Hankinta, metrotunnelin pesulaitteisto, Liikenneliikelaitos HKL
Ehdokkaiden valinta metrotunnelin pesulaitteiston kilpailutuksen neuvotteluvaiheeseen
Päätös
Toimitusjohtaja päätti valita metrotunnelin pesulaitteiston kilpailutuksen neuvotteluvaiheeseen seuraavat osallistumishakemuksen lähettäneet ehdokkaat:
- Arctic Machine Oy
- Veho Oy Ab
- ryhmittymä VR FleetCare (osallistuvat yritykset VR Fleetcare Ltd., Citec Group Oy Ab ja Suomen Ekopesu Oy)
Lisäksi toimitusjohtaja päätti sulkea seuraavat osallistumishakemuksen lähettäneet ehdokkaat tarjouskilpailusta:
- Finfinet Oy
- Jeti Industries Oy
- JPT Jaskari Oy
- Kone- ja Metalliurakointi K. Hämäläinen
- Teräspyörä - Steelwheel Oy
Päätöksen perustelut
Neuvottelumenettelyn tausta ja tarkoitus
Tarjouskilpailun järjestäjänä toimii Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL). Hankinnan kohteena on pesulaitteiston hankinta metrotunneleihin. Lisäksi sopimukseen kuuluu optiona toisen hankinnan kohdetta vastaavan pesulaitteiston hankinta.
Tarjouskilpailusta ilmoittaminen
Hankintamenettelynä on erityisalojen hankintalain (Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1398/2016) mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely.
Neuvottelumenettelyä koskeva ilmoitus julkaistiin Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 7.4.2020 tunnuksella 2020/S 069-165340 sekä julkisten hankintojen ilmoituskanavassa (HILMA) 7.4.2020.
Osallistumishakemusten käsittely
Osallistumishakemusten jättämisen määräaika oli 27.4.2020 klo 12.00. Määräaikaan mennessä saapui kahdeksan (8) osallistumishakemusta seuraavilta yrityksiltä:
- Kone- ja Metalliurakointi K. Hämäläinen
- Finfinet Oy
- Teräspyörä-Steelwheel Oy
- JPT Jaskari Oy
- Jeti industries Oy
- Arctic Machine Oy
- ryhmittymä VR Fleetfcare (osallistuvat yritykset VR Fleetcare Ltd., Citec Group Oy Ab ja Suomen Ekopesu Oy)
- Veho Oy Ab
Päätös tarjoajan poissulkemisesta
Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.
Osallistumispyynnössä oli asetettu ehdokkaan kokemusta koskevia soveltuvuusvaatimuksia. Osallistumispyynnössä edellytettiin muun ohella, että ehdokkaalla tulee olla vähintään yksi (1) hankinnan kohdetta vastaava referenssi viimeisen seitsemän (7) vuoden ajalta.
Osallistumishakemuksen jättäneistä ehdokkaista seuraavat yritykset eivät täyttäneet osallistumispyynnössä ehdokkaille asetettuja vähimmäisvaatimuksia:
- Jeti industries Oy
- JPT Jaskari Oy
- Kone- ja Metalliurakointi K. Hämäläinen
- Teräspyörä-Steelwheel Oy
Edellä mainituille ehdokkaille on hankintayksikkö lähettänyt erilliset selvitykset ehdokkaan lähettämän osallistumishakemuksen hylkäysperusteista.
Osallistumispyynnössä ilmoitetun mukaisesti neuvotteluvaiheeseen otetaan mukaan enintään kolme (3) ehdokasta, jotka ovat osoittaneet täyttävänsä osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja jotka ovat saaneet eniten pisteitä hankinta-asiakirjoissa ilmoitettujen kriteerien mukaisesti.
Osallistumispyynnössä ja sen liitteissä todetaan, että jos ehdokkaita ilmoittautuu mukaan neuvottelumenettelyyn enemmän kuin voidaan ottaa mukaan tarjouskilpailuun (3), käytetään referenssejä vertailuperusteena ehdokkaita karsiessa.
HKL hyväksyi seuraavat soveltuvuusvaatimukset täyttäneet osallistumishakemukset mukaan referenssien vertailuun:
- Arctic Machine Oy
- Finfinet Oy
- Veho Oy Ab
- ryhmittymä VR Fleetfcare (osallistuvat yritykset VR Fleetcare Ltd., Citec Group Oy Ab ja Suomen Ekopesu Oy)
Vertailussa arvioitiin ehdokkaan kehittämän, suunnitteleman ja toteuttaman kunnossapitokaluston vastaavuutta kyseessä olevaan hankintaan. Hankintayksikkö pisteytti referenssit niiden käyttöympäristön, käyttötarkoituksen sekä toteuttamisen perusteella.
Soveltuvuusvaatimukset täyttäneet ehdokkaat saivat referenssien vertailupisteitä päätöksen liitteenä olevan vertailutaulukon mukaisesti.
- Arctic Machine Oy
- Veho Oy Ab
- ryhmittymä VR
Referenssien vertailun mukaisesti vähiten pisteitä saanut ehdokas Finfinet Oy karsiutuu tarjouskilpailusta.
Detta beslut publicerades 18.05.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Tommy Sohlberg, tekninen asiantuntija, puhelin: 09 310 35429
Sami Kellokoski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 23601