Hankinta, konsultointipalvelut kilpailutusten suunnittelua ja toteuttamista varten, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-007169
Ärendet har nyare handläggningar
§ 33
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Konsultointipalvelujen hankinta sosiaali- ja ja terveystoimialan kilpailutusten suunnittelua ja toteuttamista varten

Förvaltningsdirektör

Päätös

Hallintojohtaja päätti hankkia sosiaali- ja ja terveystoimialan kilpailutusten suunnittelun ja toteuttamisen konsultoinnin KPMG Oy:ltä.

Hankinnan ennakoitu ja sitoumukseton kokonaisarvo on noin 35 000 euroa (alv 0 %). Tilaajalla ei ole määräostovelvoitetta, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely

Hankintojen konsultoinnista on voimassa oleva puitesopimusjärjestely (HEL 2017-011080). Puitesopimuksen ehtojen mukaisesti, puitejärjestelyn sisäiset hankinnat toteutetaan rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksella puitesopimustuottajien kesken. Konsultointipalvelun hankinta sisältyy puitejärjestelyn osa-alueeseen 2. Kilpailutusten suunnittelu ja toteuttaminen.

Tarjouspyynnössä oli määritelty tarjouksen sisältöä koskevat vaatimukset.

Tarjouspyyntö lähetettiin puitejärjestelyssä mukana oleville palveluntuottajille 6.5.2020 sähköpostitse.

Tarjouspyyntö koostui seuraavista kohderyhmistä (1.-5.):

1. Kallion virastotalon henkilöstöravintolan ruokapalvelu

2. Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelu

3. Päihdehuollon lapsiperheiden laitoskuntoutus

4. Lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonta

5. Yksityisen palveluasumisen lääkäripalvelut

Tarjous tuli tehdä kohderyhmittäin (1.-5.). Tarjoaja saattoi jättää tarjouksen joko yhdestä tai useasta hankinnan kohderyhmästä.

Tilaaja varasi oikeuden olla valitsematta ketään palveluntuottajaksi kohderyhmäkohtaisesti (1.-5.).

Määräaikaan 15.5.2020 mennessä tarjouksensa jättivät Suomen Hankintajuristit Oy, KPMG Oy ja PTCS Oy. Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksen kaikkiin hankinnan kohderyhmiin.

Tarjousten vertailu ja tarjoajien valinta

Tarjouspyynnössä valintaperusteeksi oli asetettu kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 80 pistettä ja laadun painoarvo on enintään 20 pistettä.

Halvimman hinnan (kokonaishinta/kohderyhmä) antaneen tarjoajan tarjous sai hinnan osalta 80 pistettä ja muut tarjoukset saivat pisteitä suhteutettuna halvimpaan tarjoukseen.

Tarjouksen laatua arvioitiin kokonaisuutena seuraavilla kriteereillä (maksimipisteet 20):

1. Hankinnan valmistelun, hankintamenettelyn valinnan ja aikataulutuksen arviointi sekä vastaavuus tilaajan tarpeisiin (pisteet: 1-10 pistettä).

2. Referenssit vastaavista hankinnoista, arvioidaan kokonaisuutena (pisteet: 1-5 pistettä).

3. Hankinnan kohteen ymmärrys ja markkinatuntemus sekä valmius hankinnan toteutukseen (pisteet: 1-5 pistettä).

Tarjoajien saamat hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen ja tarjousvertailu tehtiin tarjoajien saamien kokonaispisteiden perusteella kohderyhmäkohtaisesti (1.-5.). Tarjoaja valittiin kokonaispisteiden perusteella kohderyhmäkohtaisesti.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä ilmeni, etteivät kaikki tarjoukset olleet puitejärjestelyn ehtojen mukaisia.

Suomen Hankintajuristit Oy:n tarjous ei vastannut hinnan osalta puitesopimuksessa (HEL 2017-011080) sovittuja hintoja kohderyhmissä 1.-5.

PTCS Oy:n tarjous ei vastannut hinnan osalta puitesopimuksessa (HEL 2017-011080) sovittuja hintoja kohderyhmissä 1. ja 3.-5.

Suomen Hankintajuristit Oy:n ja PTCS Oy:n tarjouksia ei otettu laatuvertailuun edellä mainittujen kohderyhmien osalta.

Muilta osin tarjoukset olivat puitejärjestelyn ehtojen mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnön ehdot.

Tarjousvertailun perusteella valittiin kohderyhmäkohtaisesti seuraavat palveluntuottajat:

1. Kallion virastotalon henkilöstöravintolan ruokapalvelu: Hankintayksikkö päätti valmistella ja toteuttaa hankinnan omana työnään eikä kohderyhmään valittu palveluntuottajaa.

2. Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelu: KPMG Oy

3. Päihdehuollon lapsiperheiden laitoskuntoutus: KPMG Oy

4. Lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonta: Hankintayksikkö päätti valmistella ja toteuttaa hankinnan omana työnään eikä kohderyhmään valittu palveluntuottajaa.

5. Yksityisen palveluasumisen lääkäripalvelut: KPMG Oy

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta toimeksiantosopimuksen.

Hallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020, § 19.

Detta beslut publicerades 03.06.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

eevaliisa.rintala@hel.fi

Beslutsfattare

Tiina Mäki
hallintojohtaja

Bilagor

1. HEL 2020-007169 Vertailutaulukko

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.