Hankinta, minikilpailutus, ajoneuvojen nasta- ja kitkarenkaiden tunnistusjärjestelmä, kaupunginkanslia
Hankinta, minikilpailutus, ajoneuvojen nasta- ja kitkarenkaiden tunnistusjärjestelmä, kaupunginkanslia
Päätös
Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Innofreaks Oy:n sekä Tampereen yliopiston Rakennetun ympäristön tiedekunnan (jäljempänä TAU) jättämät tarjoukset ajoneuvojen nasta- ja kitkarenkaiden tunnistusjärjestelmistä ja järjestelmien kokeilujaksojen toteutuksesta. Hankinta sisältää tekniset tunnistusjärjestelmät asennuksineen, laitteiston ylläpidon mittausjaksojen aikana sekä tuotettavan mittausdatan tallentamisen ja toimittamisen tilaajan vapaasti käytettäväksi.
Innofreaks Oy:n tarjoaman ratkaisun katsotaan soveltuvan ominaisuuksiltaan parhaiten vilkasliikenteiselle sisääntuloväylälle Mäkelänkadulle Vallilaan.
Hankinnan arvo Innofreaks Oy: osalta on 34 162 euroa sisältäen arvonlisäveron.
TAU:n tarjoaman ratkaisun ja kokeilun katsotaan soveltuvan ominaisuuksiltaan parhaiten esikaupunkimaiseen kaupunkiympäristöön Pakilan seudulle.
Hankinnan arvo TAU:n osalta on 46 500 euroa sisältäen arvonlisäveron.
Kyseessä on kaksi kansallisen kynnysarvon alle jäävää pienhankintaa, joihin ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan UIA HOPE-hankkeen budjetista, projektinumero 1098059.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteina olevien järjestelmien kokeilujaksojen tavoitteena tarkastella uusien teknisten ratkaisujen soveltuvuutta ajoneuvojen nasta- ja kitkarenkaiden reaaliaikaiseen tunnistamiseen liikennevirrasta erilaisissa katuympäristöissä, liikenneolosuhteissa ja ajoneuvomäärissä Helsingissä.
Hankinnan kohteena oleva kokeilu toteutetaan Helsingissä osana UIA HOPE-hanketta ja sen työsuunnitelman mukaisina paikallisen ilmanlaadun ja sen mittaamisen kehittämistä tukevina toimenpiteinä. Palvelun käyttäjiä ja sen tulosten hyödyntäjiä ovat hankekonsortion muodostavat organisaatiot.
UIA HOPE -hankkeen tavoitteena on kehittää ja kokeilla ilmanlaadun mittaamisen, reaaliaikaisen seuraamisen ja parantamisen innovatiivisia keinoja Jätkäsaaren, Vallilan ja Pakilan alueilla. Hankkeessa luodaan keinoja asukkaiden osallistamiseksi ilmanlaatua parantavien ratkaisujen kehittämiseen muun muassa osallistavan budjetoinnin avulla. Yritysten uusien liiketoimintamahdollisuuksien luomisen ohella hanke tukee ilmanlaatuun kohdistuvaa tutkimusta ja parantaa paitsi asukkaiden osallisuusmahdollisuuksia yhteisten ongelmien ratkaisemiseksi niin myös elämänlaatua paremman ilmanlaadun kautta. Helsingin kaupungin partnereita hankkeen toteuttamisessa ovat Helsingin yliopisto, Forum Virium Helsinki Oy, Vaisala, HSY, FMI ja Useless Company.
Tarjouspyyntö ajoneuvojen nasta- ja kitkarenkaiden tunnistusjärjestelmästä ja järjestelmän kokeilujakson toteutuksesta lähetettiin kolmelle toimijalle sähköpostitse 18.9.2020. Tarjouspyynnön lähettämistä edelsi laaja selvitystyö kyseisen tyyppisten palvelujen ja teknisten ratkaisujen mahdollisista toimittajista, johon osallistui asiantuntijoita Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimiajalta sekä Helsingin seudun ympäristöpalveluista. Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille selvitystyön tuloksena löydetyille toimijoille.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 30.9.2020, johon mennessä saapui tarjoukset seuraavilta toimijoilta: Innofreaks Oy, Tampereen yliopisto ja Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Kaikki saapuneet tarjoukset täyttivät niille asetetut sisältövaatimukset. Tarjouksen valintaperusteena olivat 1) kokonaishinta (painoarvo on 50 %) sekä 2) palvelun laatutekijät, (painoarvo 50 %)
Kaikki tarjoukset olivat laadukkaita ja sisällöiltään keskenään vertailukelpoisia. Tarjousten kokonaishintojen erot olivat kuitenkin merkittävät.
Innofreaks Oy esitti hinta-laatusuhteeltaan parhaan erityisesti Vallilan kohdealueelle soveltuvan tarjouksen. Toimijalla on hyvät referenssit ja hinta oli kohtuullinen hankittavaan kokonaisuuteen nähden. Vertailun perusteella tarjous vastaa parhaiten tarjouspyynnössä esitettyihin vaatimuksiin sisältönsä, kokonaistaloudellisuuden sekä laadun osalta.
Tampereen yliopiston Rakennetun ympäristön tiedekunta TAU esitti hinta-laatusuhteeltaan toiseksi parhaan tarjouksen ja Pakilan kohdealueelle parhaiten soveltuvan ratkaisun. Toimijalla oli parhaat referenssit ja hinta oli kohtuullinen hankittavaan kokonaisuuteen nähden. Vertailun perusteella tarjous vastaa toiseksi parhaiten tarjouspyynnössä esitettyihin vaatimuksiin sisältönsä, kokonaistaloudellisuuden sekä laadun osalta.
Detta beslut publicerades 24.11.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.
Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Jussi Kulonpalo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 36367