Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 26.8. - 2.9.2020

HEL 2020-009835
Ärendet har nyare handläggningar
§ 201

Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 26.8. - 2.9.2020

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö kehottaa toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat koordinaatioryhmän ja johtoryhmän 26.8-2.9.2020 tekemät linjaukset:

  • Koronavilkku -sovelluksen asentaminen henkilökohtaisessa käytössä oleviin työpuhelimiin sekä työsuhde-etupuhelimiin on suositeltavaa. Sovelluksen toimintaperiaatteista, tietosuojasta ja tietoturvasta laaditaan kattava tietopaketti henkilöstölle ja se käydään vielä erikseen läpi henkilöstöjärjestöjen kanssa. Kanslian ICT laatii ohjeet sovelluksen käyttöönotosta tarvittavin osin. Yhteiskäyttöisiin työpuhelimiin sovellusta ei tule asentaa.
  • Käynnistetään prosessi koronan vuoksi erityisen kuormittuneiden henkilöstöryhmien työhyvinvoinnin selvittämiseksi ja tukemiseksi.
  • Kaupungin verkkosivuilla julkaistaan 2.9.2020 alkaen seuraavat tiedot Power BI -raportista automaattisesti päivittyvinä visualisointeina:
    • Tartuntojen määrä:
      • todettujen tartuntojen kumulatiivinen määrä
      • uudet tartunnat/100 000 asukasta viimeisen 7 ja 14 vuorokauden aikana
      • Helsingin osuus Suomen tartunnoista
      • päivittäiset uudet tartunnat Helsingissä ja 7 päivän keskiarvo
      • Helsingin uusien tartuntojen määrä ja kumulatiivinen tartuntojen määrä suhteessa Suomessa todettuihin tartuntoihin
    • Sairaalahoidossa olevat:
      • Helsingin sairaalassa osastohoidossa olevat
      • HUS:n vuodeosastolla hoidossa olevat helsinkiläiset
      • HUS:n teho-osastolla hoidossa olevat helsinkiläiset
    • Menehtyneet:
      • menehtyneiden helsinkiläisten määrä
      • menehtyneiden hoivakotien asukkaiden määrä
      • menehtyneiden helsinkiläisten määrä suhteessa menehtyneisiin suomalaisiin
    • Käynnit koronaterveysasemilla:
      • päivittäiset käynnit (Malmi ja Laakso yhteensä)
      • kumulatiivinen käyntimäärä
    • Koronaneuvonta:
      • koronavirusneuvontaan (10024) tulleiden puhelujen määrä vuorokaudessa ja 7 päivän keskiarvo
      • Omaolo-koronaoirearvioiden määrä (lisätään verkkosivuille, kun tieto saadaan Power BI-raporttiin)
  • Verkkosivuille voidaan lisätä myös muita tietosisältöjä kaupungin korona-Power BI -raportista.
  • Tietojen saavutettavuuden vuoksi Helsingin koronavirustilannekatsaus -sivulla julkaistaan jatkossa päivittäin seuraavat tiedot tekstimuotoisena:
    • varmistetut tartunnat
    • menehtyneitä yhteensä ja menehtyneet hoivapalvelujen asiakkaat
    • Helsingin osuus Suomen tartunnoista
    • uusien tartuntojen 7 päivän keskiarvo
    • käynnit koronavirusterveysasemilla
  • Helsingin koronavirustilannekatsaus -sivulla julkaistaan keskiviikkoisin tiedot päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten tartuntojen ja altistusten määristä. Tiedot julkaistaan ilman päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten nimiä.

Päätöksen perustelut

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta. Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronaviruskoordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä.

Kaupungin valmiutta on aikaisemmin kohotettu sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (Pormestarin päätös 1.3.2020). Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020, § 66, 20.3.2020 § 70, 25.3.2020 § 73, 29.3.2020 § 77, 4.4.2020 § 88, 9.4.2020 § 92, 17.4.2020 § 95, 22.4.2020 § 98, 24.4.2020 § 101, 4.5.2020 § 106, 12.5.2020 § 115, 16.5.2020 § 117, 25.5.2020 § 119, 5.6.2020 § 138, 17.6.2020 § 157, 30.6.2020 § 175, 2.7.2020 § 177, 6.8.2020 § 186, 13.8.2020 § 189 ja 26.8.2020 § 196 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.

Detta beslut publicerades 03.09.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö