Hankinta, Teknisentyön työkalujen ja välineet, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2020-010443
Ärendet har nyare handläggningar
§ 11

Teknisen työn työkalujen ja tarvikkeiden hankinta peruskouluille

Sektorchefen i sektorn för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti, esitystekstistä ilmenevin perustein hyväksyä seuraavat tarjoukset kokonaistaloudellisesti edullisimpana järjestelyyn, jossa sopimuksen kesto on kaksi (2) vuotta ja sopimusta on mahdollista jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella:

Työkaluryhmä
Valittu toimittaja
Valittu varatoimittaja
Ryhmä 1: Mitat
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 2: Pihdit
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 3: Vasarat
Würth Oy
Step Systems Oy
Ryhmä 4: Sahat
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 5: Höylät
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 6: Taltat
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 7: Puukot
Würth Oy
Step Systems Oy
Ryhmä 8: Viilat kahvoineen
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 9: Laatikosto
Step Systems Oy
Würth Oy
Ryhmä 10: Merkkaus, niittaus ym.
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 11: Puristimet
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 12: Avaimet
Würth Oy
ETRA OY
Ryhmä 13: Avainsarja
Ab Bäck & Co Oy
Würth Oy
Ryhmä 14: Jakoavain
Würth Oy
ETRA OY
Ryhmä 15: Peltisakset
Lekolar-Printel Oy
Würth Oy
Ryhmä 16: Kuumakäsittely
Würth Oy
Step Systems Oy
Ryhmä 17: Metallityö
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 18: Kierretyökaluja
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 19: Elektroniikka
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 20: Polttaminen, merkkaus ym.
Step Systems Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 21: Porat
Würth Oy
Lekolar-Printel Oy
Ryhmä 22: Koneterä puulle
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 23: Reikäsaha puulle
Würth Oy
ETRA OY
Ryhmä 24: Erikoishöylä
Ab Bäck & Co Oy
Würth Oy
 
 

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 400 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 20.11.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön Teknisen työn työkalujen ja tarvikkeiden hankinta peruskouluille HEL 2020-010443. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 22.11.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi ja TED:issä 25.11.2020. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 23.12.2020.

Määräaikaan mennessä saapui 9 tarjousta: Ab Bäck & Co Oy (0209238-3), Ahlsell Oy (1819153-8), AWtools Oy (1045424-1), ETRA OY (01078010), Kouluelektroniikka Oy (FI05973274), Lekolar-Printel Oy (1546343-8), Step Systems Oy (0909748-6), TT-TOOLS Oy (0897147-7) ja Würth Oy (0202881-6).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön kohdassa ”Tarjoyspyynnön muut ehdot” on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille ja niiden toimitukselle laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tuotteiden ja niiden toimituksen on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet tai niistä ei ole tarjottu vaadittuja tietoja, on tarjottu tuote hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Ab Bäck & Co Oy:n, ETRA Oy:n, Lekolar-Printel Oy:n, Step Systems Oy:n ja Würth Oy:n tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjouspyynnön kohdassa ”Tarjouspyynnön muut ehdot” vaaditaan tarjoajia Tarjoaja lataamaan tarjouksensa liitteeksi kuvallinen esite, jossa kaikki tarjotut tuotteet ja niiden tekniset tiedot on ryhmiteltynä tuoteryhmittäin (1-24, niiden tuoteryhmien osalta, joihin tarjoaa). Ahlsell Oy:n, AWtools Oy:n, Kouluelektroniikka Oy:n ja TT-TOOLS Oy:n tarjoukset ovat puutteellisia tältä osin ja hylätään.

Ahlsell Oy:n tarjouksesta puuttuu edellä mainitun lisäksi myös seuraavat, tarjouspyynnön kohdassa "Tarjouspyynnön muut ehdot" vaaditut liitteet:
A) Selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista, B) Selvitys työterveyshuollon järjestämisestä, C) Selvitys siitä, että Tarjoajalla on hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden riittävät taloudelliset ja rahoitukselliset edellytykset hankinnan suorittamiseen, D) Alihankkijaselvitys, E) Tarjoajan kuvaus ympäristöasioiden hallintajärjestelmästään. A ja B:n osalta hankintayksikkö tarkasti tiedot tilaajavastuuraportin kautta. Muiden vaadittujen liitteiden osalta vaadittuja liitteitä ei oltu liitetty tarjoukseen, eikä hankintayksikkö voinut tarkastaa edellytettyjä liitteitä käytössäänolevista tietokannoista.

Tarjousten vertailu

Hankinta on jaettu 24 työkaluryhmään eli hankinnan kohteiseen. Tarjouksen sai tehdä yhdestä, useammasta tai kaikista työkaluryhmistä, kuitenkin siten, että kaikki yksittäisen ryhmän työkalut oli tarjottava. Jokaiseen työkaluryhmään valitaan yksi toimittaja ja varatoimittaja.

Vertailtavat tuotteet ja niiden vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnön hintaliitteellä. Vertailu suoritettiin työkaluryhmäkohtaisesti.

Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin halvinta hintalaatusuhdetta. Hinnan painoarvo oli 80 % ja laadun painoarvo 20 %.

Työkaluryhmäkohtainen halvin tarjoushinta sai 80 pistettä ja muut laskettiin suhteutettuna kaavalla: halvin tarjottu hinta / tarjottu hinta * 80.

Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia periaatteita. Laadun pisteet muodostuivat tuotteille tarjotun takuuajan mukaisesti. Pisimmän takuuajan tarjonnut sai 20 pistettä ja muiden pisteet laskettiin kaavalla: tarjottu takuuaika / pisin tarjottu takuuaika x 20. Pisin hyväksyttävä takuuaika oli 30 vuotta.

Tarjoajan työkaluryhmäkohtainen kokonaispistemäärä saatiin laskemalla työkaluryhmäiset laatu- ja hintapisteet yhteen.

Kunkin työkaluryhmän korkeimmat pisteet saanut tarjoaja valittiin ensisijaiseksi tarjoajaksi ja toiseksi korkeimmat pisteet saanut tarjoaja valittiin varatoimittajaksi seuraavasti:

Työkaluryhmä
Valittu toimittaja
Valittu varatoimittaja
Ryhmä 1: Mitat
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 2: Pihdit
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 3: Vasarat
Würth Oy
Step Systems Oy
Ryhmä 4: Sahat
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 5: Höylät
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 6: Taltat
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 7: Puukot
Würth Oy
Step Systems Oy
Ryhmä 8: Viilat kahvoineen
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 9: Laatikosto
Step Systems Oy
Würth Oy
Ryhmä 10: Merkkaus, niittaus ym.
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 11: Puristimet
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 12: Avaimet
Würth Oy
ETRA OY
Ryhmä 13: Avainsarja
Ab Bäck & Co Oy
Würth Oy
Ryhmä 14: Jakoavain
Würth Oy
ETRA OY
Ryhmä 15: Peltisakset
Lekolar-Printel Oy
Würth Oy
Ryhmä 16: Kuumakäsittely
Würth Oy
Step Systems Oy
Ryhmä 17: Metallityö
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 18: Kierretyökaluja
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 19: Elektroniikka
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 20: Polttaminen, merkkaus ym.
Step Systems Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 21: Porat
Würth Oy
Lekolar-Printel Oy
Ryhmä 22: Koneterä puulle
Würth Oy
Ab Bäck & Co Oy
Ryhmä 23: Reikäsaha puulle
Würth Oy
ETRA OY
Ryhmä 24: Erikoishöylä
Ab Bäck & Co Oy
Würth Oy
 
 

Tarjousten osa-aluekohtainen vertailu laatu- ja hintapisteineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa (Liite 1).

Sopimuksen teko

Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Sopimusta on mahdollista jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden optiokaudella. Tilaaja päättää ennen sopimuskauden päättymistä option käyttöönotosta.

Sopimuksella tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin, eikä palveluntuottaja voi vaatia tilaajalta tilausta tarjouspyynnön perusteella.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Detta beslut publicerades 03.02.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Suvi Ketene, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21150

suvi.ketene@hel.fi

Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033

kari.salovaara@hel.fi

Beslutsfattare

Liisa Pohjolainen
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Bilagor

1. LIITE 1_ Vertailu

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.