Vahingonkorvaus, homevauriot, päiväkoti Himmeli

HEL 2020-010372
Ärendet har nyare handläggningar
§ 178

Vahingonkorvausvaatimus vahingoittuneista vaatteista ja pesukoneesta

Förvaltningschef

Päätös

Hallintopäällikkö päätti hylätä ********** (jäljessä hakija) 699 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen vahingoittuneista vaatteista ja pesukoneesta.

Päätöksen perustelut

Hakija (huoltaja) on esittänyt 15.9.2020 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneessa vahingonkorvausvaatimuksessa 699 euron suuruisen korvausvaatimuksen vahingoittuneista lapsen ja aikuisten vaatteista (200 euroa) sekä pesukoneesta (499 euroa). Homeisen päiväkotirakennuksen vuoksi osa vaatteista meni pilalle. Samoin pesukoneeseen tuli vaatteisiin tarttuneita homeiden aineenvaihduntatuotteita, minkä takia pesukone meni pilalle. Asiassa ei ole annettu tarkempaa selvitystä tavaroiden vahingoittumisesta.

Käytettävissä olevan tiedon mukaan kiinteistön omistaja on teettänyt vuosina 2017–2019 tutkimuksia ja korjauksia varhaiskasvatuksen toimipisteessä. Vuonna 2019 on tehty toimia sisäilman laadun varmistamiseksi siihen saakka, kunnes toimipiste on siirtynyt väistötiloihin.

Tiedotteessa 22.8.2019 on todettu, että kosteus- ja rakenneteknisen tutkimuksen mukaan rakennuksessa on laajoja korjaustarpeita. Mikrobivaurioita on eri puolella rakennusta ja, vaurioituneet kohdat ovat yhteydessä sisäilmaan. Kesän 2019 aikana on tehty tarvittavia korjaustoimenpiteitä, jotta rakenteissa olevien epäpuhtauksien kulkeutuminen sisäilmaan estetään sekä tuotu ilmanpuhdistamia ilmanvaihdon parantamiseksi. Elokuun 29.8. tiedotteessa on todettu, että sisäilmaolosuhteita seurataan (mittaukset) ja että kaupunki selvittää jatkotoimenpiteitä ja mahdollista väistötilaratkaisua. Lokakuun tiedotteessa (3.10.2019) on kirjattu väistötiloja tarvittavan nopeasti. Kun väistötiloihin on siirrytty irtaimiston puhdistamiseen sovellettu työterveyslaitoksen ohjetta. Irtaimiston puhdistustarve määräytyy aina tapauskohtaisesti (tiedote 29.1.2020). Kun vuoden 2019 tutkimukset ovat valmistuneet, henkilöstölle ja vanhemmille on järjestetty tiedotus- ja keskustelutilaisuus. Kaupunkiympäristön toimialan edustajat ovat vastanneet vanhemmilta tulleisiin tiedusteluihin. Toimiala on lähettänyt toimipisteen tiloja ja väistötiloja koskevia tiedotteita muun muassa 22.8.2019, 29.8.2019, 6.9.2019, 3.10.2019, 22.10.2019, 6.11.2019, 22.11.2019 ja 29.11.2019 ja 29.1.2020. Helsingin kaupungilla on käytössään toimintamalli sisäilmaongelmien ratkaisemiseksi.

Varhaiskasvatuksen toimipisteestä saadun selvityksen mukaan päiväkoti on siirtynyt uusiin tiloihin keväällä 2020 (16.3.2020), sitä ennen on toimittu vanhassa rakennuksessa. Säilytystiloina vanhassa rakennuksessa olivat lasten omat lokerot, joissa oli yksi avolokero, yksi luukullinen lokero, naulakkotilaa henkareineen sekä alhaalla tila esimerkiksi sisätossuille. Huoltajia on ohjeistettu tuomaan päiväkotiin vaihtovaatteita säiden vaihtelu huomioiden; pienemmillä lapsilla on yleensä useampia vaatekertoja kuin isommilla. Vanhassa rakennuksessa oli runsaasti ns. varavaatteita, joita oli mahdollista käyttää omien varavaatteiden puuttuessa. Kuraisina aikoina, kuravaatteet ohjeistettiin viemään viikonlopuksi kotiin pesuun.

Sisäilmaongelmien tultua esille palaverissa 19.8.2019 vaatekerrat vähenivät tai suurin osa huoltajista alkoi säilyttää niitä lasten repuissa naulakoissa. Kyseisenä ajankohtana on ollut puhetta, kuten myöhemminkin, tekstiilien pesusta 60 asteessa. Sisäilmaongelmassa on tehty laajalti yhteistyötä eri toimialojen kesken ja sisäilma-asiantuntijat ovat vastanneet huoltajien kysymyksiin sisäilmasta ja ohjeistaneet niin vanhempia kuin päiväkodin työntekijöitä olemassa olevassa tilanteessa.

Hakijan lapsen vaatteissa päiväkodin henkilökunta ei ole huomannut vahingoittumista eikä huoltaja ole aiemmin ilmoittanut vaatteiden pilaantumisesta. Hakijan lapsista toinen on ollut varhaiskasvatuksessa (vanha rakennus) ajalla 1.3.2018–7.7.2019 ja toinen ajalla 1.3.2018–16.3.2020. Hoitosuhteen aikana perhe on henkilökunnalle kertonut kotona ilmenneestä homehaitasta. Henkilökunnan on pyydetty toimittamaan tieto esimiehelle, mikäli sisäilman tuomia mahdollisia poikkeavuuksia ilmenisiä päiväkodin materiaaleissa.

Korvausvelvollisuuden syntyminen vaatii vastuuperusteen, muutoin vahinko jää vahingonkärsijän kannettavaksi. Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan työnantajan vahingonkorvausvastuuta sovelletaan myös kuntaan. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Helsingin kaupunki on vastuussa vahingonkorvauslain nojalla (isännänvastuu) sellaisesta vahingosta, jonka kaupungin työntekijät ovat tuottamuksellaan aiheuttaneet. Yleisten vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden mukaan vahingonkärsineen tulee estää tai rajoittaa vahingon syntymistä.

Lähtökohtana on, että hakijan tulee pystyä osoittamaan, että hänelle on syntynyt korvattavaksi vaadittu vahinko ja että vahinko on syntynyt kaupungin palveluksessa olevan työntekijän tuottamuksellisen toiminnan seurauksena. Hakija ei ole esittänyt vaatimuksensa tueksi sellaista selvitystä, minkä voitaisiin katsoa riittävässä määrin todentavan vahingon aiheutuminen eli vaatteiden ja pesukoneen vahingoittuminen ja vahingon syntyminen päiväkodin sisäilman seurauksena. Lisäksi hakijan vaatiman tueksi ei ole ilmennyt selvitystä, jonka perusteella asiaa olisi syytä arvioida toisin. Siten ei voida katsoa, että Helsingin kaupunki olisi asiassa vahingonkorvauslain nojalla korvausvelvollinen.

Detta beslut publicerades 23.12.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jaana Iivonen, lakimies, puhelin: 09 31015036

jaana.iivonen@hel.fi

Beslutsfattare

Marko Enberg
hallintopäällikkö