Hankinta, metrotunnelin pesulaitteisto, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2020-006555
Ärendet har nyare handläggningar
§ 10

Metrotunnelin pesulaitteiston hankinta

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tehdä hankintasopimuksen uudesta metrotunnelin pesulaitteistosta kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen ryhmittymä VR FleetCare:n (Citec Group Oy Ab, Suomen Ekopesu Oy ja VR FleetCare Ltd., jäljempänä ”VR FleetCare”) kanssa yhteensä 448.582,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Hankinta perustuu liikenneliikelaitoksen (HKL) järjestämään kilpailullisella neuvottelumenettelyllä toteutettuun tarjouskilpailuun 37H19.

HKL:n metrotunnelien pesemiseen tarkoitettu pesulaite on tullut elinkaarensa päähän. Tunnelinpesulaitteella pestään sekä kantametron että länsimetron tunneliosuuksia. Tunnelissa kulkee yöaikaan metrojunien lisäksi ratakuorma-autoja, joiden liikkumisen myötä tunnelin ilmaan ja seinämiin kertyy kivi- sekä nokipölyä, joka kulkeutuu varsinaisten tunnelien lisäksi ilmavirtojen mukana myös asema-alueille.

Metrotunnelien pesulaitteiston avulla varmistetaan puhtaampi tunneli-ilma ja siten vähennetään sekä mekaanisille että sähkölaitteille esimerkiksi kivipölyn aiheuttamia vaurioita ja vikaantumista. Tunnelipesulaitteiston avulla tunnelin pesutyö pystytään tekemään merkittävästi nopeammin ja edullisemmin kuin käsipesulla.

Hankesuunnitelma

Toimitusjohtaja hyväksyi 2.9.2020 (§ 111) tunnelinpesuvaunuhankkeen hankesuunnitelman korotuksen siten, että hankkeen korotettu kokonaishinta on yhteensä enintään 470.000,00 euroa (alv 0 %).

Hankintailmoitus ja neuvottelut

HKL julkaisi 14.10.2019 kausi-ilmoituksen / tietopyynnön, jolla haettiin markkinoilta toimivilta yrityksiltä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja hankinnan kohteesta.

HKL käynnisti hankinnan julkaisemalla hankintailmoituksen Hilma – ilmoituskanavassa 6.4.2020 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 7.4.2020 tunnuksella 2020/S 069-165340. Hankintailmoituksessa pyydettiin ehdokkailta osallistumishakemuksia, jonka lisäksi hankintayksikkö selvitti tarkoituksenmukaisimman ratkaisuvaihtoehdon tunnelinpesulaitteiston toteutustavalle huomioiden toteutuksen alustavat lähtökohdat sekä toiminnalliset vaatimukset.

Hankintamenettelynä käytettiin vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) mukaista neuvottelumenettelyä. Hankinnan ennakoitu arvo ylitti erityisalojen hankintalain mukaisen tavaroita koskevien hankintojen kynnysarvon.

Osallistumishakemuksen jätti määräaikaan 27.4.2020 mennessä kahdeksan ehdokasta:

  • Arctic Machine Oy
  • Finfinet Oy
  • Jeti industries Oy
  • JPT Jaskari Oy
  • Kone- ja Metalliurakointi K. Hämäläinen
  • Teräspyörä-Steelwheel Oy
  • Veho Oy Ab
  • VR FleetCare

Hankintailmoituksessa tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset täytti neljä osallistumishakemuksen jättänyttä ehdokasta:

  • Arctic Machine Oy
  • Finfinet Oy
  • Veho Oy Ab
  • VR FleetCare

Hankintailmoituksessa oli todettu, että mikäli osallistumishakemuksen jättäneitä ja soveltuvuusvaatimukset täyttäneitä ehdokkaita on enemmän kuin kolme kappaletta, valitaan kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn enintään kolme ehdokasta osallistumishakemuksessa ilmoitettujen referenssien perusteella. Ehdokkaiden lukumäärän rajaamisella varmistettiin hankinnan aikataulun pitävyys HKL:n hankintaan käytettävissä olleet resurssit huomioiden.

Toimitusjohtaja valitsi 14.5.2020 (§ 77) osallistumishakemuksen jättäneiden ja soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden ehdokkaiden joukosta kolme ehdokasta kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn ehdokkaiden osallistumishakemuksessa toimittamien referenssien pisteytyksen perusteella:

  • Arctic Machine Oy
  • Veho Oy Ab
  • VR FleetCare

HKL kävi valittujen ehdokkaiden kanssa kaksi neuvottelukierrosta.

Ensimmäinen neuvottelukierros käytiin 9.6.– 12.6.2020 ja tällöin käsiteltiin mm. HKL:n metrojunien pesukoneelle asettamia vaatimuksia sekä ehdokkaiden osallistumishakemuksessa esittämiä ratkaisuehdotuksia tunnelinpesulaitteiston toteutukselle.

Toinen neuvottelukierros käytiin 8.9.– 10.9.2020 ja tällöin käsiteltiin mm. hankintasopimusluonnoksen kaupallisia ehtoja. Lisäksi toisella neuvottelukierroksella ehdokkaat täsmensivät ja tarkensivat tunnelinpesulaitteiston toteutuksen ratkaisuehdotustaan.

Lopullinen tarjouspyyntö

HKL julkaisi lopullisen tarjouspyynnön 21.10.2020. Lopullisessa tarjouspyynnössä HKL pyysi ehdokkailta lopullisia tarjouksia ratkaisuvaihtoehdosta, jossa tunnelinpesulaitteisto on asennettu 2-akselisen tavaravaunun päälle. Toteutettavan ratkaisuvaihtoehdon valintaan vaikuttivat projektin taloudelliset toteutusedellytykset sekä toteutustapaan liittyneet tekniset rajaukset.

Lopulliseen tarjouspyyntöön tulleet lisäkysymykset piti toimittaa 10 päivää ennen tarjouspyynnön määräajan umpeutumista mennessä. Lopulliset tarjoukset tuli jättää tarjouspyynnön mukaisesti 25.11.2020 klo 12.00 mennessä, mutta HKL päätti pidentää tarjousten jättämisaikaa siten, että lopulliset tarjoukset tuli jättää 14.12.2020 klo 12.00 mennessä.

Lopullisessa tarjouksessa tarjoajien tuli antaa perushinta valitun ratkaisuvaihtoehdon sekä asetettujen vähimmäisvaatimusten mukaiselle tunnelinpesukoneelle. Lisäksi tarjoajilla oli mahdollisuus esittää pesulaatua parantavia lisäominaisuuksia.

Määräaikaan mennessä lopullisen tarjouksen jätti kaksi neuvotteluihin osallistunutta tarjoajaa:

  • Arctic Machine Oy
  • VR FleetCare

Toimittajan valinta

Määräaikaan mennessä saapuneiden tarjoajien tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaiset. Tarjoukset pisteytettiin tarjouspyynnön mukaisesti seuraavasti:

Hinnan painoarvo kokonaispisteistä oli 70 %. Vertailussa halvin hinta sai 70 pistettä ja muiden tarjousten hintapisteet laskettiin kaavalla: (halvin hinta / vertailtava hinta) x 70 pistettä.

Laadun painoarvo kokonaispisteistä oli 30 %. Laatupisteet laskettiin arvioimalla tarjoajien tarjousta suhteessa tarjouspyynnössä kysyttyihin laadun vertailukriteereihin. Vertailukriteereitä olivat tarjotun pesulaitteiston takuuajan pituus ja pesulaitteiston takuuajan aikaisten vikahuoltojen korjausaikataulu. Vertailussa paras laatu sai 30 pistettä ja muut tarjoukset kaavalla: (paras laatu / vertailtava laatu) x 30 pistettä.

Tarjoaja
Hintapisteet
Laatupisteet
Kokonaisvertailupisteet
Arctic Machine Oy
60,39
30
90,39
VR FleetCare
70
30
100

VR FleetCare valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneena tunnelinpesulaitteiston toimittajaksi.

Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä (liite 1).

Detta beslut publicerades 22.01.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Tommy Sohlberg, tekninen asiantuntija, puhelin: 09 310 35429

tommy.sohlberg@hel.fi

Sami Kellokoski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 23601

sami.kellokoski@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Miika Tetri