Avustuksen myöntäminen, koronavirus-tilanne, yksinyrittäjän toimintatuki, sähköiset hakemukset 1. - 30.9.2020
- Näringslivsdirektör 03.12.2020
- Näringslivsdirektör 03.11.2020
- Näringslivsdirektör 15.10.2020
- Näringslivsdirektör 13.10.2020
- Näringslivsdirektör 13.10.2020
- Näringslivsdirektör 12.10.2020
- Näringslivsdirektör 11.10.2020
- Näringslivsdirektör 08.10.2020
- Näringslivsdirektör 07.10.2020
- Näringslivsdirektör 01.10.2020
- Näringslivsdirektör 01.10.2020
- Näringslivsdirektör 28.09.2020
- Näringslivsdirektör 24.09.2020
- Näringslivsdirektör 18.09.2020
- Näringslivsdirektör 17.09.2020
- Näringslivsdirektör 11.09.2020
- Näringslivsdirektör 11.09.2020
- Näringslivsdirektör 10.09.2020
- Näringslivsdirektör 04.09.2020
- Näringslivsdirektör 04.09.2020
- Näringslivsdirektör 04.09.2020
Yksinyrittäjien avustus COVID-19 -epidemian aiheuttaman tilapäisesti heikentyneen taloudellisen tilanteen vakauttamiseksi
Päätös
Elinkeinojohtaja päätti hylätä liitteessä 1 mainittujen avustuksen hakijoiden hakemukset avustuksen myöntämisestä yksinyrittäjien taloudellisen tilanteen vakauttamiseen. Avustuksen myöntämisen edellytykset eivät avustushakemusten perusteella täyty, eivätkä hakijat ole toimittaneet lisäselvitystä puutteellisiin hakemuksiinsa täydennyskehotuksessa asetetussa määräajassa.
Päätöksen perustelut
Tausta
Kunnat myöntävät yksinyrittäjille avustusta toiminnan vakauttamiseen COVID-19 -epidemiasta johtuen. Valtioneuvoston asetus yksinyrittäjien tukemiseen tarkoitetuista valtionavustuksista kunnille annettiin 8.4.2020 (199/2020). Asetuksen mukaan kunnat voivat hakea laskennallista osuuttaan valtionavustuksesta työ- ja elinkeinoministeriöltä.
Rahoitusjohtaja on hakenut 14.4.2020, § 21 Helsingin kaupungille valtionavustusta työ- ja elinkeinoministeriöltä liittyen kunnalle aiheutuviin kustannuksiin yksinyrittäjälle myönnettävästä avustuksesta COVID-19 -epidemian aiheuttaman tilapäisesti heikentyneen taloudellisen tilanteen vakauttamiseksi. Työ- ja elinkeinoministeriö päätti 27.4.2020 myöntää enintään 43 494 000 euroa käytettäväksi Helsingin kaupungin yksinyrittäjien tilapäisesti heikentyneen taloudellisen tilanteen vakauttamiseksi.
Avustusta voi hakea yrityksen kotikunnasta. Helsinkiläiset yksinyrittäjät ovat voineet hakea tukea sähköisesti (asiointi.hel.fi) tai paperisella lomakkeella suomen, ruotsin ja englannin kielellä 20.4.2020 alkaen. Kertaluontoinen avustus on voitu myöntää ajalla 16.3.2020–30.9.2020. Avustusta on voinut hakea myös takautuvasti.
Hakemusten käsittely
Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osasto vastaa yksinyrittäjien avustushakemusten käsittelystä. Käsittely on tehty hakemusten saapumisjärjestyksessä.
Edellytykset avustuksen myöntämiselle
Avustusta voidaan myöntää yksinyrittäjälle. Yksinyrittäjien tukemiseen tarkoitetuista valtionavustuksista kunnille annetun asetuksen mukaan yksinyrittäjällä tarkoitetaan toiminnan oikeudellisesta muodosta ja rahoitustavasta riippumatta, yksin taloudellista toimintaa harjoittavaa, Suomessa toimivaa päätoimista yrittäjää, jolla ei ole palveluksessaan palkattua työvoimaa ja jolla on yrittäjän eläkevakuutus (YEL-vakuutusnumero) tai joka voi esittää vähintään vuosittaisen 20 000 euron yrittäjätulon tai laskutuksen.
Yksinyrittäjäavustusta myönnetään yrittäjäkohtaisesti. Mikäli yksinyrittäjällä on useita yrityksiä, joissa hän työskentelee yksin, avustusta myönnetään sille yritykselle, jossa yrittäjä työskentelee päätoimisesti.
Avustuksessa kyse on 2 000 euron suuruisesta kerta-avustuksesta yksinyrittäjän laskennallisiin, yritystoiminnasta aiheutuneisiin kustannuksiin, kuten yritystoimintaa varten hankittujen tilojen ja laitteiden kustannuksiin sekä kirjanpito- ja muihin toimistomenoihin. Kerta-avustustakorvausta myönnettäessä yritystoiminnasta aiheutuneena kustannuksena ei pidetä yrittäjän itselleen nostamaa palkkaa.
Asetuksen 5 §:n mukaan valtionavustusta saa käyttää yksinyrittäjien taloudellisen toiminnan vakauttamiseen edellyttäen, että
Perustelut hakemusten hylkäämiselle
Liitteen 1 mukaisten hakijoiden avustushakemusten perusteella avustuksen myöntämisen edellytykset eivät täyty. Hakemukset ovat olleet puutteellisia vaadittujen liitteiden osalta, ja hakijoita on kehotettu täydentämään hakemustaan. Täydennyskehotuksessa on ilmoitettu, miten hakemusta on täydennettävä.
Hallintolain 31 §:n 2 momentin mukaan asianosaisen on esitettävä selvitystä vaatimuksensa perusteista ja muutoinkin myötävaikutettava vireille panemansa asian selvittämiseen. Asian selvittäminen edellyttää tietoja, jotka ovat vain asianosaisten käytettävissä. Hakijat eivät ole toimittaneet lisäselvitystä puutteellisiin hakemuksiinsa täydennyskehotuksessa asetetussa määräajassa. Asia on siksi ratkaistava käytettävissä olevien tietojen eli avustushakemusten perusteella. Hakemusten perusteella avustuksen myöntämisen edellytykset eivät täyty, ja ne on näin ollen hylättävä.
Detta beslut publicerades 16.10.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Heidi Lihr, yritysluotsi, puhelin: 09 310 36166