Oikaisuvaatimus, alueenkäyttömaksu, päätös 21.11.2019

HEL 2020-009966
Ärendet har nyare handläggningar
§ 2

Muistutus kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä perittävistä maksuista laskun nro 2830054709

Enhetschef

Päätös

Alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö päätti hyväksyä osittain kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisista maksuista tehdyn muistutuksen laskusta nro 2830054709. Alueenkäyttömaksua ei peritä maksuvelvolliselta 2.7.2020 jälkeiseltä ajalta. Lasku nro 2830054709 hyvitetään ja maksuvelvolliselle toimitetaan uusi lasku.

Päätöksen perustelut

Alueenkäyttömaksu muutetaan muistutuksen johdosta, koska maksuvelvollisen toimittaman selvityksen ja kaupungin tarkastajan ottamien kuvien perusteella viheralueiden ennallistamisen tilanne on ollut sama sekä 2.7., 17.7. että 4.8., joten alueidenkäyttömaksun periminen 3.7.-2.8.2020 väliseltä ajalta ei ole perusteltua. Muilta osin asiassa ei ole perusteita jättää perimättä tai alentaa maksuvelvolliselle määrättyä alueenkäyttömaksua.

Muistutuksen kohteena oleva maksu

Maksuvelvolliselle ********** on määrätty 14.8.2020 päivätty maksu (laskun nro 2830054709) kadun tai yleisen alueen käyttämisestä työmaana.

Työ on suoritettu Konalan kaupunginosassa osoitteessa ********** tunnusnumerolla KP1902833.

Muistutus

Maksuvelvollinen on 27.8.2020 tehnyt maksusta muistutuksen, joka on toimitettu Helsingin kaupungin kirjaamoon 27.8.2020. Maksuvelvollinen on 4.11.2020 täydennyspyynnön johdosta 19.11.2020 toimittanut kaupungille muistutuksen täydennyksen.

Kyse on kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978, jäljempänä kunnossapitolaki) 14 b §:n 2 ja 3 momenttien perusteella määrätystä maksusta. Ennen muutoksen hakemista maksun määräämiseen maksuvelvollisen on kunnossapitolain 18 §:n 3 momentin mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa maksulipun saapumisesta muistutus maksun perimisestä päättävälle kunnan viranomaiselle. Muistutus on tehty määräajan puitteissa.

Muistutuksessa vaaditaan ensisijaisesti alueenkäyttömaksun perimättä jättämistä sekä laskun hyvittämistä kokonaisuudessaan. Alueenkäyttömaksun perusteena tulisi käyttää vain katualueen varsinaista työalaa, joka on asfaltoitu, eikä kyseessä olevia katualueen reuna-alueita tulisi huomioida alueenkäyttömaksun perusteena. Lisäksi reunakivien kiinnitys ja vihertyöt tulisi katsoa takuutyön piiriin kuuluviksi töiksi, eikä asiassa tulisi siten periä lainkaan alueenkäyttömaksua.

Toissijaisesti muistutuksessa vaaditaan, että alueenkäyttömaksua oikaistaan siten, että alueenkäyttömaksu peritään vain viheralueen 3m² osalta ja tällöinkin tulee katsoa, että maksuvelvollinen on tehnyt tarvittavat työt 2.7.2020 mennessä. Katualue on ollut asfaltoitu jo aiemmin, ja maksuvelvollisen on toimittanut 2.7.2020 ottamiaan valokuvia, joista muistutuksen mukaan ilmenee, että reunakivet ovat olleet tuolloin asetettuina suoraan, osa niistä on vaihdettu ja lisäksi kadun reuna-alueiden nurmikko on lähtenyt itämään.

Kunnan oikeus periä maksu

Kunta voi periä maksun, joka perustuu kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tarkastamisesta ja työn valvonnasta kunnalle aiheutuneisiin kustannuksiin. Lisäksi kunta voi periä aikaan, alueen laajuuteen ja alueen keskeisyyteen perustuvan kohtuullisen maksun alueen tilapäisestä käyttämisestä kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetulla tavalla työmaana, jos alue rajataan pois yleisestä käytöstä. Kunnossapitolain 14 b § 3 momentin mukaan maksua ei peritä siltä ajalta, jonka alue on työmaana työstä vastaavasta riippumattomasta syystä, jota ei voida ennakoida.

Kunnossapitolain 14 a § 3 momentin mukaan työstä vastaavan on saatettava työmaana käytetty alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon.

Kunnossapitolakia koskevan hallituksen esityksen (281/2004) mukaan alueenkäyttömaksun tavoitteena on katujen ja yleisten alueiden pysyminen niille varatussa yleisessä käytössä, kaivantojen lyhyt aukioloaika ja töiden yhteensovittaminen. Maksun on oltava määrältään kohtuullinen ja sen perusteena on kadun tilapäiseen käyttämiseen työmaana tarvittava aika.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päättänyt 28.9.2018 § 176 kunnossapitolain mukaisesta taksasta ja maksujen määräämisen periaatteista lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien osalta. Lautakunnan päätöksen mukaan alueenkäyttömaksu on päiväkohtainen, ja se riippuu sekä alueen sijainnista että työalueen laajuudesta. Maksu on porrastettu kaivutöissä alle 60 m², 60 m² – 120 m² ja yli 120 m² laajuisiin töihin.

Päätöksen mukaan kaupungin antamalla suostumuksella hyväksytään työstä vastaavan ilmoittama työaika, jonka kuluessa alue on saatettava työtä edeltäneeseen kuntoon. Mikäli työstä vastaava ei pysy ilmoittamassaan työajassa, tulee tämän ilmoittaa lisäaikatarpeesta kunnalle hyväksytyn työajan kuluessa. Mikäli työ valmistuu ilmoitettua aiemmin, tulee työstä vastaavan tehdä tästä ilmoitus kunnalle, jotta työ voidaan valvoa ja alueenkäyttömaksu peritään toteutuneen työajan mukaisesti.

Yleisten alueiden käytöstä, tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja katutöistä annettujen pääkaupunkiseudun määräysten ja ohjeiden mukaan työ on suoritettava lupapäätöksessä määrätyssä ajassa tai työn vaatimassa ajassa. Lupapäätöksessä määriteltyyn aikaan voidaan myöntää lisäaikaa. Työaika päättyy, kun työ on hyväksytysti vastaanotettu.

Mikäli kaivutöiden talvityökaudella 1.12.–14.5. työmaa on saatettu toiminnalliseen kuntoon ja siitä on tehty ilmoitus, alueenkäyttömaksu katkeaa talvityöajaksi. Alueenkäyttömaksun veloitus jatkuu, kun työ jatkuu työmaalla, tai viimeistään 15.5. alkaen, mikäli aluetta ei ole hyväksytysti vastaanotettu sitä ennen. Poikkeavissa sääolosuhteissa talvityöaika määritellään erikseen.

Asiassa saatu selvitys

Maksuvelvollinen on tehnyt 18.11.2019 ilmoituksen yleisellä alueella tehtävästä työstä 25.11.–6.12.2020. Maksuvelvolliselle on ilmoituksen perusteella annettu 21.11.2019 päätös yleisellä alueella tehtävästä työstä ajalla 25.11.–14.5.2020 siten, että työalue on päällystettävä väliaikaisesti viimeistään 6.12.2020. Maksuvelvollinen on ilmoittanut 5.12.2020 ilmoittanut työalueen olevan toiminnallisessa kunnossa.

Kaupungin tarkastaja tehnyt työalueella valvontakäyntejä 21.11., 10.12. ja 31.12.2019 sekä 15.5., 4.6., 15.6., 29.6., 17.7. ja 4.8.2020. Työalue on saatettu toiminnalliseen kuntoon 5.12.2019. Touko- ja kesäkuussa 2020 tehtyjen valvontakäyntien yhteydessä kaupungin tarkastaja on todennut, että työalueella olevia rikkoutuneita reunakiviä ei ole korvattu uusilla ja vihertyöt ovat olleet tekemättä. 17.7.2020 valvontakäynnin yhteydessä otetuissa kuvissa reunakiveys on korjattu, mutta viheralueita ei ole ennallistettu. Kaupungin tarkastaja on hyväksynyt työalueen valmiiksi 2.8.2020.

Maksuvelvolliselle on määrätty 26.6.2020 maksu (lasku nro
2810072020) kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä tehdyn ilmoituksen käsittelystä, työn valvonnasta ja alueen käyttämisestä työmaana ajalla 25.11.–5.12.2019.

Maksuvelvolliselle on määrätty 14.8.2020 alueenkäyttömaksu 80 päivän ajalta 15.5.–2.8.2020.

Perustelut

Maksuvelvollinen on kaupungille antamassa ilmoituksessa kadulla tehtävästä työstä sitoutunut noudattamaan pääkaupunkiseudun ohjeita ja määräyksiä yleisten alueiden käytöstä, tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja katutöistä.

Kaupunki on 21.11.2019 tehnyt lakiin kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta § 14 b perustuvan päätöksen yleisellä alueella tehtävästä työstä. Päätösehtojen mukaan on viheralueet ennallistettava työn päätyttyä. Liikenneväylä on päällystettävä väliaikaisesti viimeistään 6.12.2019. Maksut perustuvat kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökseen 28.9.2018 § 176. Toteutunut työaika vaikuttaa maksujen suuruuteen ja lopullinen laskutettava maksu määräytyy hyväksytysti vastaanotetun työn keston perusteella. Päätöksenhakijan takuu alueen ennallistamisesta kestää kaksi vuotta työn valmistumisesta.

Muistutuksessa vaaditaan, että alueenkäyttömaksun perusteena tulisi käyttää joko vain maksuvelvollisen ilmoittamaa 15 m² katualuetta, joka on ollut asfaltoitu hyväksyttävästi, tai pelkästään reuna-alueiden 3 m² osuutta. Työalueella tarkoitetaan työhön tarvittavaa ja varattua aluetta. Työalueeksi ei näin ollen katsota yksinomaan kaivettua aluetta. Ottaen lisäksi huomioon se, että maksuvelvollisen työ on kuulunut kokonaisuudessaan pienimpään, alle 60 m² töiden luokkaan, ei maksun määräytymisen tai suuruuden kannalta ole merkitystä sillä, katsotaanko työalueeksi maksuvelvollisen ilmoittama 15 m² katualue vai myös 3 m² reuna-alue.

Pääkaupunkiseudun ohjeet ja määräykset yleisten alueiden käytöstä, tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja katutöistä edellyttävät, että luvan saaja korvaa kaivutyön yhteydessä katkenneen reunakiven ehjällä kivellä kustannuksellaan. Vihertöiden osalta edellytetään, että rakennustöiden yhteydessä syntyneet vauriot korjataan paikkakylvöillä siten, että vauriokohtien maanpinta jyrsitään 15 cm syvyydeltä sekä korjataan kylvönurmikon ohjeen mukaisesti taikka tarkastajan kanssa erikseen sovittavalla tavalla.

Alueenkäyttömaksun kertyminen ei katkea siksi ajaksi, kun kaivualue odottaa ennallistamista. Alueen ei voida katsoa olevan tänä aikana kunnossapitolaissa tarkoitetulla tavalla yleisessä käytössä, sillä alueella on keskeneräinen työmaa eikä se ole käyttötarkoitustaan vastaavassa kunnossa. Alueenkäyttömaksun kertymisen katkeaminen työaikana johtaisi myös kunnossapitolain tavoitteisiin nähden epätarkoituksenmukaiseen tilanteeseen, joka kannustaisi jättämään kaivutöiden jäljiltä kadut ja muut yleiset alueet keskeneräiseen tilaan pitkiksikin ajoiksi.

Työn valmistuttua on luvan saajan on tehtävä kaupungille ilmoitus työn valmistumisesta ja tilattava loppukatselmus, jossa työalueen kunto tarkastetaan sekä työ vastaanotetaan. Maksut päättyvät, kun työ on hyväksytysti vastaanotettu.

Reunakivien korjauksessa ja viheralueiden ennallistamisessa ei myöskään ole kyse takuutöistä tai kaivutyöstä erillisestä, itsenäisestä työstä, vaan varsinaiseen kaivutyöhön liittyvästä alueen ennallistamisesta. Maksuvelvollinen ei ole ilmoittanut työtä valmiiksi kesän 2020 aikana. Alueenkäyttömaksua on peritty 2.8.2020 saakka, jolloin kaupungin tarkastaja on merkinnyt työalueen valmiiksi.

Maksuvelvollisen mukaan viheralueet on ennallistettu 2.7.2020 ja maksuvelvollinen on toimittanut tästä selvityksenä valokuvia. Alueidenvalvonnan tarkastaja on ottanut alueelta valokuvia valvontakäyntien 17.7.2020 ja 4.8.2020 yhteydessä. Ottaen huomioon maksuvelvollisen ja tarkastajan ottamat kuvat, ei viheralueiden ennallistamisessa ole havaittavissa eroa merkittäviltä osin 2.7.2020 ja 4.8.2020. Näin ollen maksuvelvolliselle määrätty alueenkäyttömaksu ajalle 3.7.–2.8.2020 jätetään perimättä ja alueenkäyttömaksu peritään ajalta 15.5.–2.7.2020. Muilta osin alueenkäyttömaksun veloitusperuste on ollut asianmukainen, ei muistutuksessa ole esitetty muuta sellaista, jonka johdosta alueenkäyttömaksu tuli jättää perimättä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8.2 §:n 1 kohdan nojalla tehdyn kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusjohtajan päätöksen 20.2.2020 § 5 mukaan kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimiseen liittyvistä muistutuksista päättää alueiden käyttö ja -valvonnan yksikön päällikkö.

Detta beslut publicerades 09.03.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093

liisa.makela@hel.fi

Beslutsfattare

Inkeri Lehmusoksa
vs. yksikön päällikkö

Bilagor

1. Lasku nro 2830054709 14.8.2020
2. Oikaisuvaatimus 27.8.2020
3. Oikaisuvaatimus 27.8.2020, liite
4. Täydennys muistutukseen 19.11.2020

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.