Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 23.9.-30.9.2020

HEL 2020-010640
Ärendet har nyare handläggningar
§ 219

Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 23.9.-30.9.2020.

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö kehottaa toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat koordinaatioryhmän ja johtoryhmän 23.9.-30.9.2020 tekemät linjaukset:

  • Kaupunki noudattaa THL:n antamaa suositusta maskien käytöstä ja toimii sen mukaisesti toisen asteen oppilaitoksissa ja muissa palveluissaan.
    • Suositellaan vahvasti toisen asteen oppilaitoksissa sekä henkilökuntaa että opiskelijoita käyttämään maskia, ellei ole erityistä terveydellistä syytä olla sitä käyttämättä.
    • Opiskelijat hankkivat maskit itse.
    • Vähävaraisilla opiskelijoilla on mahdollisuus hakea maskit sosiaali- ja terveystoimen järjestämistä maskien jakelupisteistä. Jakelupisteitä lisätään tarvittaessa.
    • Opettajille varataan työnantajan toimesta maskeja.
    • Jokaisessa toisen asteen oppilaitoksessa tiedotetaan maskien käytön tärkeydestä viruksen leviämisen estämiseksi.
    • Haetaan yhteinen suosituksen toimeenpanoaika pääkaupunkiseudun kuntien kanssa. Viestintä suosituksen voimaantulopäivästä tehdään heti, kun päivä saadaan vahvistettua.
    • Ryhdytään valmistautumaan kiireellisesti siihen, että suositus laajenee koskemaan yläkoulua (leviämisvaihe)
    • Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla 15-vuotiaille ja sitä vanhemmille asiakkaille suositellaan kasvomaskin käyttöä vapaa-ajan palvelujen toimipisteissä. Palveluissa ei jaeta maksuttomia kasvomaskeja asiakkaille, vaan asiakkaita pyydetään tuomaan kasvomaskit itse.
    • Palvelukeskus Helsingin osalta ei ole syytä poiketa kaupungin yleisestä linjasta maskien tarjoamisessa henkilöstölle. Työnantaja hankkii toistaiseksi maskit vain työtehtävissä maskeja tarvitseville.

Päätöksen perustelut

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta. Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronaviruskoordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä.

Kaupungin valmiutta on aikaisemmin kohotettu sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (Pormestarin päätös 1.3.2020). Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020, § 66, 20.3.2020 § 70, 25.3.2020 § 73, 29.3.2020 § 77, 4.4.2020 § 88, 9.4.2020 § 92, 17.4.2020 § 95, 22.4.2020 § 98, 24.4.2020 § 101, 4.5.2020 § 106, 12.5.2020 § 115, 16.5.2020 § 117, 25.5.2020 § 119, 5.6.2020 § 138, 17.6.2020 § 157, 30.6.2020 § 175, 2.7.2020 § 177, 6.8.2020 § 186, 13.8.2020 § 189, 26.8.2020 § 196, 3.9.2020 § 201, 10.9.2020 § 206, 17.9.2020 § 210 ja 23.9.2020 § 213 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.

Detta beslut publicerades 02.10.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö