Avustuksen myöntäminen, kulttuuripalvelut, kulttuurin erityisavustus, koronavirus-tilanne

HEL 2020-009561
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 33 §

Erityisavustus taide- ja kulttuurialan yhteisöille koronapandemiasta palautumiseen vuosille 2020–2021

Kultur- och bibliotekssektionen

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto myönsi vuoden 2020 määrärahoista erityisavustuksia taide- ja kulttuurialan yhteisöille vuosille 2020–2021 koronapandemiasta palautumiseen liitteen 1 mukaisesti 102 hakijalle yhteensä 3 000 000 euroa.

AKVART galleriaosuuskunnalle myönnettävä avustus kohdennetaan aputyövoiman palkkaamiseen. Avustusta ei voi käyttää investointeihin.

Greta Tuotanto Oy:lle myönnettävä avustus kohdennetaan palkka- ja striimauskustannuksiin.

Hakaniemen Musiikkiteatteri Oy:lle myönnettävä avustus kohdennetaan henkilöstön työvoimakustannuksiin.

Kapsäkki Osuuskunnalle myönnettävä avustus kohdennetaan henkilöstön työvoimakustannuksiin.

KokoTeatteri -yhdistys ry:lle myönnettävä avustus kohdennetaan henkilöstön työvoimakustannuksiin.

Kylän Ihmiset Oy:lle myönnettävä avustus kohdennetaan artistien palkkakustannuksiin.

No Fear Agency & Promotion Oy:lle myönnettävä avustus kohdennetaan henkilöstön työvoimakustannuksiin.

Skidit Oy:lle myönnettävä avustus kohdennetaan digitaalisen toiminnan kehittämiseen.

Taikuri Karille myönnettävä avustus kohdennetaan Helsingissä tapahtuvaan toimintaan.

Tanssikaari ry:lle myönnettävä avustus kohdennetaan Bakteeri-teoksen taiteilijoiden palkkakustannuksiin.

Teatteriyhdistys Tuike ry:lle myönnettävä avustus kohdennetaan henkilöstön työvoimakustannuksiin.

Ei myönnetyt ja hylkäysperusteet

Avustusta ei myönnetty 221:lle hakijalle liitteen 2 mukaisesti seuraavilla perusteilla:

Hylkäysperuste A: Hanke ei täytä avustukselle myönnettyjä kriteereitä.

Hylkäysperuste B: Hanke ei keskinäisessä vertailussa noussut avustettavaksi.

Hylkäysperuste C: Hakija voi hakea hankkeelleen taide- ja kulttuuriavustusta niille asetetuin ehdoin. Hanke ei myöskään täytä riittävästi avustukselle asetettuja kriteereitä.

Hylkäysperuste on merkitty liitteessä 2 jokaisen kielteisen päätöksen saaneen kohdalle.

Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Valtiontukisäännösten soveltumisen arviointi

Kulttuuri- ja kirjastojaosto edellytti 3.9.2020, § 19 tekemässään päätöksessä, että korona-erityisavustuspäätösten valmistelun yhteydessä arvioidaan tuensaajakohtaisesti valtiontuki mahdollisesti kielletyn valtiontuen poissulkemiseksi.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Asian valmistelun yhteydessä on kaikkien tuettavaksi esitettävien tuensaajien (liite 1, yhteensä 102 kappaletta) osalta arvioitu, katsotaanko myönnettävä avustus SEUT 107 (1) artiklan mukaiseksi valtiontueksi.

Arvioinnissa on tarkasteltu SEUT 107 artiklan ensimmäisessä kohdassa olevien kriteerien toteutumista. Euroopan komissio on antanut tiedonannon, joka koskee SEUT 107 (1) artiklan valtiontuen käsitettä (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01). Tiedonannossa on otettu kantaa siihen, minkälaiset toimet ovat omiaan vaikuttamaan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Tiedonannon kohdassa 197 on todettu, että julkista tukea saavat kulttuuritapahtumat ja taloudellista toimintaa harjoittavat yksiköt, jotka eivät todennäköisesti houkuttele käyttäjiä tai vierailijoita muissa jäsenvaltioissa järjestettävistä samanlaisista tilaisuuksista, eivät vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Tiedonannossa todetaan lisäksi, että komissio katsoo, että ainoastaan rahoitus, jota on jossain jäsenvaltiossa myönnetty suurille ja kuuluisille, laajasti kotiseutunsa ulkopuolella markkinoiduille kulttuuri-instituutioille ja tapahtumille, voi vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Arvioinnissa on katsottu, että tämän päätöksen nojalla tukea saavat toimijat eivät todennäköisesti houkuttele käyttäjiä tai vierailijoita muissa jäsenvaltioissa järjestettävistä samanlaisista tilaisuuksista, joten avustuksen myöntäminen ei ole omiaan vaikuttamaan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Näin ollen SEUT 107 artiklan ensimmäisen kohdan kaikki kriteerit eivät täyty, joten myönnettävät avustukset eivät ole valtiontukea.

Ohjeet avustuksen saajille

Erityisavustukset maksetaan yhdessä erässä päätöksenteon jälkeen. Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta (Helsingin avustusten yleisohjeet, kaupunginhallitus 28.11.2019).

Ohjeet avustuksen käyttämisestä, raportoinnista, avustuksen maksamisesta ja Helsinki-tunnuksen käytöstä löytyvät 30.4.2021 mennessä toimialan nettisivuilta www.hel.fi/kulttuurinavustukset > Avustuksen käyttäminen ja raportointi:

Kaupungilla on oikeus periä avustus tai sen osa takaisin, mikäli avustuksensaaja ei noudata avustusehtoja.

Vuoden 2021 hakuajoista ilmoitetaan nettisivuilla www.hel.fi/kulttuurinavustukset > Hakuajat

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat kulttuurisuunnittelija Maaria
Kuukorento ja suunnittelija Petri Rostedt. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että muutetaan päätösehdotuksen otsikon "Ei myönnetyt ja hylkäysperusteet" jälkeen ensimmäinen virke muotoon:

"Avustusta ei myönnetä 221:lle hakijalle liitteen 2 mukaisesti seuraavilla perusteilla:"

Kulttuuri- ja kirjastojaosto hyväksyi esittelijän muutoksen yksimielisesti.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto myöntää vuoden 2020 määrärahoista erityisavustuksia taide- ja kulttuurialan yhteisöille vuosille 2020–2021 koronapandemiasta palautumiseen liitteen 1 mukaisesti 102 hakijalle yhteensä 3 000 000 euroa.

AKVART galleriaosuuskunnalle myönnettävä avustus kohdennetaan aputyövoiman palkkaamiseen. Avustusta ei voi käyttää investointeihin.

Greta Tuotanto Oy:lle myönnettävä avustus kohdennetaan palkka- ja striimauskustannuksiin.

Hakaniemen Musiikkiteatteri Oy:lle myönnettävä avustus kohdennetaan henkilöstön työvoimakustannuksiin.

Kapsäkki Osuuskunnalle myönnettävä avustus kohdennetaan henkilöstön työvoimakustannuksiin.

KokoTeatteri -yhdistys ry:lle myönnettävä avustus kohdennetaan henkilöstön työvoimakustannuksiin.

Kylän Ihmiset Oy:lle myönnettävä avustus kohdennetaan artistien palkkakustannuksiin.

No Fear Agency & Promotion Oy:lle myönnettävä avustus kohdennetaan henkilöstön työvoimakustannuksiin.

Skidit Oy:lle myönnettävä avustus kohdennetaan digitaalisen toiminnan kehittämiseen.

Taikuri Karille myönnettävä avustus kohdennetaan Helsingissä tapahtuvaan toimintaan.

Tanssikaari ry:lle myönnettävä avustus kohdennetaan Bakteeri-teoksen taiteilijoiden palkkakustannuksiin.

Teatteriyhdistys Tuike ry:lle myönnettävä avustus kohdennetaan henkilöstön työvoimakustannuksiin.

Ei myönnetyt ja hylkäysperusteet

Avustusta ei myönnetä 221:lle hakijalle käytettävissä olevien määrärahojen rajallisuuden vuoksi liitteen 2 mukaisesti seuraavilla perusteilla:

Hylkäysperuste A: Hanke ei täytä avustukselle myönnettyjä kriteereitä.

Hylkäysperuste B: Hanke ei keskinäisessä vertailussa noussut avustettavaksi.

Hylkäysperuste C: Hakija voi hakea hankkeelleen taide- ja kulttuuriavustusta niille asetetuin ehdoin. Hanke ei myöskään täytä riittävästi avustukselle asetettuja kriteereitä.

Hylkäysperuste on merkitty liitteessä 2 jokaisen kielteisen päätöksen saaneen kohdalle.

Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Valtiontukisäännösten soveltumisen arviointi

Kulttuuri- ja kirjastojaosto edellytti 3.9.2020, § 19 tekemässään päätöksessä, että korona-erityisavustuspäätösten valmistelun yhteydessä arvioidaan tuensaajakohtaisesti valtiontuki mahdollisesti kielletyn valtiontuen poissulkemiseksi.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Asian valmistelun yhteydessä on kaikkien tuettavaksi esitettävien tuensaajien (liite 1, yhteensä 102 kappaletta) osalta arvioitu, katsotaanko myönnettävä avustus SEUT 107 (1) artiklan mukaiseksi valtiontueksi.

Arvioinnissa on tarkasteltu SEUT 107 artiklan ensimmäisessä kohdassa olevien kriteerien toteutumista. Euroopan komissio on antanut tiedonannon, joka koskee SEUT 107 (1) artiklan valtiontuen käsitettä (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01). Tiedonannossa on otettu kantaa siihen, minkälaiset toimet ovat omiaan vaikuttamaan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Tiedonannon kohdassa 197 on todettu, että julkista tukea saavat kulttuuritapahtumat ja taloudellista toimintaa harjoittavat yksiköt, jotka eivät todennäköisesti houkuttele käyttäjiä tai vierailijoita muissa jäsenvaltioissa järjestettävistä samanlaisista tilaisuuksista, eivät vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Tiedonannossa todetaan lisäksi, että komissio katsoo, että ainoastaan rahoitus, jota on jossain jäsenvaltiossa myönnetty suurille ja kuuluisille, laajasti kotiseutunsa ulkopuolella markkinoiduille kulttuuri-instituutioille ja tapahtumille, voi vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Arvioinnissa on katsottu, että tämän päätöksen nojalla tukea saavat toimijat eivät todennäköisesti houkuttele käyttäjiä tai vierailijoita muissa jäsenvaltioissa järjestettävistä samanlaisista tilaisuuksista, joten avustuksen myöntäminen ei ole omiaan vaikuttamaan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Näin ollen SEUT 107 artiklan ensimmäisen kohdan kaikki kriteerit eivät täyty, joten myönnettävät avustukset eivät ole valtiontukea.

Ohjeet avustuksen saajille

Erityisavustukset maksetaan yhdessä erässä päätöksenteon jälkeen. Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta (Helsingin avustusten yleisohjeet, kaupunginhallitus 28.11.2019).

Ohjeet avustuksen käyttämisestä, raportoinnista, avustuksen maksamisesta ja Helsinki-tunnuksen käytöstä löytyvät 30.4.2021 mennessä toimialan nettisivuilta www.hel.fi/kulttuurinavustukset(Länk leder till extern tjänst) > Avustuksen käyttäminen ja raportointi:

https://www.hel.fi/kulttuurin-ja-vapaa-ajan-toimiala/fi/avustukset/kulttuurin-avustukset/avustuksen-kayttaminen-ja-raportointi(Länk leder till extern tjänst)

Kaupungilla on oikeus periä avustus tai sen osa takaisin, mikäli avustuksensaaja ei noudata avustusehtoja.

Vuoden 2021 hakuajoista ilmoitetaan nettisivuilla www.hel.fi/kulttuurinavustukset(Länk leder till extern tjänst) > Hakuajat

Stäng

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto hyväksyi kokouksessaan 3.9.2020, § 19 taide- ja kulttuurialan yhteisöille suunnatun erityisavustuksen koronapandemiasta palautumiseen. Samalla hyväksyttiin avustuksen hakuehdot, jotka sisältävät hankkeiden arvioinnin ja avustuksen myöntämisen kriteerit sekä hakuprosessin. Kyseessä on taide- ja kulttuuritoimintaan suunnatusta avustuksesta, ei luovien alojen yleisestä yritystuesta.

Erityisavustuksen haku avattiin 7.9.2020 ja haku päättyi 2.10.2020 klo 16.00. Määräaikaan mennessä saapui 323 hakemusta.

Avustuksia haettiin yhteensä 16 487 027 eurolla. Haetun avustuksen keskiarvo oli 51 043 euroa. Suurin haettu avustus oli 854 000 euroa ja pienin 975 euroa. Myönnettäviksi ehdotetuista 102 hakijasta 40 sai pysyväisluonteiseen toimintaansa taide- ja kulttuuriavustusta vuonna 2019 (45 vuonna 2020).

Arviointiprosessi sisälsi seuraavat vaihteet:

  • hakemuksista valittiin 218 hakemusta 8 arvioitsijan arviointiin sillä perusteella, miten hyvin hakija tai hakemus täyttää erityisavustukselle asetetut kriteerit
  • kulttuurin kumppanuusyksikön avustuskäsittelijöiden lisäksi asiantuntija-arvioitsijat antoivat hakemuksista arvionsa. Arviot antoivat näkökulman hakemusten käsittelyyn ja ne toimivat merkittävänä pohjana avustusehdotusta muodostettaessa
  • avustusta ehdotettiin myönnettäväksi hakijoille, joiden hakemukset parhaiten vastasivat erityishaulle asetettuja kriteereitä

Hakemusten joukossa oli paljon hyviä hakemuksia ja hakijoita. Koronapandemia ja sen jälkeiset turvallisuusrajoitukset ovat vaikuttaneet lähes kaikkien hakijoiden taloudelliseen ja toiminnalliseen tilanteeseen voimakkaasti.

Arvioitsijoiden ehdottamia myöntösummia huomioitiin ja niihin sovellettiin seuraavia vähennysperusteita:

  • Hakijan saamat korona-avustukset vuonna 2020 saivat olla enintään 200 000 euroa ennen tätä erityisavustusta.
  • Erityisavustuksen enimmäismääräksi hakijakohtaisesti määritettiin 100 000 euroa.
Stäng

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto 03.09.2020 § 19

Stäng

Detta beslut publicerades 27.11.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

kulttuurin edistämisen päällikkö
Veikko Kunnas

Mer information fås av

Maaria Kuukorento, kulttuurisuunnittelija, puhelin: 09 310 22472

maaria.kuukorento@hel.fi

Petri Rostedt, suunnittelija, puhelin: 09 310 32988

petri.rostedt@hel.fi

Bilagor

3. Erityisavustus 2020-2021_Hakijoiden hankekuvausten tiivistelmät
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.