Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 22.5.2020-29.5.2020

HEL 2020-006944
Ärendet har nyare handläggningar
§ 130

Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 22.5.-29.5.2020

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö kehottaa toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat koordinaatioryhmän ja johtoryhmän 22.5.-29.5.2020 tekemät linjaukset:

  • Asiakaspalvelutehtävissä ja asiakaskontakteissa käytetään suojavarusteita voimassa olevien valtakunnallisen ohjeistusten mukaisesti. Koordinaatioryhmässä linjatuissa toimialojen, liikelaitosten ja virastojen asiakaspalvelutehtävissä suojaudutaan myös suu-nenäsuojaimella. Toimialoja ja liikelaitoksia velvoitetaan toteuttamaan tarvittavat hankinnat ja valvomaan suojavarusteiden käyttöä. Toimialat (pl. sosiaali- ja terveystoimi ja pelastuslaitos) tilaavat suojavarusteensa Rakentamispalvelu liikelaitoksen (STARA) logistiikkakeskuksesta.
  • Jatketaan koulujen erityskuljetuspalvelujen oppilasmäärän laskusta aiheutuvaa kompensointia palveluntuottajille ajalle 14.4.-13.5.2020. Kompensaatio on 50 % sopimushinnasta niiden oppilaiden osalta, jotka eivät käytä heille myönnettyä kuljetuspalvelua valtioneuvoston antaman poissaolokehotuksen takia. Toteutuneista kuljetuksista maksetaan sopimushinta.
  • Kaupunki varautuu koulujen päättäjäisviikonloppuun seuraavin toimenpitein:
    • Nuoriso-ohjaajat ja vapaaehtoiset jalkautuvat nuorten pariin 29–31.5.2020 tehden yhteistyötä yli kunta- ja viranomaisrajojen. Operaatiossa on mukana noin 100 Helsingin kaupungin työntekijää. 
    • Järjestetään virtuaaliset yhteiset kevätjuhlat niin, että oppilasryhmät voivat halutessaan katsoa virtuaalisen kevätjuhlan tai ottaa osia siitä omaan juhlaansa. Video lähetetään lauantaina 30.5.2020 tallenteena Helsinki-kanavalla, jotta vanhemmatkin voivat osallistua juhlaan.
    • MunStadi.fi-sivustolla on tietoa koulujen päättymiseen liittyvästä virtuaalisesta ohjelmasta ja ohjeita turvalliseen juhlapäivään.
  • Helsinki-apu 
    • Seurakuntien ja kaupungin normaalit palvelut ikääntyneille jatkuvat. Ruoka-apu (akuuttikassit) jatkuu seurakuntayhtymän ja sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistyönä. Akuuttikassien toimittamisessa on hyödynnetty Helsinki-avun ajoneuvoja, joten asian ratkaisu vaatii jatkosuunnittelua.
    • 1.6.2020 alkaen siirrytään 18:sta seurakuntien tiloissa toimivasta koordinaatiopisteestä viiteen asiointipisteeseen.
    • Kesäkuun aikana tehdään vielä tempaus, jossa kirjaston poistokirjoja viedään kesäkasseina ikääntyneille.
  • Muutetaan kansliapäällikön 25.5.2020 § 119 ja koordinaatioryhmässä 18.5.2020 tehtyä päätöstä siten, että kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palvelutiloille voidaan määrittää suurempi kuin 500 henkilön enimmäismäärä, mikäli suurempaa asiakasmäärää on mahdollista palvella turvallisesti. Tällaisia palvelutiloja ovat esim. Töölön kisahalli, maauimalat, osa uimahalleista ja Oodi.
  • Kauppahallien avaaminen
    • Hietalahden kauppahalli avataan 1.6.2020 mutta Hietalahden (kauppahallin) torin kirpputoritoimintaa ei turvallisuussyistä ja annettujen toimintaohjeiden mukaisesti aloiteta toistaiseksi.
    • Vanha kauppahalli siirtyy toimimaan normaalisti ja avaa myös ravintolatoiminnot 1.6.2020 alkaen.
    • Hakaniemen (tilapäinen kauppahalli) Lasihalli siirtyy toimimaan normaalisti ja avaa myös ravintolatoiminnot 1.6.2020 alkaen Hakaniemen torin kirpputoritoimintaa ei aloiteta toistaiseksi turvallisuussyistä ja annettujen toimintaohjeiden mukaisesti.
    • Vuokralaiset vastaavat voimassaolevien turvallisuussääntöjen noudattamisesta omalla alueellaan.

Lisäksi kansliapäällikkö kehotti toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat henkilöstöä ja hallintoa koskevat koordinaatioryhmän linjaukset:

  • Kaupunki jatkaa toistaiseksi aiempaa etätyösuositustaan, jonka mukaan koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa etätyötä tehdään, kun se on työtehtävät huomioiden mahdollista. Läsnätyötä voidaan tehdä harkiten ja työpaikan turvallisuusohjeet huomioiden sopimalla siitä ennakkoon esihenkilön kanssa.
  • Henkilöstön tulee noudattaa ohjetta turvallisesta läsnätyöstä korona-aikana.
  • Toimialat ja liikelaitokset aloittavat valmistelut, jotta laajempi läsnätyöhön palaaminen voidaan toteuttaa turvallisesti, mikäli valtakunnalliset suositukset tai kaupungin tarpeet muuttuvat. Valmistelu tapahtuu koordinaatioryhmässä käsitellyn suunnitelman mukaisesti.
  • Etätyösuositusta arvioidaan uudelleen koordinaatioryhmässä viimeistään elokuun aikana tai jo aiemmin, jos valtakunnalliset suositukset tai tarpeet muuttuvat.

Päätöksen perustelut

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta.

Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronavirus- koordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä. Kaupungin valmiutta on aikaisemmin kohotettu sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (Pormestarin päätös 1.3.2020). Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020 § 66, 20.3.2020 § 70 25.3.2020 § 73, 29.3.2020 § 77, 4.4.2020 § 88, 9.4.2020 § 92, 17.4.2020 § 95, 22.4.2020 § 98, 24.4.2020 § 101, 4.5.2020 § 106, 12.5.2020 § 115, 16.5.2020 § 117 ja 25.5.2020 § 119 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.

Detta beslut publicerades 29.05.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö