Rahoitus innovaatiorahaston varoilla ja innovaatiorahastoon jätetyt loppuraportit, Apotti Oy hanke

HEL 2020-007115
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 21 §

Oy Apotti Ab:n hankkeen rahoitus innovaatiorahaston varoilla ja innovaatiorahastoon jätetyt loppuraportit

Stadsstyrelsens näringslivssektion

Päätös

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto myönsi Oy Apotti Ab:lle innovaatiorahastosta rahoitusta vuodelle 2020 yhteensä 40 500 euroa ”Vaikuttavat ja elinvoimaiset ekosysteemit hyvinvoinnin lähteenä” -projektin toteuttamiseen.

Lisäksi kaupunginhallituksen elinkeinojaosto merkitsi tiedoksi liitteessä 3 kootut innovaatiorahastosta rahoitettujen hankkeiden loppuraportit.

Käsittely

Esteelliset: Marja-Leena Rinkineva

Asian aikana kysymyksiin oli vastaamassa erityissuunnittelija Ida Björkbacka. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Oy Apotti Ab:n innovaatiorahastolle jättämälle rahoitushakemukselle esitetään rahoitusta, koska se täyttää innovaatiorahaston kriteerit. Innovaatiorahaston arvioinnin tulokset ovat perustelumuistiossa, liite 1.

Lisäksi viisi hanketta on jättänyt loppuraporttinsa innovaatiorahastolle. Näistä on kooste liitteessä 3.

Stäng

Innovaatiorahastolle saapuneet rahoitushakemukset

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto käsittelee innovaatiorahaston hankehakemuksia lähtökohtaisesti neljä kertaa vuodessa. Kesäkuun päätöskokouksen käsittelyyn innovaatiorahastolle saapui 13 uutta hankehakemusta, joista yksi hylättiin puutteellisena ja neljä vedettiin hakijan toimesta pois käsittelystä. Apotti Oy:n hankehakemus käsitellään vs. elinkeinojohtajan esittämänä.

Oy Apotti Ab:n hankehakemus

Oy Apotti Ab:n ”Vaikuttavat ja elinvoimaiset ekosysteemit hyvinvoinnin lähteenä” -hankkeessa selvitetään miten ja millä edellytyksillä kaupungin sosiaali- ja terveyshaasteisiin voitaisiin etsiä ratkaisuja vaikuttavuusinvestoinneilla. Tavoitteena on mahdollistaa kaupunkilaisille hyvinvointia ja terveyshyötyjä, kunnalle säästöjä ja elinvoimaa vaikuttavien palveluinnovaatioiden avulla sekä vaikuttavuussijoittajille kohtuullista tuottoa yhteiskunnallisten haasteiden ratkomisesta.

Käytännössä hankkeessa toteutetaan selvitystyö jonka avulla on tarkoitus saada tietoa varsinaisen projektin reunaehdoista, kohdentamisesta, kaupungin ja muiden tarvittavien kumppanien osallistumisesta sekä rooleista ja panostuksista. Selvityksen perusteella hakijan on tarkoitus myöhemmin jättää innovaatiorahastolle uusi hakemus ja varsinainen hankesuunnitelma. Kaupungin sosiaali- ja terveystoimella on valmius lähteä mukaan edistämään mahdollisia vaikuttavuusinvestointeja selvityksen jälkeen.

Hankkeen rahoittaminen

Vaikuttavuusinvestointi- ja haastelähtöinen toimintatapa voivat auttaa yrityksiä kehittämään palveluitaan ja skaalaamaan niitä. Malli tarkoittaa sitä, että tunnistetaan kehitettäviä julkisen sektorin palveluita, jotka tukevat yksilön ja yhteiskunnan hyvinvointia. Tämän jälkeen institutionaalinen tai yksityinen sijoittaja voi sijoittaa palvelun kehittämiseen. Julkinen sektori maksaa vain tuloksista, eli riski on sijoittajalla, jolla on mahdollisuus vaikuttaa tärkeäksi kokemiinsa asioihin.

Vaikuttavuusinvestointimalli voisi toimiessaan edistää uusien ratkaisujen löytämistä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Toiminta edistäisi osaamis- ja elinkeinoperustan luomista ja hanketta esitetään rahoitettavaksi innovaatiorahastosta.

Mahdollisessa jatkohankkeessa tulee huomioida kaupungin elinkeinopoliittista panostusta terveysalaan, muun muassa Health Capital Helsinkiin, terveysalan yrityshautomoon ja kaupungin kokeilualustamalliin. Toimintaan on syytä ottaa mukaan Helsingin kaupungin ja Apotin lisäksi muita toteuttajia ja rahoittajia.

Apotti itsessään on erittäin merkittävä investointi pääkaupunkiseudulla. Hankkeessa tulee tarkastella mahdollisuuksia avata Apotin dataa yritys- ja innovaatiopohjaksi.

Hakemuksessa mainittu Apotin roolin kirkastaminen järjestäjänä ja palvelun tuottajana tulisi kuulua Oy Apotti Ab:n perustoimintaan eikä sitä tule rahoittaa innovaatiorahastosta. Hakemuksessa myös perustellaan hanketta sillä, että se valmistaisi Helsingin kaupunkia Apotin käyttöönottoon. Tämän tulisi niin ikään kuulua Apotin käyttöönottoprojektin sisältöön.

Oy Apotti Ab:n saama tuki ei ole valtion tukea, koska yhtiö ei harjoita taloudellista toimintaa.

Innovaatiorahaston säännöt ja käytön periaatteet

Kaupunginvaltuusto on 17.5.2017 § 240 päättänyt innovaatiorahaston säännöistä, joiden mukaan rahaston varoja käytetään Helsingin elinkeino- ja osaamisperustaa luovien investointihankkeiden ja projektien rahoitukseen yhteistyössä korkeakoulujen ja elinkeinoelämän kanssa. Rahoitusta voidaan myöntää joko kaupungin yksin tai yhteistyössä muiden osapuolien kanssa toteuttamiin hankkeisiin.

Sääntöjen mukaisesti rahaston hallinnosta vastaa kaupunginhallitus ja rahastoa hoitaa kaupunginkanslia. Rahasto toimii itsenäisenä taseyksikkönä, ja sen tilinpäätös yhdistellään kaupungin tilinpäätökseen. Rahastoa kartutetaan siirtämällä rahastoon vuosittain tilinpäätöksen yhteydessä rahaston tilikauden tulos sekä kaupunginvaltuuston erikseen päättämät varat.

Hallintosäännön 8. luvun 2 §:n 6 kohdan mukaan kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää innovaatiorahaston käytöstä. Elinkeinojaosto päätti 25.9.2017 § 6 innovaatiorahaston käytön periaatteista ja jatkuvan rahoitushaun avaamisesta.

Innovaatiorahaston käytön periaatteiden mukaisesti rahastosta voidaan myöntää hankkeille kokonaisrahoitusta tai rahoitusta ulkopuolisen rahoituksen vastinrahaksi rahaston tarkoituksenmukaisiin projekteihin ja investointihankkeisiin. Rahaston käytön periaatteiden mukaan varoja voidaan myöntää enintään 12 kuukaudeksi kerrallaan, mutta niitä voidaan sitoa useammalle vuodelle.

Rahoitusta hakevilla kaupunkiorganisaation ulkopuolisilla toimijoilla tulee olla yhteistyökumppani Helsingin kaupungin toimialoilta tai keskushallinnosta. Innovaatiorahaston rahoittaman hankkeen ohjausryhmässä tulee olla vähintään yksi Helsingin kaupungin edustaja.

Hakemuksen arviointi

Kaupunginkanslian ja kaupunginhallinnon toimialojen edustajista koostuva innovaatiorahaston ohjausryhmä ja kaupunginkanslian edustajista koostuva valmistelusihteeristö ovat arvioineet hakemusta. Arvioinnissa on kuultu myös hankkeen aiheeseen liittyviä kaupungin asiantuntijoita. Yhteenveto hakemuksesta sekä hakemuksen arvioinnin tulos ovat perustelumuistiossa, liite 1.

Hankearvioinnissa on rahaston sääntöjen ja käytön periaatteiden mukaisesti kiinnitetty erityistä huomiota hankkeen potentiaaliin luoda tulevaisuuden elinkeino- ja osaamisperustaa sekä siihen, miten hanke edistää Helsingin yritysekosysteemien kehittymistä, kokeilualustojen luomista, innovaatiotoimintaa ja yrittäjyyttä. Hankkeen toteutettavuus (hankesuunnitelman selkeys, kokonaisrahoituksen ja budjetin perusteltavuus, relevanttien yhteistyötahojen mukanaolo) ja hankkeen tuoma hyöty suhteessa haettuun rahoitukseen on myös otettu huomioon. Lisäksi hankkeen tuomat hyödyt kaupungin asukkaiden ja asiakkaiden palvelujen kehittämisessä ja hyvinvoinnin edistämisessä on huomioitu.

Toimeenpano ja rahoitettujen hankkeiden seuranta

Jos hanke ei ole käynnistynyt kuuden kuukauden kuluessa rahoituspäätöksestä, päätös raukeaa ja mahdolliset innovaatiorahastosta maksetut rahat on palautettava. Hankerahoituksen palauttamista vaaditaan tapauksissa, joissa hakija ei ole toteuttanut rahoituspäätöksen mukaista hankesuunnitelmaa tai noudattanut rahoituspäätöksen ehtoja tai innovaatiorahaston ohjeita.

Hankkeella tulee olla oma erillinen kirjanpito. Hankkeen päätyttyä toteuttajan on toimitettava loppuraportti ja taloudellinen loppuselvitys kuuden kuukauden sisällä loppuraportointilomakkeella.

Hankkeiden loppuraporttien kooste

Innovaatiorahaston rahoittamien hankkeiden viimeisimmät loppuraportit koskevat hankkeita:

  • The Startup Shortcut Oy: The Shortcut: Monimuotoisuus kasvun moottorina
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy: Helsinki RobobusLine
  • Helsinki Marketing Oy Ltd: Plug in Helsinki
  • Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala: Varaamo
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy: Creative Campus Arabia

Loppuraporteista on kooste liitteessä 3. Koosteesta löytyvät yhteenvedot hankkeiden kuvauksista ja tiedoista, arvioinnit hankkeiden tuottamista tuloksista osaamis- ja elinkeinoperustan luomisessa, kuvaukset hankkeista saaduista opeista ja mahdollisista jatkoista sekä arvioinnit hankkeiden rahoituksen käytön suunnitelmanmukaisuudesta. Koosteessa on myös linkit varsinaisiin loppuraportteihin.

Stäng

Detta beslut publicerades 17.06.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

vs. elinkeinojohtaja
Santtu von Bruun

Mer information fås av

Ida Björkbacka, erityissuunnittelija, puhelin: 25281

ida.bjorkbacka@hel.fi

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.