Hankinta, lämpöastiat, Pakkalan tuotantolaitos

HEL 2020-007107
Ärendet har nyare handläggningar
§ 1

Palvelukeskus Helsinki, Lämpöastioiden hankinta

Enhetschef

Päätös

Vs. yksikönjohtaja päätti lämpöastioiden hankinnasta esitetyin perustein

- hyväksyä Stainless Team Finland Oy:n (1450409-0) tarjouksen lämpöastioiden hankinta 5L toimittajaksi, koska tarjous on ainoa joka täyttää tarjouspyynnön mukaiset ehdot ja oikeuttaa monipalvelut yksikön tuotantopäällikön tai hänen määräämänsä tekemään tätä asiaa koskevan tilauksen, koska Stainless Team Finland Oy:n tarjous on tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti ainoa joka täyttää tarjouspyynnön mukaiset ehdot,

- hyväksyä Stainless Team Finland Oy:n (1450409-0) tarjouksen lämpöastioiden hankinta 10 ja 15L toimittajaksi hinta-laatusuhteeltaan edullisimpana ja oikeuttaa monipalvelut yksikön tuotantopäällikön tai hänen määräämänsä tekemään tätä asiaa koskevan tilauksen, koska Stainless Team Finland Oy:n tarjous on tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti hinta-laatusuhteeltaan edullisin,

- että monipalvelujen tuotantopäällikkö tai hänen määräämänsä voi tehdä nyt päätettävään hankintaan tarkennuksia hankintavaltuuksiensa puitteissa.

Lisäksi yksikönjohtaja merkitsi tiedoksi, että tilauksen arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 51 500 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankittavien tuotteiden ennakoitu arvonlisäveroton arvo ei ylitä julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) kansallista kynnysarvoa. Kyseessä on pienhankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 27.5.2020 Expondo GmbH:lle, Nettiresta Oy:lle, Stainless Team Finland Oy:lle, Kopal Keittiöt Oy:lle, Resta Masa Oy:lle, Dieta Oy:lle ja KSP-Astiat Tmi:lle.

Määräaikaan 2.6.2020 klo 14.00 mennessä saapuivat seuraavat kolme (3) tarjousta:

Dieta Oy (0927839-1)
Resta Masa Oy (2859419-7)
Stainless Team Finland Oy (1450409-0)

Lämpöastioiden hankinta 5 L osalta Stainless Team Finland Oy:n tarjous on ainoa, joka täyttää kaikki tarjouspyynnön ehdottomat vaatimukset. Resta Masa Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön ehdotonta vaatimusta ”kannen sulkijoiden lukumäärä saa olla enintään neljä” eikä tarjouspyynnön ehdotonta vaatimusta ”astian kaikkien osien tulee olla ruostumatonta terästä”. Dieta Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön ehdotonta vaatimusta ”lämpöastioissa tulee olla sivuilla hyvän käsiotteen mahdollistavat kantokahvat”.

Lämpöastioiden hankinta 10 ja 15 L osalta Stainless Team Finland Oy:n ja Dieta Oy: tarjoukset täyttävät kaikki tarjouspyynnön ehdottomat vaatimukset. Resta Masa Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön ehdotonta vaatimusta ”kannen sulkijoiden lukumäärä saa olla enintään neljä” eikä tarjouspyynnön ehdotonta vaatimusta ”astian kaikkien osien tulee olla ruostumatonta terästä”.

Valintaperusteena oli paras hinta-laatusuhde. Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä.

Osapuolia sitova tilaus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat tehneet asiasta erillisen tilauksen.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.

Tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjoajat täyttävät asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä tarjottaville tuotteille vähimmäisvaatimukset. Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjousten vertailu

Tarjousten valintaperusteena oli hinta-laatusuhteeltaan edullisin tarjous. Tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset vertailtiin kokonaishankintahinnan ja laatupisteiden perusteella.

Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä. Vertailu osoittaa, että hinta-laatusuhteeltaan parhaan tarjouksen on tehnyt lämpöastioiden hankinta 5L osalta Stainless Team Finland Oy ja lämpöastioiden hankinta 10 ja 15 L osalta Stainless Team Finland Oy.

Detta beslut publicerades 08.06.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Seppo Stenroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 27220

seppo.stenroos@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Kolkkinen
yksikönjohtaja