Innovaatiorahastoasiat vuosille 2021 - 2022

HEL 2020-010749
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 38 §

Käynnissä olevien innovaatiorahastosta rahoitettujen hankkeiden jatkuminen

Stadsstyrelsens näringslivssektion

Päätös

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti osoittaa käynnissä olevalle Helsinki Business Hub Ltd Oy:n ja Fintech Finland ry:n ”Suomen fintech-alan kasvuekosysteemin rakentaminen” -hankkeelle (PRR 3599758 ja 599759) 9.12.2019 §50 vuodelle 2020 myöntämäänsä rahoitusta kokonaisuudessaan Helsinki Business Hub Ltd Oy:lle, hyväksyi hankesuunnitelmaan tehdyt muutokset ja siirsi vuonna 2020 käyttämättä jäävää määrärahaa enintään 23 498 euroa käytettäväksi vuonna 2021. Innovaatiorahaston rahoitus vuosille 2020 ja 2021 ei kohdistu Fintech Finland ry:lle.

Lisäksi kaupunginhallituksen elinkeinojaosto myönsi käynnissä olevalle Helsingin kaupungin kaupunginkanslian ”Urban Tech Helsinki -hautomo” -hankkeelle (PRR 3599772) innovaatiorahastosta aikaisemmin sidottua rahoitusta 550 000 euroa käytettäväksi vuonna 2021, hyväksyi hankesuunnitelmaan tehdyt muutokset ja siirsi vuonna 2020 käyttämättä jäävää määrärahaa enintään 275 000 euroa sidottavaksi hankkeen viimeiselle vuodelle 2025.

Käsittely

Esteelliset: Marja-Leena Rinkineva

Asian aikana kysymyksiin oli vastaamassa erityissuunnittelija Ida Björkbacka. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Käynnissä olevien hankkeiden jatkuminen vuonna 2020 ja 2021

Kaikilta innovaatiorahaston rahoittamilta käynnissä olevilta hankkeilta, jotka jatkuvat vielä vuonna 2021 on pyydetty väliraportti. Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto tekee sidotun rahoituksen käytöstä päätökset hankkeiden väliraporttien perusteella lähtökohtaisesti joulukuussa 2020. Kaksi hanketta ovat jättäneet hankesuunnitelmien muutoksia sisältävät väliraporttinsa etuajassa ja pyytäneet elinkeinojaoston käsittelyä jo lokakuun kokouksessa.

Fintech Finland ry:n ja Helsinki Business Hub Ltd Oy:n hanke ”Fintech-ekosysteemin rakentaminen”

Hanke on koostunut kahdesta osuudesta, joista toinen koskee fintech-ekosysteemin markkinointia ja kansainvälisen näkyvyyden kasvattamista ja toinen osa koskee ekosysteemin organisoitumista ja Fintech Finland ry:n roolia kehittämisorganisaationa. Näistä ensimmäinen suurempi osio on toteutunut alkuperäisen suunnitelman mukaisella tavalla, mutta toinen osa ei ole toteutunut suunnitellulla tavalla.

Vuoden 2020 innovaatiorahaston rahoitus myönnettiin hankkeelle ehdollisena edellyttäen, että hanke toimittaa innovaatiorahastolle suunnitelman siitä, miten hankkeessa kehitetään taloudellisesti ja toiminnallisesti kestävä toimintamalli, jolla toiminnan jatko voidaan varmistaa hankerahoituksen päätyttyä. Alkuperäinen ajatus oli, että Fintech Finland ry kehittyisi hankkeen aikana fintech-ekosysteemin kehittämisorganisaatioksi Helsingissä. Hankkeen hallinnoijana toimivan Helsinki Business Hub Ltd Oy:n (HBH) mukaan tätä osaa hankesuunnitelmasta ei voida toteuttaa aluin perin oletetulla tavalla. Näin ollen innovaatiorahaston ehto kestävän liiketoimintamallin suunnitelmasta ei täyty.

Tämän johdosta HBH on esittänyt muutosta hankesuunnitelmaan sitten, että selvitetään vaihtoehdot fintech-ekosysteemin organisoitumiselle ja ekosysteemin kehittämistyön jatkamiselle pääkaupunkiseudulla ja Suomessa. HBH ottaa vastuulleen tällaisen mallin konseptoinnin ja luomisen yhdessä keskeisten rahoittaja- ja sidosryhmäkumppaneiden kanssa. HBH esittää myös, että hanketta jatketaan kolmella kuukaudella huhtikuun loppuun 2021 hankesuunnitelman mukaisen rahoituksen puitteissa.

HBH:n esittämä muutosehdotus arvioidaan perustelluksi olosuhteet huomioiden. Fintech-ala on merkittävä globaali kasvuala. Toimialan vahvistaminen Helsingissä edistää mahdollisuuksia houkutella uusia globaaleja fintech-alan toimijoita ja alan innovaatio- ja osaamiskeskuksia Helsinkiin. Fintech-toimialan kehitys on tähän saakka ollut Helsingissä potentiaaliinsa nähden vaatimatonta, vaikka Suomessa ja pääkaupunkiseudulla on vahvaa finanssi- ja teknologia-alan osaamista.

Hankkeen rahoitus myönnetään kokonaisuudessaan Helsinki Business Hub Ltd Oy:lle ja rahoituspäätös korvaa elinkeinojaoston 9.12.2019 §50 tekemän rahoituspäätöksen ”Suomen fintech-alan kasvuekosysteemin rakentaminen” -hankkeen osalta. Vuodelle 2020 myönnetty rahoitus, 45 005 euroa, maksetaan vuoden 2020 lopussa. Maksettavasta summasta vähennetään edellisen rahoituspäätöksen perusteella jo maksettu osuus. Vuodelle 2021 myönnettävä rahoitus, 23 498 euroa, maksetaan hankkeen päättyessä edellyttäen, että Helsinki Business Hub jättää innovaatiorahastolle selvityksen ja vaihtoehdot siitä, miten hankekauden päätyttyä fintech-ekosysteemin jatkokehitystyötä tulisi tehdä pääkaupunkiseudulla ja Suomessa ja mikä taho toimisi alan kehittämisorganisaationa. Selvityksen tulisi kattaa yhteistyötahot, keskeiset toimijat, rahoitusvaihtoehdot ja toimintamallin. Suunnittelu tulee tehdä tiiviissä yhteistyössä Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston kanssa.

Fintech Finland ry:n ja Helsinki Business Hub Ltd Oy:n saama tuki ei ole valtiontukea, koska tuen saajat eivät harjoita taloudellista toimintaa kilpailluilla markkinoilla.

Helsingin kaupungin kaupunginkanslian ”Urban Tech Helsinki -hautomo” -hanke

Hankkeen varsinainen käynnistyminen on viivästynyt ajallisesti lähes kuusi kuukautta koronapandemiasta aiheutuneesta tilanteesta johtuen. Hankkeelle haetaan vuodelle 2020 myönnetyn rahoituksen siirtoa kokonaisuudessaan vuodelle 2025. Kokonaisaikataulun osalta tämä tarkoittaa, että hanke päättyy vasta vuoden 2025 lopussa. Hankkeen aikataulumuutos ja vuoden 2020 rahoituksen siirto sidottavaksi hankkeen loppuun on perusteltua viitaten koronapandemian aiheuttamiin muutoksiin.

Urban Tech Helsinki -hautomo oli alkuperäisen hakemuksen mukaisesti tarkoitus toteuttaa kilpailuttamalla sille konsepti ja operaattori. Innovaatiorahastolle jätetyn väliraportin mukaisesti hautomo voidaan toteuttaa joko kilpailuttamalla sille konsepti ja operaattori tai vaihtoehtoisesti toteuttamalla inkubaattori sopimuksellisena yhteistyönä tai muilla vastaavilla järjestelyillä, joissa haetaan soveltuvia toimijoita yhteistyöverkostoista ja selvitetään mahdollisuudet toteuttaa inkubaattoritoiminta heidän kanssaan. Sopimuksellinen yhteistyö voi valmistelun kuluessa osoittautua taloudellisemmaksi ja tehokkaammaksi tavaksi toteuttaa hautomo sen mahdollistaessa tiiviimmän korkeakouluyhteistyön, toimintojen yhteisrahoituksen, mahdollisen ulkopuolisen rahoituksen joustavan hyödyntämisen sekä uusien yhteistyökumppaneiden kytkemisen mukaan toimintaan.

Korporaatiokumppaneiden löytäminen inkubaattorin perustamisvaiheeseen on hakijan mukaan ollut haasteellista, johtuen koronan aiheuttamasta taloudellisesta epävarmuudesta sekä toiminnan sijoittumisesta innovaatiosyklin alkuvaiheeseen. Jatkokehityksessä haetaan joustavampia yhteistyömuotoja, jotka vastaavat paremmin näiden yritysten tarpeisiin. Urban Tech inkubaatiotoimintaa esitetään järjestettävän enemmän verkostoimaisena toimintana ja mahdollisesti myös osin etäpalveluihin perustuvana. Toimintaa voisi siis olla useassa eri paikassa, esimerkiksi korkeakoulukampuksilla.

Edellä mainituista syistä hankkeen toteutustavan muutokset arvioidaan olevan perusteltuja. Hankkeen toteuttajaa kehotetaan määrittelemään hankkeelle selkeät vaikuttavuusmittarit ja luomaan jatkuvaa arviointia hautomotoiminnasta syntyvistä tuloksia, kaupungin brändin ja kansainvälisen tunnettuuden kasvusta sekä kansainvälisten tiimien ja osaajien sijoittautumisesta Helsinkiin. Lisäksi hanke on suunniteltava niin, että hautomo voidaan lopettaa etuajassa, mikäli toiminta ei ole tarpeeksi tuloksellista.

Hankkeessa on selvitettävä myös muita rahoitusmahdollisuuksia hautomotoiminnalle esimerkiksi yrityskentän, valtion ja Euroopan unionin suunnalta.

Innovaatiorahaston säännöt ja käytön periaatteet

Kaupunginvaltuusto on 17.5.2017 § 240 päättänyt innovaatiorahaston säännöistä, joiden mukaan rahaston varoja käytetään Helsingin elinkeino- ja osaamisperustaa luovien investointihankkeiden ja projektien rahoitukseen yhteistyössä korkeakoulujen ja elinkeinoelämän kanssa. Rahoitusta voidaan myöntää joko kaupungin yksin tai yhteistyössä muiden osapuolien kanssa toteuttamiin hankkeisiin.

Sääntöjen mukaisesti rahaston hallinnosta vastaa kaupunginhallitus ja rahastoa hoitaa kaupunginkanslia. Rahasto toimii itsenäisenä taseyksikkönä, ja sen tilinpäätös yhdistellään kaupungin tilinpäätökseen. Rahastoa kartutetaan siirtämällä rahastoon vuosittain tilinpäätöksen yhteydessä rahaston tilikauden tulos sekä kaupunginvaltuuston erikseen päättämät varat.

Hallintosäännön 8. luvun 2 §:n 6 kohdan mukaan kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää innovaatiorahaston käytöstä. Jaosto päätti 25.9.2017 § 6 innovaatiorahaston käytön periaatteista ja jatkuvan rahoitushaun avaamisesta.

Innovaatiorahaston käytön periaatteiden mukaisesti rahastosta voidaan myöntää hankkeille kokonaisrahoitusta tai rahoitusta ulkopuolisen rahoituksen vastinrahaksi rahaston tarkoituksenmukaisiin projekteihin ja investointihankkeisiin.

Rahaston käytön periaatteiden mukaan varoja voidaan myöntää enintään 12 kuukaudeksi kerrallaan, mutta niitä voidaan sitoa useammalle vuodelle. Rahoitusta hakevilla kaupunkiorganisaation ulkopuolisilla toimijoilla tulee olla yhteistyökumppani Helsingin kaupungin toimialoilta tai keskushallinnosta. Jokaisella innovaatiorahaston rahoittamalla hankkeella tulee olla ohjausryhmä, jossa on vähintään yksi Helsingin kaupungin edustaja.

Väliraporttien arviointi

Kaupunginkanslian edustajista koostuva valmistelusihteeristö on arvioinut hankkeiden väliraportteja. Arvioinnissa on kuultu myös hankkeiden aiheisiin liittyviä kaupungin asiantuntijoita. Yhteenveto haetuista ja myönnettäväksi esitetyistä rahoituksista ja hankesuunnitelmien muutoksista, kuvaus jokaisesta hankkeesta sekä valmistelusihteeristön hankekohtaiset arvioinnin tulokset ovat liitteenä 1.

Hankearvioinnissa on rahaston sääntöjen ja käytön periaatteiden mukaisesti kiinnitetty erityistä huomiota hankkeen potentiaaliin luoda tulevaisuuden elinkeino- ja osaamisperustaa sekä siihen, miten hanke edistää Helsingin yritysekosysteemien kehittymistä, kokeilualustojen luomista, innovaatiotoimintaa ja yrittäjyyttä. Hankkeen toteutettavuus (hankesuunnitelman selkeys, kokonaisrahoituksen ja budjetin perusteltavuus, relevanttien yhteistyötahojen mukanaolo) ja hankkeen tuoma hyöty suhteessa haettuun rahoitukseen on myös otettu huomioon. Lisäksi hankkeen tuomat hyödyt kaupungin asukkaiden ja asiakkaiden palvelujen kehittämisessä ja hyvinvoinnin edistämisessä on huomioitu.

Toimeenpano ja rahoitettujen hankkeiden seuranta

Vuonna 2020 rahoitusta saaneet hankkeet jättävät erillisestä pyynnöstä innovaatiorahastolle koko vuotta kattavan taloudellisen loppuselvityksen keväällä 2021. Yli 12 kuukautta kestävistä hankkeista toimitetaan väliraportit kerran vuodessa. Hankkeiden päätyttyä toteuttajan on toimitettava loppuraportti ja taloudellinen loppuselvitys kuuden kuukauden sisällä loppuraportointilomakkeella.

Hankerahoituksen palauttamista vaaditaan tapauksissa, joissa hakija ei ole toteuttanut rahoituspäätöksen mukaista hankesuunnitelmaa tai noudattanut rahoituspäätöksen ehtoja tai innovaatiorahaston ohjeita. Hankkeilla tulee olla oma erillinen kirjanpito.

Stäng

Detta beslut publicerades 03.11.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

vs. elinkeinojohtaja
Santtu von Bruun

Mer information fås av

Ida Björkbacka, erityissuunnittelija, puhelin: 25281

ida.bjorkbacka@hel.fi

Bilagor

2. Suomen fintech-alan kasvuekosysteemin rakentaminen -hankkeen väliraportti 2020
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Urban Tech Helsinki -hankkeen väliraportti 2020
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.