Hankinta, Teknisentyön työkalujen ja välineet, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Teknisen työn työkalujen ja tarvikkeiden hankinta peruskouluille
Päätös
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti, esitystekstistä ilmenevin perustein hyväksyä seuraavat tarjoukset kokonaistaloudellisesti edullisimpana järjestelyyn, jossa sopimuksen kesto on kaksi (2) vuotta ja sopimusta on mahdollista jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella:
Työkaluryhmä | Valittu toimittaja | Valittu varatoimittaja |
Ryhmä 1: Mitat | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 2: Pihdit | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 3: Vasarat | Würth Oy | Step Systems Oy |
Ryhmä 4: Sahat | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 5: Höylät | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 6: Taltat | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 7: Puukot | Würth Oy | Step Systems Oy |
Ryhmä 8: Viilat kahvoineen | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 9: Laatikosto | Step Systems Oy | Würth Oy |
Ryhmä 10: Merkkaus, niittaus ym. | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 11: Puristimet | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 12: Avaimet | Würth Oy | ETRA OY |
Ryhmä 13: Avainsarja | Ab Bäck & Co Oy | Würth Oy |
Ryhmä 14: Jakoavain | Würth Oy | ETRA OY |
Ryhmä 15: Peltisakset | Lekolar-Printel Oy | Würth Oy |
Ryhmä 16: Kuumakäsittely | Würth Oy | Step Systems Oy |
Ryhmä 17: Metallityö | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 18: Kierretyökaluja | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 19: Elektroniikka | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 20: Polttaminen, merkkaus ym. | Step Systems Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 21: Porat | Würth Oy | Lekolar-Printel Oy |
Ryhmä 22: Koneterä puulle | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 23: Reikäsaha puulle | Würth Oy | ETRA OY |
Ryhmä 24: Erikoishöylä | Ab Bäck & Co Oy | Würth Oy |
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 400 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 20.11.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön Teknisen työn työkalujen ja tarvikkeiden hankinta peruskouluille HEL 2020-010443. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 22.11.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi ja TED:issä 25.11.2020. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 23.12.2020.
Määräaikaan mennessä saapui 9 tarjousta: Ab Bäck & Co Oy (0209238-3), Ahlsell Oy (1819153-8), AWtools Oy (1045424-1), ETRA OY (01078010), Kouluelektroniikka Oy (FI05973274), Lekolar-Printel Oy (1546343-8), Step Systems Oy (0909748-6), TT-TOOLS Oy (0897147-7) ja Würth Oy (0202881-6).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön kohdassa ”Tarjoyspyynnön muut ehdot” on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille ja niiden toimitukselle laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tuotteiden ja niiden toimituksen on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet tai niistä ei ole tarjottu vaadittuja tietoja, on tarjottu tuote hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Ab Bäck & Co Oy:n, ETRA Oy:n, Lekolar-Printel Oy:n, Step Systems Oy:n ja Würth Oy:n tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjouspyynnön kohdassa ”Tarjouspyynnön muut ehdot” vaaditaan tarjoajia Tarjoaja lataamaan tarjouksensa liitteeksi kuvallinen esite, jossa kaikki tarjotut tuotteet ja niiden tekniset tiedot on ryhmiteltynä tuoteryhmittäin (1-24, niiden tuoteryhmien osalta, joihin tarjoaa). Ahlsell Oy:n, AWtools Oy:n, Kouluelektroniikka Oy:n ja TT-TOOLS Oy:n tarjoukset ovat puutteellisia tältä osin ja hylätään.
Ahlsell Oy:n tarjouksesta puuttuu edellä mainitun lisäksi myös seuraavat, tarjouspyynnön kohdassa "Tarjouspyynnön muut ehdot" vaaditut liitteet:
A) Selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista, B) Selvitys työterveyshuollon järjestämisestä, C) Selvitys siitä, että Tarjoajalla on hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden riittävät taloudelliset ja rahoitukselliset edellytykset hankinnan suorittamiseen, D) Alihankkijaselvitys, E) Tarjoajan kuvaus ympäristöasioiden hallintajärjestelmästään. A ja B:n osalta hankintayksikkö tarkasti tiedot tilaajavastuuraportin kautta. Muiden vaadittujen liitteiden osalta vaadittuja liitteitä ei oltu liitetty tarjoukseen, eikä hankintayksikkö voinut tarkastaa edellytettyjä liitteitä käytössäänolevista tietokannoista.
Tarjousten vertailu
Hankinta on jaettu 24 työkaluryhmään eli hankinnan kohteiseen. Tarjouksen sai tehdä yhdestä, useammasta tai kaikista työkaluryhmistä, kuitenkin siten, että kaikki yksittäisen ryhmän työkalut oli tarjottava. Jokaiseen työkaluryhmään valitaan yksi toimittaja ja varatoimittaja.
Vertailtavat tuotteet ja niiden vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnön hintaliitteellä. Vertailu suoritettiin työkaluryhmäkohtaisesti.
Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin halvinta hintalaatusuhdetta. Hinnan painoarvo oli 80 % ja laadun painoarvo 20 %.
Työkaluryhmäkohtainen halvin tarjoushinta sai 80 pistettä ja muut laskettiin suhteutettuna kaavalla: halvin tarjottu hinta / tarjottu hinta * 80.
Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia periaatteita. Laadun pisteet muodostuivat tuotteille tarjotun takuuajan mukaisesti. Pisimmän takuuajan tarjonnut sai 20 pistettä ja muiden pisteet laskettiin kaavalla: tarjottu takuuaika / pisin tarjottu takuuaika x 20. Pisin hyväksyttävä takuuaika oli 30 vuotta.
Tarjoajan työkaluryhmäkohtainen kokonaispistemäärä saatiin laskemalla työkaluryhmäiset laatu- ja hintapisteet yhteen.
Kunkin työkaluryhmän korkeimmat pisteet saanut tarjoaja valittiin ensisijaiseksi tarjoajaksi ja toiseksi korkeimmat pisteet saanut tarjoaja valittiin varatoimittajaksi seuraavasti:
Työkaluryhmä | Valittu toimittaja | Valittu varatoimittaja |
Ryhmä 1: Mitat | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 2: Pihdit | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 3: Vasarat | Würth Oy | Step Systems Oy |
Ryhmä 4: Sahat | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 5: Höylät | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 6: Taltat | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 7: Puukot | Würth Oy | Step Systems Oy |
Ryhmä 8: Viilat kahvoineen | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 9: Laatikosto | Step Systems Oy | Würth Oy |
Ryhmä 10: Merkkaus, niittaus ym. | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 11: Puristimet | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 12: Avaimet | Würth Oy | ETRA OY |
Ryhmä 13: Avainsarja | Ab Bäck & Co Oy | Würth Oy |
Ryhmä 14: Jakoavain | Würth Oy | ETRA OY |
Ryhmä 15: Peltisakset | Lekolar-Printel Oy | Würth Oy |
Ryhmä 16: Kuumakäsittely | Würth Oy | Step Systems Oy |
Ryhmä 17: Metallityö | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 18: Kierretyökaluja | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 19: Elektroniikka | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 20: Polttaminen, merkkaus ym. | Step Systems Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 21: Porat | Würth Oy | Lekolar-Printel Oy |
Ryhmä 22: Koneterä puulle | Würth Oy | Ab Bäck & Co Oy |
Ryhmä 23: Reikäsaha puulle | Würth Oy | ETRA OY |
Ryhmä 24: Erikoishöylä | Ab Bäck & Co Oy | Würth Oy |
Tarjousten osa-aluekohtainen vertailu laatu- ja hintapisteineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa (Liite 1).
Sopimuksen teko
Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Sopimusta on mahdollista jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden optiokaudella. Tilaaja päättää ennen sopimuskauden päättymistä option käyttöönotosta.
Sopimuksella tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin, eikä palveluntuottaja voi vaatia tilaajalta tilausta tarjouspyynnön perusteella.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Detta beslut publicerades 03.02.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Suvi Ketene, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21150
Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033