Vahingonkorvaus, työsuhteeseen liittyvät korvausvaatimukset

HEL 2020-006236
Ärendet har nyare handläggningar
§ 61
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus taloudellisesta menetyksestä

Enhetschef

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hylätä ********** (jäljempänä hakija) sosiaali- ja terveystoimialalle osoittaman korvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Teon tai laiminlyönnin tulee olla syy-yhteydessä vahinkoon.

Korvaushakemuksessaan (liite 1) hakija viittaa eduskunnan oikeusasiamiehen 30.10.2020 antamaan päätökseen, jossa on ollut kyse hakijaa koskevien suositustietojen pyytämisestä ja hakijavertailuun liittyvän asiakirjapyynnön käsittelystä. Hakija on päätöksen perusteella vaatinut korvausta ja hyvitystä 20 000 euroa. Hakijan mukaan Kustaankartanon seniorikeskuksen ja Puistolan palvelutalon esihenkilöiden ja johtajien työskentely ei mene Helsingin kaupungin ohjeiden ja Suomen lain mukaan.

Pohjoisen palvelualueen johtajan ja Kustaankartanon seniorikeskuksen johtajan antaman lausunnon 9.4.2021 (liite 2) mukaan eduskunnan oikeusasiamies on päätöksessään 30.10.2020 todennut, että suositustietojen pyytämisessä ja asiakirjapyynnön käsittelyssä on kaupungin osalta ollut puutteita. Lausunnon mukaan yksikössä on oikeusasiamiehen päätöksen jälkeen muutettu toimintatapoja.

Huolimatta siitä, että hakijaa koskevien suositustietojen pyytämisessä ei ole toimittu täysin Helsingin kaupungin ohjeistuksen eikä työelämän tietosuojalain (laki yksityisyyden suojasta työelämässä) edellyttämällä tavalla, hakija ei ole voinut osoittaa, että hänelle olisi aiheutunut vahinkoa suositustietojen pyytämisestä. Hakija ei ole voinut osoittaa, että hän olisi tullut valituksi hakemaansa tehtävään, mikäli suositustietoja ei olisi pyydetty. Työnantajalla on oikeus valita avoinna olevaan tehtävään parhaiten sopiva hakija haastattelusta, työkokemuksesta ja suosituksista tehtävän kokonaisarvion perusteella. Valintapäätökset eivät koskaan perustu yksinomaan hakijasta saatuihin suosituksiin. Haussa ollut lähihoitajan toimi jätettiin kyseisessä haussa täyttämättä, koska hakijoiden joukosta ei löytynyt tehtävään sopivaa hakijaa. Näin on voitu toimia, eikä kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi hakemaansa tehtävään. Hakija ei ole hakemuksessaan voinut myöskään osoittaa, että asiakirjapyynnön käsittelystä olisi aiheutunut hänelle vahinkoa.

Asiassa saatu selvitys ei siten osoita, että sosiaali- ja terveystoimialan työntekijä olisi aiheuttanut hakijalle vahingon, joka olisi aiheutunut virheellä tai laiminlyönnillä. Koska korvausvastuun perustetta ei ole näytetty, sosiaali- ja terveystoimiala ei ole vahingonkorvausvelvollinen asiassa.

Edellä todetun perusteella hakijalla ei ole vahingonkorvauslakiin perustuvaa oikeutta saada korvausta.

Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätökseen 23.8.2018 § 121.

Detta beslut publicerades 27.04.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anna Yli-Penttilä, lakimies, puhelin: 09 310 24630

anna.yli-penttila@hel.fi

Beslutsfattare

Karri Välimäki
vs. yksikön päällikkö

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 31 k
2. Pohjoisen palvelualueen lausunto 9.4.2021
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.