Poikkeamispäätöshakemus Ultunan kiinteistölle 91-440-2-3, Puroniityntie 314

HEL 2020-009164
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 10. / 60 §

Ultuna, Puroniityntie, poikkeamis- ja suunnittelutarveratkaisuhakemus

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä 59. kaupunginosan (Ultuna) kiinteistöä ********** koskevan poikkeamishakemuksen rakennuskiellosta yleiskaavan laatimiseksi sekä suunnittelutarveratkaisuhakemuksen seuraavilla ehdoilla:

  • Rakennuspaikalle saa rakentaa enintään 300 k-m2 kokoisen kaksikerroksisen asuinrakennuksen ja yhteensä enintään 100 m2 laajuiset talousrakennukset. Rakentamisessa tulee noudattaa hakemuksessa esitetyn, 16.7.2020 päivätyn suunnitelman periaatteita.
  • Talousjätevesien käsittelyjärjestelmä ja puhdistettujen talousjätevesien purkupaikka kiinteistöllä on sijoitettava riittävän suojaetäisyyden päähän vesistöstä, talousvesikaivosta, ojasta tai vastaavasta uomasta sekä kiinteistön rajasta. Vähimmäissuojaetäisyys jätevesijärjestelmän ja kiinteistön rajan välillä tulisi olla yli 5 metriä.
  • Hakijan tulee sopia naapurin
**********
kanssa kiinteistönsä alueelle ulottuvan naapurin jätevesijärjestelmän tarkastuskaivon ja purkupaikan siirtämisestä naapurin puolelle, vähintään 5 m päähän kiinteistönsä rajasta. Mikäli hakijan kiinteistön alueelle jää naapurin jätevesijärjestelmän rakenteita esim. purkuputki, tulee siitä sopia tarvittavalla tavalla naapureiden kesken.
  • Rakennuspaikka tulee liittää Sipoon Veden vesijohtoon.

Maksu

1365 euroa

Hakija

**********

Rakennuspaikka

59. kaupunginosan (Ultuna) kiinteistö **********

Hakemus

Hakija hakee lupaa uudelle enintään 300 k-m² kokoiselle kaksikerroksiselle asuinrakennukselle sekä talousrakennuksille, joiden enimmäiskoko on yhteensä 100 k-m². Hanke kohdistuu rakennuskielto- ja suunnittelutarvealueelle.

Hakemuksessa todetaan, että rakennuspaikalle kulkee tie Puroniityntieltä, joka on hyvässä kunnossa ja jolle kiinteistöllä on käyttöoikeus.

Rakennuspaikan läheisyydessä kulkee Sipoon Veden vesijohto, johon kiinteistö liitetään. Kiinteistön jätevedet hoidetaan omalla tontilla. Mustat vedet johdetaan umpisäiliöön ja harmaat vedet biopuhdistajan kautta avo-ojaan. Asia tarkennetaan rakennuslupahakemuksessa erillisellä suunnitelmalla myöhemmin.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että se kohdistuu Östersundomin yleiskaavan pientalovaltaiselle alueelle ja on yleiskaavaratkaisun mukainen, eli ei aiheuta haittaa kaavoitukselle. Hakija lisää, että kaava tukee nyt haettavaa poikkeuslupaa. Hakija ilmoittaa sijoittaneensa rakennuksen niin, että tuleva (Östersundomin yleiskaavan pientalovaltaisen alueen) tehokkuusluku 0,2 - 0,6 on helposti toteutettavissa kiinteistöllä.

Hakija perustelee hakemustaan myös sillä, että alue on ollut pitkään rakennuskiellossa ja siksi haetaan poikkeuslupa saada rakentaa omakotitalo ja talousrakennus. Kaavoituspuoli on ilmoittanut, että Puroniitty on ajoitettu toteutettavaksi yleiskaavan mukaisesti vasta 2050-luvun jälkeen.

Hakija lisää, että erityinen syy poikkeuslupahakemukseen on edistää asuinrakentamista alueella tulevan kaavan mukaisesti sekä tarkoituksenmukainen rakentaminen ja tontin käyttö alueella.

Säännökset, joista poiketaan

Hakemus koskee aluetta, jolla on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 38 §:n mukainen rakennuskielto yleiskaavan laatimiseksi ja MRL:n 128 §:n mukainen toimenpiderajoitus.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa kaupunkiympäristölautakunnan 12.6.2018 (§ 342) määräämä rakennuskielto (nro 12522) ja toimenpidekielto yleiskaavan laatimiseksi. Rakennuskielto koskee Salmenkallion (56.) ja Talosaaren (57.) kaupunginosien alueita sekä osaa Östersundomin (55.), Karhusaaren (58.) ja Ultunan (59.) kaupunginosien aluetta. Rakennuskieltopäätöksen yhteydessä kaupunkiympäristölautakunta on 12.6.2018 hyväksynyt rakentamisen ohjaamisen periaatteet Östersundomin rakennuskieltoalueella Helsingissä (§ 342, Liite 2, 5.6.2018).

Alueella ei ole asemakaavaa.

Sipoon kunnan haja-asutusalueiden yleiskaavassa (hyväksytty 15.6.1994) alue on osoitettu kyläkeskuksen alueeksi, joka soveltuu uudisrakentamiseen. Kaavaa ei ole vahvistettu mitoituksen osalta.

Rakennuspaikka on alueella, jolle Östersundom-toimikunta on 11.12.2018 hyväksynyt Östersundomin yhteisen yleiskaavan. Yleiskaava ei ole voimassa ja siitä on valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Yleiskaavassa alue on osoitettu pientalovaltaiseksi alueeksi, jolla korttelitehokkuus on pääasiassa 0,2 - 0,6.

Östersundomin maakuntakaavassa (hyväksytty 12.6.2018) alue on osoitettu raideliikenteeseen tukeutuvaksi taajamatoimintojen alueeksi. Maakuntakaava on saatettu määräyksellä voimaan, mutta se ei ole lainvoimainen, sillä siitä on valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Puroniitty on melko harvaan asuttua pientaloaluetta Östersundomin suurpiirin koillisosassa. Asukkaita alueella on noin 170.

Rakennuspaikan lähin koulu ja päiväkoti sijaitsevat noin 5 km päässä ja päivittäistavarakauppa noin 6 km päässä Östersundomissa. Julkista liikennettä Puroniityssä on arkipäivisin, kun pienkalustolinja 91 Rapuojantie-Östersundom-Puroniitty hoitaa Östersundomin sisäisiä yhteyksiä mm. Sakarinmäen koululle. Linja ei liikennöi kesäliikennekaudella.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (10.09.2020). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin yksi. Muistuttaja toteaa, että ei vastusta poikkeuslupaa, jos yksityisyydestä ja turvallisuudesta pystytään huolehtimaan koko rakennusprojektin ajan. Muistutuksessa kerrotaan, että muistuttajan jätevesijärjestelmä sijaitsee osittain hakijan kiinteistön alueella. Muistuttaja toteaa, että jätevesijärjestelmän toimivuuden turvaamiseksi, tulee ennen rakennustöiden aloitusta esittää suunnitelma nykyisen jätevesijärjestelmän siirtämisestä uuteen paikkaan. Toteutus tulisi olla valmis ennen varsinaisten rakennustöiden aloittamista.

Muistutuksessa todetaan myös, että ennen rakennustöiden aloittamista tulee lasten, eläinten, omaisuuden ja yksityisyyden turvaamiseksi esittää suunnitelma umpiaitauksen rakentamisesta rakennuspaikan rajoille.

Muistutuksessa vaaditaan myös esteettömän pääsyn turvaamista tontille koko projektin ajan. Mahdollisille rakentajien autoille ja tarvikkeiden, koneiden ja laitteiden säilytykselle on löydyttävä tilaa rakennuspaikalta. Muistuttaja vaatii, että pelastustienäkin toimiva tie asuinrakennukselle on pidettävä aina vapaana ja asiallisessa kunnossa. Muistutuksessa todetaan myös, että äänekkäät työt tulisi tapahtua klo 7 - 17 välisenä aikana.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista. Hakija ilmoittaa vastineessaan, että hakijan kiinteistön puolelle ulottuu naapurin imeytyskentän tarkastuskaivo ja purkuputki. Hän tarkentaa, että imeytyskenttä on naapurin puolella. Hakija toteaa, että tarkastuskaivo ja purkuputki siirretään ennen rakennustöiden aloittamista erillisen selvityksen mukaisesti naapurin puolelle, mutta purkuputken pää tulisi olemaan edelleen hakijan kiinteistön alueella, mistä purku ohjataan ojaan.

Hakija toteaa, että kiinteistön rajalle tullaan tekemään rakennustyön aikainen suoja-aita. Kiinteistölle tulevaa tietä levennetään, jolloin materiaali ja rahtiliikenne pääsevät esteettömästi tontille. Rakennettavalla tontilla on myös tilaa työmiesten autoille ja varastotilaa materiaaleille.

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Sipoon Vedeltä ja Sipoon Energialta. Jätevesien käsittelyn järjestämistä on lisäksi selvitetty yhteistyössä Helsingin kaupungin ympäristöpalveluiden ympäristöseuranta- ja valvontayksikön kanssa.

Sipoon Vesi toteaa lausunnossaan (28.10.2020), että kiinteistö ei sijaitse Sipoon Veden toiminta-alueella, eli Sipoon Veden osalta liittymisvelvollisuutta ei ole. Kiinteistö voi liittyä Sipoon Veden vesijohtoon, joka sijaitsee noin 140 metrin päässä kiinteistön rajasta. Mikäli tonttijohto kulkee naapurikiinteistöjen kautta päästäkseen runkolinjalle, on toimitettava naapurin kirjallinen suostumus rakennusluvan liitteeksi putkien asentamiseksi ja sijoittamiseksi. Kiinteistöä ei voida liittää Sipoon Veden viemäriverkostoon.

Sipoon Energia toteaa lausunnossaan, ettei sillä ole asiassa huomautettavaa.

Muissa lausunnoissa ei ollut huomautettavaa.

Perustelut

Östersundomin rakennuskieltoalueella rakennuskiellosta poikkeamista harkitaan aina tapauskohtaisesti. Tapauskohtaisessa harkinnassa otetaan huomioon maankäyttö- ja rakennuslain edellytykset, Helsingin rakennusjärjestyksen määräykset sekä Östersundomin yleiskaavan tavoitteista ja Helsingin kaupungin strategisista tavoitteista johdetut Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymät rakentamisen ohjaamisen periaatteet Östersundomin rakennuskieltoalueella (§ 342, Liite 2, 5.6.2018.).

Rakennuskiellosta poikkeaminen voi olla mahdollista, mikäli yllä mainitut periaatteet toteutuvat. Tavoitteena on määrältään vähäinen ja yleiskaavan toteuttamismahdollisuuksien kannalta hallittu rakentaminen yleiskaavan pientalovaltaisilla alueilla. Östersundomin rakentamisen ohjaamisen periaatteiden laatimisen yhteydessä alueelle tehtiin alustavaa tarkastelua mahdollisten uusien rakennuspaikkojen määrästä. Poikkeamismenettelyssä on mahdollista toteuttaa enintään 1 uusi rakennuspaikka / 1.1.2018 olemassa ollut kiinteistö. Rakennuspaikan vähimmäiskoko on 2 000 m². Laadituilla periaatteilla osaltaan varmistetaan, ettei alueelle muodostu mittavaa uudisrakentamista maanomistajien yhdenvertaisuus huomioiden.

Östersundomin palvelujen turvaamiseksi on toivottavaa, että alueen väkimäärä voi pysyä ainakin nykyisellään ennen yleiskaavan toteuttamista. Östersundomin alueen väkimäärä on vähentynyt viime vuosina.

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska sen voidaan katsoa sopeutuvan kaupungin tavoitteisiin alueen osalta. Östersundomin yleiskaavassa alue on osoitettu pientalovaltaiseksi alueeksi. Hanke ei myöskään ole ristiriidassa voimassa olevan Östersundomin maakuntakaavan kanssa, eikä se johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä hajauta yhdyskuntarakennetta, vaan sijoittuu jo rakennetun pientaloasutuksen yhteyteen ja tien varteen olemassa olevaa rakennetta tiivistäen.

Rakennuspaikan jätevesi- ja vesihuollon järjestämistä on selvitetty yhteistyössä Helsingin kaupungin ympäristöpalveluiden ympäristöseuranta- ja valvontayksikön kanssa. Ympäristöseuranta- ja valvontayksikön mukaan jäteveden käsittelystä ei saa aiheutua haittaa naapureille, alueen talousvesikaivoille tai pintavesiympäristölle ja vähintään wc-vedet tulee johtaa umpisäiliöön.

Hakijan kiinteistö lohkottiin emäkiinteistöstä vuonna 2019, jolloin naapurin ********** jätevesijärjestelmä jäi osittain lohkotun kiinteistön alueelle. Jätevesijärjestelmästä ei ole merkintää hakijan kiinteistön ********** rasitustodistuksessa eikä asia ollut esillä lohkomistoimituksessa lohkomispöytäkirjojen eikä lohkomistoimituksen tehneen toimitusinsinöörin mukaan.

Tässä päätöksessä on esitetty ehtoja Helsingin ympäristönsuojelumääräysten kohtaan 6 § viitaten, joilla varmistetaan, ettei jätevesien käsittelystä aiheudu haittaa naapureille ja varmistetaan myös naapurikiinteistön jätevesijärjestelmän tuleva toiminta.

Hakija on toimittanut suunnitelman kiinteistönsä alueelle ulottuvan naapurin jätevesijärjestelmän tarkastuskaivon sijoittamisesta naapurin puolelle. Suunnitelmassa pidetään mahdollisena, että jätevesijärjestelmän purkuputki menisi jatkossakin hakijan kiinteistön puolelta kiinteistön reunaa pitkin avo-ojaan.

Hakija on myös ilmoittanut laatineensa sopimusluonnoksen jätevesijärjestelmän osan siirtämisestä sopimiseksi naapurin kanssa. Hakijan kanssa on keskusteltu tarpeesta sopia asiasta rasitesopimuksella, mikäli kiinteistön alueelle jäisi naapurin jätevesijärjestelmän rakenteita.

Puroniitty ei kuulu vesihuoltolaitoksen toiminta-alueeseen, mutta se on Sipoon Veden talousveden jakelualuetta. Kiinteistökohtainen talousveden hankkiminen kiinteistöllä tulee hoitaa liittymällä Sipoon Veden vesijohtoon. Sipoon Veden vesijohto kulkee Puroniityntiellä ja lähin liitospiste on noin 140 m päässä kiinteistön rajasta. Rakennuspaikan läpi kulkee vesijohto naapurikiinteistöön. Liittyminen vesijohtoon on perusteltua vesihuoltolain 1 § kohdan mukaan. Vesijohtoon liittyminen on perusteltua myös vesijohdon läheisyyden ja liittymismahdollisuuden vuoksi. MRL:n 137 § rakennusluvan erityisistä edellytyksistä suunnittelutarvealueella todetaan, että rakentaminen tulee olla sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen kannalta. Myös tästä näkökulmasta on perusteltua liittyä vesijohtoon.

Vesijohtoverkoston kapasiteetin kannalta Puroniityn alueelle voidaan toteuttaa täydennysrakentamista noin 20-30 pientalokiinteistön verran (Östersundomin vesihuollon kapasiteetti ja palvelutaso. Nykytila ja kehittämisvaihtoehdot, Sitowise, 16.9.2019).

Hankealueella ja sen läheisyydessä ei ole erityisiä luonto- tai maisema-arvoja.

Poikkeaminen rakennuskiellosta yleiskaavan laatimista varten on mahdollista, sillä hanke ei aiheuta haittaa kaavoitukselle ja se on kaupungin Östersundomin maankäytölle asettamien tavoitteiden sekä Östersundomin maakuntakaavan mukaista. Hakemuksessa on osoitettu asemapiirroksella, miten yleiskaavassa tavoiteltu pientalovaltaisen alueen tehokkuus (0,2 - 0,6) on myöhemmin toteutettavissa kiinteistöllä.

Poikkeamisen erityinen syy on kiinteistön tarkoituksenmukainen rakentaminen ja käyttö. Alue on ollut jo pitkään rakennuskiellossa, minkä vuoksi on maanomistajan omaisuuden suoja huomioiden kohtuullista sallia alueen vähäinen täydennysrakentaminen tilanteessa, jossa alue on ajoitettu toteutettavaksi yleiskaavan mukaisesti vasta 2050-luvun jälkeen.

Alue on suunnittelutarvealuetta MRL 16 §:n nojalla. Haettuun suunnittelutarveratkaisuun perustuva rakentaminen on asiassa laadittujen ja saatujen selvitysten mukaan sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta. Suunnittelutarveratkaisuun perustuva rakentaminen on sopivaa myös maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 16, 38, 116, 128, 137, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 1 § 2 mom. kohta 13

Hallintosääntö 16 luku 1 § 2 mom. kohta 15a

Rakennusvalvontataksa 2020, 8 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Detta beslut publicerades 15.02.2021

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 60 § (Poikkeamispäätöksestä ja suunnittelutarveratkaisusta).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 60 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Mer information fås av

Tuomas Lehtonen, yleiskaavasuunnittelija, puhelin: 09 310 37290

tuomas.lehtonen@hel.fi

Bilagor

1. Alustavat suunnitelmat ja asemapiirrustus
2. Ympäristökartta

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.