Hankinta, kahvila- ja ruokapalvelut, Kallion virastotalon henkilöstöravintola Kavi
Kallion virastotalon henkilöstöruokailun, kahvilapalvelujen ja tilaustarjoilun hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan hallintojohtaja päätti hyväksyä Kallion virastotalon henkilöstön ruokapalvelujen palveluntuottajaksi ja varatoimittajaksi seuraavat tarjoajat:
Palveluntuottaja Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Varatoimittaja Palmia Oy (2653762–3)
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Valintaperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde, jossa hinnan painoarvo on 25 pistettä ja laadun 75 pistettä. Valinta ja järjestys tehtiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1), palvelun laatuliitteen vertailutaulukon (liite 2) ja vastuullisuussuunnitelman vertailutaulukon (liite 3) mukaisesti.
Suunniteltu sopimuskausi on 1.7.2021–30.6.2025. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään vuoden (1) mittaisella optiokaudella.
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin seitsemän (7) miljoonaa euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdolliset optiokaudet mukaan laskettuna.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua ostetaan ja tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen molempien palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä 16.2.2021 § 31 Kallion virastotalon henkilöstön ruokapalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään.
Hankinnan kohteena ovat Kallion virastotalon henkilöstöravintolan ja kahvilan ruokapalvelut virastotalossa työskenteleville työntekijöille ja ulkopuolisille asiakkaille tarjouspyynnössä olleiden palvelukuvausten mukaisesti.
Ruokapalveluihin kuuluvat ruoan suunnittelu, valmistaminen ja lounastarjoilu, ruoan mukaan ottamisen mahdollisuus, kahvilapalvelut, sekä virastotalon tilaustarjoilupalvelut eri muotoisiin kokouksiin ja tilaisuuksiin. Lisäksi ruokapalveluihin kuuluu tuottaa Kallion nuorten vastaanoton ruokapalvelut.
Kallion virastotalossa työskentelee yhteensä noin 700 työntekijää. Henkilömäärä vaihtelee. Työntekijät ovat tehneet kevääseen 2021 saakka työtä pääsääntöisesti toimistolla, mutta etätyökäytännöt voivat muuttua tulevaisuudessa ja vaikuttaa palvelujen käyttäjämäärään.
Kallion virastotalon ravintola- ja kahvilatilat sijaitsevat virastotalon päärakennuksen sisääntulon sisääntulokerroksessa. Virastotalon ovet ovat avoinna arkisin klo 7.45–16.00. Muina aikoina sisään virastotaloon pääsee kulkukortilla.
Hankintamenettely
Kallion virastotalon henkilöstöruokapalvelujen hankinnasta järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntuottaja ja varatoimittaja. Tarjouskilpailu käynnistettiin 1.3.2021 julkaistulla hankintailmoituksella.
Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 15.3.2021 klo 12.00 mennessä. Kysymyksiä tuli 26 kappaletta, ja niihin vastattiin julkisesti 22.3.2021 mennessä.
Hankintayksikkö julkaisi hankinnasta 20.3.2021 korjausilmoituksen. Tarjouspyynnön liitettä 2.4. Laiteluettelo korjattiin linjastolaitteiden osalta ja astianpesukorien osalta. Lisäksi hankintayksikkö korjasi 30.3.2021 lisätietokysymykseen antamaansa vastausta tarjouspyynnön mukaiseksi avainhenkilöiden nimeämisen osalta ja pidensi täsmennyksen johdosta tarjousten jättämisen määräaikaa 14.4.2021 klo 12.00 saakka.
Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Kohteeseen valitaan yksi (1) palveluntuottaja. Lisäksi päätöksessä hankinnan kohteeseen valitaan yksi (1) palveluntuottaja varalle.
Mikäli valittu palvelutuottaja ei pysty tuottamaan palvelua sopimuksen mukaisesti ja sopimus joudutaan purkamaan ennenaikaisesti, on varalla olevan palveluntuottajan kanssa mahdollista solmia sopimus.
Saadut tarjoukset ja tarjousten tarkastaminen
Tarjousten jättämisen määräaikaan 14.4.2021 klo 12.00 mennessä vastaanotettiin kaksi (2) tarjousta. Tarjoajat olivat Compass Group Finland Oy ja Palmia Oy.
Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden sekä tarjoajien soveltuvuusvaatimusten täyttymisen.
Tarjouksen valintaperusteet
Tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste on paras hinta-laatusuhde. Hinnan painoarvo oli 25 pistettä ja laadun painoarvo oli 75 pistettä. Hintavertailussa pisteytettiin annettujen hintojen lisäksi tarjotun liikevaihtoperusteisen lisävuokran määrää. Laadun vertailussa arvioitiin viittä (5) osa-aluetta:
Laadun arviointiperuste 1: mm. tarjotun konseptin houkuttelevuus ja toimivuus ravintolan, kahvilan ja tilaustarjoilun osalta (liite 1).
Laadun arviointiperuste 2: työhön nimettävien avainhenkilöiden koulutus, työkokemus ja muu ammattitaito.
Laadun arviointiperuste 3: vaikeasti työllistettävän henkilön palkkaaminen.
Laadun arviointiperuste 4: ympäristövastuullinen toiminta sekä ympäristö- ja vastuullisuussuunnitelma (liite 3).
Laadun arviointiperuste 5: referenssiravintoloiden asiakastyytyväisyys.
Lopullinen tarjousvertailu tehtiin tarjousten saamien yhteispisteiden perusteella.
Tarjousvertailun ja kilpailutuksen tulos
Saapuneet tarjoukset pisteytettiin tarjouspyynnössä asetettujen vertailuperusteiden mukaisesti. Tehty tarjousvertailu on esitetty osa-alueittain liitteessä 1, palvelun laatuliitteen vertailu liitteessä 2 ja vastuullisuussuunnitelman vertailu liitteessä 3.
Hankintaan tehdään sopimus yhden (1) palveluntuottajan kanssa, jolle valitaan yksi (1) varatoimittaja. Varatoimittajaa tullaan käyttämään, mikäli sopimustoimittaja ei täytä sopimuskauden alkaessa tarjouspyynnön ehtoja ja edellytyksiä tai mikäli sopimustoimittaja ei täytä näitä ehtoja ja edellytyksiä sopimuskauden aikana.
Valitut tarjoajat ovat:
Palveluntuottaja Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Varatoimittaja Palmia Oy (2653762–3)
Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan arvion mukaan valittujen tarjoajien kapasiteetti ja erityisosaaminen riittävät turvaamaan palvelulle arvioidun tarpeen.
Sopimus
Valitun palveluntuottajan kanssa tehdään neljän (4) vuoden pituinen sopimus. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.7.2021. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään yhteen (1) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua ostetaan ja tilataan tarpeen mukaan.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa 16.2.2021 § 31 hallintojohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Detta beslut publicerades 26.05.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Erja Turunen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43030
Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241