Hankinta, ruokapalvelut, Kiinteistö Oy Valkea Talo, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Päiväkoti Suursuon ruokapalvelujen hankinta
Päätös
Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toimialajohtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella, että Päiväkoti Suursuon ruokapalvelut hankintaan Oy Shaba Ab:lta.
Lisäksi toimialajohtaja päätti sulkea Ravintola Rumpu Oy:n pois tarjouskilpailusta, koska tarjoaja ei täyttänyt tarjouspyynnössä sille asetettuja vaatimuksia.
Määräaikainen sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta ja päättyy 31.12.2021. Tämän jälkeen sopimuskausi jatkuu päiväkotiaterioinnin osalta toistaiseksi voimassa olevana, päättyen kuitenkin viimeistään viiden (5) vuoden kuluessa sopimuksen allekirjoittamisesta.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on 400 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Tausta
Kaupunki on vuokrannut Valkeasta talosta tilat kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle varhaiskasvatuksen käyttöön 1.10.2017 alkaen. Päiväkoti Suursuo käyttää vuokrattuja tiloja toiminnassaan. Nyt kilpailutetut ruokapalvelut hankittiin suorahankintana Sodexo Oy:ltä (päätös HEL 2019-005263). Sodexo Oy:n kanssa allekirjoitettu sopimus päättyy 30.6.2020.
Hankintamenettely
Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 20.4.2020. Tarjousasiakirjat olivat täydellisinä, rajoituksetta ja maksutta, sähköisesti saatavilla BEM-kilpailutusjärjestelmässä osoitteessa. Hankinta toteutettiin mukailemalla hankintalain 32 §:n mukaista avointa menettelyä.
Toimittajilla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä tarjouspyynnöstä 27.4.2020 klo 15:00 mennessä osoittamalla kysymykset BEM-järjestelmässä. Vastaukset toimittajien kysymyksiin julkaistiin BEM-järjestelmässä 30.4.2020.
Tarjousten määräaika
Hankintailmoituksessa tarjousten toimittamiselle asetettiin määräajaksi 20.5.2020 klo 12.00.
Saadut tarjoukset
Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat (aakkosjärjestyksessä):
- Oy Shaba Ab (1055839-0)
- Ravintola Rumpu Oy (2451962-4)
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Tarjousten tarkastamisessa molemmat tarjoukset todettiin tarjouspyynnön vastaisiksi. Puutteet tarjouspyynnöissä olivat siinä määrin olennaisia, että molemmat tarjoukset olisi tullut hylätä puutteiden vuoksi.
Siirtyminen neuvottelumenettelyyn
Koska kaikki saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön vastaisia, hankintamenettelyä jatkettiin hankintalain 34 §:n 3 momentin mukaisesti neuvottelumenettelynä.
Neuvottelumenettely käytiin kirjallisesti. Neuvottelumenettelyn tavoitteena oli, että tarjoajat saavat yhden kirjallisen neuvottelukierroksen jälkeen täsmennettyä tarjouksiaan siten, että ne vastaavat tarjouspyyntöä.
Molemmille tarjoajille lähetettiin 5.6.2020 sähköpostilla kirje, jossa yksilöitiin tarjoajan jättämässä tarjouksessa havaitut puutteet. Tarjoajille ilmoitettiin kirjeessä, että näillä oli oikeus tehdä tarjoukseensa vain kirjeessä yksilöityjä muutoksia. Tarjoajille annettiin kuitenkin mahdollisuus päivittää hintalomakettaan, mikäli tarjoaja katsoi muutosten vaikuttavan hinnoitteluun. Tarjoajien tuli antaa lisäselvityksensä 9.6.2020 klo 16:00 mennessä.
Tarjoajista Oy Shaba Ab toimitti lisäselvityksensä määräaikaan mennessä. Lisäselvitysten tarkastuksessa todettiin Oy Shaba Ab:n tarjous tarjouspyynnön mukaiseksi.
Ravintola Rumpu Oy ei toimittanut kirjeessä pyydettyjä selvityksiä määräaikaan mennessä. Näin ollen Ravintola Rumpu Oy:n todettiin jättäneen käyttämättä mahdollisuutensa täsmentää tarjoustaan tarjoajalle lähetetyssä kirjeessä yksilöidyllä tavalla. Tarjouspyynnön vastaisuuksien vuoksi Ravintola Rumpu Oy:n tarjousta ei voitu hyväksyä tarjousten vertailuun ja hankintayksikkö oli velvollinen sulkemaan tarjous tarjouskilpailusta.
Tarjousten vertailu
Hankinnan kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteena käytettiin hinta-laatusuhdetta painoarvolla hinta 50 % ja laatu 50 %.
Koska tarjouskilpailussa ei saatu kuin yksi (1) tarjouspyynnön mukainen tarjous, tarjousten välistä vertailua ei tehty.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, palveluntuottaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Yhteenveto
Tarjouskilpailuun osallistuneista tarjoajista ainoastaan Oy Shaba Ab jätti asetettuihin määräaikoihin mennessä tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen.
Hankintapäätös
Tarjouskilpailun voittaa Oy Shaba Ab.
Ravintola Rumpu Oy:n tarjous suljetaan pois tarjouskilpailusta.
Hankintasopimus
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, palveluntuottaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Määräaikainen sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta ja päättyy 31.12.2021. Tämän jälkeen sopimuskausi jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, päättyen kuitenkin viimeistään viiden (5) vuoden kuluessa sopimuksen allekirjoittamisesta. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen molempien sopijapuolten irtisanomisaika on kuusi (6) kuukautta.
Detta beslut publicerades 15.06.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Janne Tarkoma, hankintalakimies, puhelin: 09 310 21582