmän 30.4-8.5.2020 tekemät linjaukset:

  • Laajennetaan ruokapalvelu kaupungin lukioiden ja Stadin ammatti- ja aikuisopiston opiskelijoille koordinaatioryhmässä vahvistetun mallin mukaisesti.
  • Helsinki Biennaali siirretään vuodelle 2021.
  • Helsinki-apu laajennetaan lapsille, nuorille ja lapsiperheille.
  • Ulkoliikuntakentät avataan ja jo myönnetyt vuorot seuroille ja muille yhteisöille palautetaan kentille torstaina 14.5.2020 lähtien koordinaatioryhmässä päätettyjen periaatteiden mukaisesti.
  • Käynnistetään lainaustoiminta ja aiemmin varatun aineiston nouto perjantaina 8.5.2020 seuraavissa kirjastoissa: Oodi, Töölö, Vallila, Etelä-Haaga, Paloheinä, Pasila, Malmi, Laajasalo, Roihuvuori. Uusien varausten tekeminen on mahdollista koko pääkaupunkiseudulla maanantaista 11.5.2020 alkaen. Lainaustoiminta käynnistyy vaiheittain kaikissa kirjastoissa toukokuun aikana heti, kun henkilöstön ja asiakkaiden turvallisuus voidaan varmistaa. Kirjastotilat avataan muulle kuin lainaukselle 1.6.2020.
  • Kouluille noudatettavaksi annetaan Opetusjärjestelyt ja opetuksen toteuttaminen 14.5.2020 alkaen -ohje.
  • 14.5.–31.5.2020 Helsingin kaupungin toisen asteen oppilaitoksissa ja vapaassa sivistystyössä opetus järjestetään etäopetuksena.
  • Kesällä 2020 toteutetaan uusi palveluiden laaduntarkkailijahanke vain heinäkuussa, koska kesäkuussa päästään vasta avaamaan palveluita. Rekrytoidaan heinäkuulle 14 tarkkailijaa ja testataan hankkeen toimivuus pienemmässä mittakaavassa seuraavaa vuotta varten.  
  • Toteutetaan katutöiden laaduntarkkailijahanke alkuperäisen kesätyösuunnitelman mukaisesti.
  • Kaupunki ryhtyy julkaisemaan kaupunginosakohtaisia tietoja koronatartunnoista säännöllisesti kahden viikon välein. 

Lisäksi kansliapäällikkö kehotti toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat henkilöstöä ja hallintoa koskevat koordinaatioryhmän linjaukset:

  • Esihenkilö siirtää raskaana olevan työntekijän pois koronaviruspotilaiden tai koronalle altistuneiden potilaiden hoitotyöstä muihin työtehtäviin.
  • Työpaikoilla päivitetään koronatilanteen vuoksi vaarojen arvioinnit, mikäli niitä ei ole vielä päivitetty. Aikataulusta ja toteutustavasta sovitaan toimialoilla ja liikelaitoksissa. Henkilöstöosasto ja työsuojelu tukevat esihenkilöitä ja johtoa arvioinnin toteuttamisessa ja seurannassa.  

Päätöksen perustelut

Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronavirus-koordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä. Kaupungin valmiutta on aikaisemmin kohotettu sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (Pormestarin päätös 1.3.2020). Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020 § 66, 20.3.2020 § 70 25.3.2020 § 73, 29.3.2020 § 77, 4.4.2020 § 88, 9.4.2020 § 92, 17.4.2020 § 95, 22.4.2020 § 98, 24.4.2020 § 101 ja 4.5.2020 § 106 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.

Detta beslut publicerades 12.05.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö