Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 15.5.2020 - 22.5.2020

HEL 2020-006759
Ärendet har nyare handläggningar
§ 119

Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 15.5.2020 - 22.5.2020

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö kehottaa toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat koordinaatioryhmän ja johtoryhmän 15.5.2020-22.5.2020 tekemät linjaukset:

  • 1.6.2020 lukien
    • Jatketaan suositusta suosia kaupungin omassa toiminnassa virtuaalikokouksia, kun mahdollista.
    • Kaupungin yksiköt voivat järjestää ja sallia yleisiä kokouksia, joihin osallistuu enintään 50 osallistujaa.
    • Kaupungin yksiköt voivat harkinnan mukaan järjestää ja sallia alle 500 hengen osallistujan yleisötilaisuuksia sisä- ja ulkotiloissa, mikäli turvallisuus voidaan varmistaa erityisjärjestelyin (esim. asiakasmäärien rajaamisen, turvaetäisyyksien ja hygieniaohjeistuksen avulla).
    • Kaupungin yksiköt voivat harkinnan mukaan järjestää alle 500 hengen sisäisiä tilaisuuksia kuten koulutuksia, mikäli turvallisuus voidaan varmistaa erityisjärjestelyin (esim. asiakasmäärien rajaamisen, turvaetäisyyksien ja hygieniaohjeistuksen avulla).
    • Tapahtuman järjestäjä vastaa, että tilaisuuksissa noudatetaan terveys- ja muiden viranomaisten ohjeita henkilökunnan ja asiakkaiden terveysturvallisuudesta huolehtimiseksi.
    • Kaupungin henkilöstö voi samoja rajoituksia noudattaen osallistua muiden järjestämiin tilaisuuksiin.
  • Työväenopistoissa järjestetään syyskauden 2020 alusta lähiopetusta viranomaisohjeita noudattaen. Ohjeiden vaatiessa ryhmien maksimikokoja voidaan pienentää. Kurssiehtoihin lisätään pykälä, että kaikki opetus voidaan tarvittaessa muuntaa etäopetukseksi. Tuntiopettajien tulee antaa etäopetusta niillä kursseilla, joissa esihenkilö katsoo sen mahdolliseksi.
  • Helsingin aikuislukion kesäkurssit järjestetään etäopetuksena. Stadin Ammattiopistossa opetus- ja ohjausjärjestelyt toteutetaan 1.6.2020 alkaen opiskelijoiden henkilökohtaisten osaamisen kehittämissuunnitelmien (HOKS) ja työkokeilusopimusten perusteella siten, että toteutuksessa huomioidaan voimassa olevat kokoontumis- ja hygieniaohjeistukset. Osa opiskelijoista opiskelee työpaikoilla, osa oppilaitoksen tiloissa ja osa etäopinnoissa. Opiskelijahuollon palvelut jatkuvat kesän ajan opiskelijoiden tarpeen mukaan joko oppilaitosten tiloissa tai etänä.
  • Valmiuslain voimassaoloaikana 17.3.–13.5.2020 (hallituksen suositus lapsen hoitamisesta kotona) varhaiskasvatuspaikan keskeyttäneiltä ei peritä asiakasmaksua heinäkuulta 2020,jos lapsi on pois varhaiskasvatuksesta kesäaikana vähintään neljän viikon ajan ja lapsen varhaiskasvatus on ennen keskeytyksiä alkanut viimeistään syyskuun 2019 aikana.
  • Vahvistetaan kaupunkiympäristötoimialan asiakaspalvelupisteiden supistetut aukiolot:
    • Yleinen asiakaspalvelu (Sörnäistenkatu 1), aukioloajat: ma–ti 8.15–12; ke–to 12–15 ja pe suljettu
    • Asuntovuokraus (Elimäenkatu 5), aukioloajat: Ma 8.15–11.30; ti 12.00–16.00; ke 12.00–16.00; to 8.15–11.30; pe 10.00–14.00
  • Poikkeustilanteen jatkumisen vuoksi seuraavien kaupunkiympäristötoimialan palveluiden osalta jatketaan asiakaspalvelua vain sähköisessä muodossa:
    • Johtotietopalvelu, sähköinen palvelu avoinna ympäri vuorokauden joka päivä.
    • Stadin asunnot (Asuntopalvelut/Kaupungin vuokra-asuntojen hakijoiden neuvonnan palvelupiste), puhelinpalvelu ma–pe 9.00–12.00 ja sähköposti. Vuokra-asuntojen sähköinen haku avoinna ympäri vuorokauden joka päivä. Tarvittaessa hakulomakkeita voi tilata neuvonnasta joko puhelimitse tai sähköpostitse.
    • Varaamo.fi –palvelussa avataan yleisiä alueita koskeva varausmahdollisuus tapahtumajärjestäjille 1.6.2020 alkaen, varausjärjestelmä on avoinna ympärivuorokauden joka päivä.
  • Ympäristöpalvelut avautuvat seuraavasti:
    • Elintarvikevalvonnan tarkastuksia lisätään riskiperusteisesti Ruokaviraston ohjeen (13.5.2020) mukaisesti.
    • Eläinsuojelu- ja eläintautivalvonnan tarkastuksia laajennetaan Ruokaviraston ohjeen (13.5.2020) mukaisesti
    • Terveydensuojelun tarkastukset käynnistetään Valviran ohjeiden (7.5 ja 8.5.2020) mukaisesti. Tämä koskee mm. uima-allastiloja, päivähoitotiloja, lastenkoteja, majoitustiloja ja asuntoja.
  • Yleisölle avoimet virkistysalueet:
    • Harakan luontokeskuksen toiminta avataan 1.6.2020 lukien
    • Talvipuutarha avataan museoiden kanssa samaan aikaan 2.6.2020 lukien
  • Terassien toimintamahdollisuuksiin tuodaan joustoa:
    • Maksuja ei ole peritty huhti- ja toukokuulta, tätä jatketaan kesäkuulle.
    • Tarkastellaan alennuksen myöntäminen asiakaspaikkarajoituksiin perustuen. Tämä vaatii toteutuakseen aluehallinnon määräykset asiakaspaikkojen vähentämiseksi.
    • Lisätään tiedottamista kivijalkayrittäjien mahdollisuudesta ottaa 80 cm liiketilan edustaa käyttöön.
    • Jos terassialue sijoitetaan esim. viereiseen puistoon, asia käsitellään kevennetysti kesää varten laaditun toimintamallin mukaisesti.
    • Mikäli terassit toteutetaan mahdollisimman kevyin rakentein, ei toimenpidelupaa tarvita. Terassin pinta-alamuutos edellyttää alkoholivalvontaviranomaisen näkökulmasta aina muutoksen anniskelulupaan.
  • Jatketaan ja lisätään viestintää ravintola-alan tukemiseen käytössä olevista mahdollisuuksista:
    • Elintarvikelain mukaisesta 30 vrk aikarajasta ilmoituksen tekemisessä joustetaan.
    • Ravintoloiden annosmyyntiä myymälöissä helpotetaan: ei määrärajoituksia, pakkausmerkinnöissä helpotuksia.
    • Yksityishenkilöiden harjoittama pop up-elintarviketoiminta ulkotiloissa sallitaan 12 vrk vuodessa ilman ilmoitusta.
    • Tuotteiden myynti maksullisilla parkkipaikoilla mahdollistetaan.
    • Pienten yrittäjien lupaprosesseja sujuvoitetaan merkittävästi: Ympäristö- ja lupajaosto delegoi päätösvaltansa tilapäisten lupien osalta lupayksikköön pysyvästi 1.6.2020 alkaen.
  • Seuraavat uudet avaukset yritystoiminnan mahdollistamiseksi tehdään:
    • Yritys-, liikunta- ja kulttuuritoiminnan väliaikaista toimintaa mahdollistetaan siellä, missä ihmiset nyt liikkuvat: aukioilla, toreilla, puistoissa ja rannoilla.
    • Toiminta mahdollistetaan myös veneistä ja muilla kuin vesiliikenteen käyttämillä laitureilla
    • Mahdollistetaan keinovalikoiman puitteissa yritysten ideoimia kokeiluja ja palveluita
    • Kaupunkiympäristötoimialalle perustetaan sujuvan toiminnan mahdollistava prosessi, jossa em. toimintoja toteutetaan.
  • Lisäksi linjataan, että:
    • Senaatintorin elävöittämisen ympärille perustetaan kaupunkiyhteinen koordinointiryhmä kartoittamaan ja mahdollistamaan rahoitus, muut resurssit ja toteutus.
    • Biennaalipaviljongin ja uuden laiturin käyttöä kehitetään samassa yhteydessä tukemaan merellisiä virkistyspalveluita ja vesiliikennettä.
  • Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palvelutilojen avaamisessa noudatetaan terveys- ja muiden viranomaisten ohjeita henkilökunnan ja asiakkaiden terveysturvallisuudesta huolehtimiseksi. Mikäli turvallisuus voidaan varmistaa erityisjärjestelyin (esim. asiakasmäärien rajaamisen, turvaetäisyyksien ja hygieniaohjeistuksen avulla) voi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palvelutiloissa tarvittaessa asioida yli 50 henkilöä kerrallaan. Toimialalla määritellään enimmäishenkilömäärä kutakin asiakkaille avautuvaa rakennusta kohden, riippuen rakennuksen koosta. Enimmäishenkilömäärä rakennusta kohden on kuitenkin enintään 500. Lisäksi toimialalla määritellään erikseen rakennuksen sisällä olevien pienempien tilojen enimmäishenkilömäärät. Henkilömäärää tulee käytännössä rajoittaa siten, että kussakin tilassa mahdollistuu vähintään yhden metrin pituisen turvaetäisyyden säilyttäminen toisiin ihmisiin. Henkilömäärä tilassa ei saa ylittää viranomaisrajoituksissa määriteltyä henkilömäärää, jos sellainen erikseen on määritelty. Oma henkilöstö sisältyy enimmäishenkilömäärään. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla ohjeistetaan tarkemmin palvelukokonaisuuksia ja palvelutilojen esihenkilöitä enimmäishenkilömäärän määrittelystä ja rajaamisen toimenpiteistä, asiakkaiden ja henkilöstön ohjeistuksesta ja opastuksesta sekä turvallisen jonotuksen, asioinnin sekä sisätiloissa riittävän väljien kulkureittien mahdollistamisesta.
  • Täydennetään kansliapäällikön § 117 ja avataan palvelutiloja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla seuraavasti:
    • Fallkullan kotieläintila 1.6.2020, siten, että sisätilat tarjotaan ainoastaan kesäleirikäyttöön. Ulkoalueet ovat asukkaiden käytössä ja kesäkahvila toimii kioskimyyntiperiaatteella.
    • Töölön kisahalli, Liikuntamylly, Latokartanon liikuntahalli, Maunulan liikuntahalli 1.6.2020.
    • Pirkkolan, Oulunkylän ja Ruskeasuo liikuntapuistot myös sisäliikuntatilojen osalta 1.6.2020.
    • Myllypuron ja Talin jalkapallohallit 1.6.2020.
    • Uimastadion 1.6.2020, pl. lasten allas, joka avataan, kun sen remontti on valmis.
    • Kumpulan maauimala 1.6.2020.
    • Pirkkolan uimahalli 1.6.2020.
    • Itäkeskuksen uimahalli 8.6.2020.
    • Kulttuuritalot: Annantalo, Malmitalo, Maunula-talo, Stoa ja Vuotalo 1.6.2020.
    • Todetaan, että em. aukioloajat ovat normaaliajankohtaan nähden rajoitetumpia.
 
  • Todetaan kaupunkikonserniin kuuluvien kulttuurin ja vapaa-ajan toimialla toimivien tytäryhtiöiden ja säätiöiden palvelutilojen ja palvelujen avautumisesta seuraavaa:
    • Palvelutilojen avaamisessa noudatetaan terveys- ja muiden viranomaisten ohjeita henkilökunnan ja asiakkaiden terveysturvallisuudesta huolehtimiseksi.
    • Viranomaismääräysten noudattamisen lisäksi tytäryhtiöiden suositellaan soveltuvin osin noudattavan edellä todettuja periaatteita, kuin mitä kaupungin omissa palvelutiloissa on päätetty noudatettavan enimmäishenkilömäärän määrittelystä ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palvelutilojen avaamisesta.(koronakoordinaatioryhmän linjaukset 18.5.2020)
  • Helsingin kaupunki mahdollistaa Helsinki Cupin järjestämisen vuokraamalla turnausjärjestäjän käyttöön tarvittavat jalkapallokentät. Kaupunki tekee yhteistyötä järjestäjän kanssa hygieniaohjeistusten noudattamisen varmistavan suunnitelman laatimiseksi ja terveysturvallisuuden takaamiseksi. Yksityiskohtaisemmat neuvottelut turnausjärjestäjän kanssa käy kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan liikuntapalvelukokonaisuus. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, sosiaali- ja terveystoimiala ja kaupunginkanslian viestintäosasto laativat yhteistyössä yleiset ohjeistukset tapahtumajärjestäjille (kaupungin sisäisille ja ulkopuolisille) terveysturvallisuuden ja hygieniaohjeistusten noudattamiseksi. Ohjeistus tuodaan sen valmistuttua koordinaatioryhmän hyväksyttäväksi.
  • Kansliapäällikkö kehottaa, että Palmia Oy huomioi toiminnassaan seuraavat linjaukset:
    • Ravintola Greenport pidetään avoinna vain henkilöstölle ja Palmian työntekijöille
    • Kallion virastotalo pidetään auki avoinna vain henkilöstölle ja Palmian työntekijöille
    • Kaupungintalo pidetään avoinna vain henkilöstölle ja Palmian työntekijöille sekä valtion sopimusasiakkaille
    • Muut henkilöstöravintolat pidetään avoimina normaalisti myös ulkopuolisille asiakkaille Palmian liiketoiminnallisen arvion perusteella. Henkilöstöruokailun järjestäminen näissä toimipisteissä korvataan Palmialle erikseen sovittavalla tavalla.

Lisäksi kansliapäällikkö kehotti toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat henkilöstöä ja hallintoa koskevat koordinaatioryhmän linjaukset:

  • 1.6.2020 lukien kaupungin henkilöstö
    • ei edelleenkään tee virkamatkoja ulkomaille,
    • voi tehdä välttämättömiä virkamatkoja kotimaassa edellyttäen, että virkamatkakohteessa on huolehdittu tilaisuuden turvallisesta järjestämisestä valtakunnallisten ohjeistusten ja kaupungin koronakoordinaatioryhmän 18.5.2020 linjaamien edellytysten mukaisesti.
    • Linjauksia arvioidaan uudelleen koordinaatioryhmässä viimeistään elokuun aikana tai jo aiemmin, jos valtakunnalliset suositukset muuttuvat.
  • 20.5.2020 lukien:
    • Välttämättömään työmatkaliikenteeseen liittyvissä tilanteissa kaupungilla sovelletaan sosiaali- ja terveystoimialalla tehtyä linjausta, jonka mukaan:
      • Virosta palaavat henkilöt voivat palata töihin, ellei heillä ole ripuli-/hengitystieinfektion oireita.
      • Muista maista palaavat henkilöt ovat etätöissä 14 vrkn ajan, jos etätyön tekeminen on mahdollista, tai ovat 14 vrk vuosilomalla.
      • Kriittisissä työtehtävissä toimivat työntekijät voivat oireettomina palata töihin työtehtävien sitä edellyttäessä erikseen sovittavin järjestelyin
    • Jos henkilö vastoin valtioneuvoston suositusta matkustaa vapaa-ajallaan ulkomaille, noudatetaan ulkomailta palatessa linjausta, jonka mukaan henkilö:
      • on etätöissä 14 vrk ajan, jos etätyön tekeminen on mahdollista,
      • jää palkattomalle vapaalle tai anoo halutessaan vuosilomaa, mikäli etätyö ei ole mahdollista.
    • Linjauksia arvioidaan uudelleen koordinaatioryhmässä viimeistään elokuun aikana tai jo aiemmin, jos valtakunnalliset suositukset muuttuvat.

Päätöksen perustelut

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta.

Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronavirus- koordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä. Kaupungin valmiutta on aikaisemmin kohotettu sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (Pormestarin päätös 1.3.2020). Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020 § 66, 20.3.2020 § 70 25.3.2020 § 73, 29.3.2020 § 77, 4.4.2020 § 88, 9.4.2020 § 92, 17.4.2020 § 95, 22.4.2020 § 98, 24.4.2020 § 101, 4.5.2020 § 106, 12.5.2020 § 115 ja 16.5.2020 § 117 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.

Detta beslut publicerades 25.05.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö