Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 21.10.-28.10.2020

HEL 2020-011648
Ärendet har nyare handläggningar
§ 238

Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 21.10.-28.10.2020

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö kehottaa toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat koordinaatioryhmän ja johtoryhmän 21.10-28.10.2020 tekemät linjaukset:

  • Valtioneuvoston suosituksen mukaan asiakasmäärä julkisissa tiloissa tulisi rajata puoleen normaalimäärästä, kun alue on kiihtymisvaiheessa. Kaupunkikonsernin toimipisteet pidetään lähtökohtaisesti avoinna. Asiakasmäärä rajataan turvaetäisyyksien perusteella eli asiakasmäärä arvioidaan tilakohtaisesti, ei kiinteistökohtaisesti. Henkilökunta seuraa ja tarvittaessa rajoittaa asiakasmäärää. Sosiaali- ja terveystoimialan avoinna olevissa asiakastiloissa tarjotaan välttämättömiä julkisia palveluita, eikä niihin tämän vuoksi tehdä asiakasmäärärajoituksia. Samoin perustein ei tehdä asiakasmäärärajauksia myöskään kasvatuksen ja koulutuksen toimialan opetuksessa ja varhaiskasvatuksessa käytettäviin tiloihin. Toimialojen, liikelaitosten ja konsernin muiden toimijoiden tulee tarkastella tilanne omien julkisten tilojensa osalta. Tarkastelu tulee tehdä tilakohtaisesti, ei kiinteistökohtaisesti. Toimialojen, liikelaitosten ja konsernin muiden toimijoiden tulee toimittaa suunnitelmansa koordinaatioryhmään tiedoksi, jonka jälkeen päätetään kaupunkiyhteisestä viestinnästä.
  • Opetus-ja kulttuuriministeriö (OKM) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ovat 23.10.2020 antaneet suosituksen harrastustoiminnasta ja korkeasta tartuntariskistä. Helsinki toimeenpanee omalta osaltaan pääkaupunkiseudun (PKS) koordinaatioryhmässä tehdyt seuraavat päätökset:
    • Leviämisvaiheessa kasvomaskien käyttöä suositellaan myös perusopetuksen yläluokkien oppilaille ja henkilöstölle. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on valmisteltu ennakoiva suunnitelma, joka erikseen toimeenpannaan, mikäli yläkoululaiset velvoitetaan käyttämään maskeja lähiopetuksessa.
      • Helsingin kaupungin ylläpitämien peruskoulujen 7–10-luokkien oppilaille ja henkilöstölle hankitaan kasvomaskeja, jotka jaetaan kouluissa.
      • Oppilaille hankitaan aluksi kertakäyttömaskeja. Oppilaat siirtyvät kangasmaskien käyttöön 1–2 viikon kuluessa, kun maskien turvallinen käyttö on opittu. Henkilöstölle hankitaan lähtökohtaisesti kertakäyttömaskeja. Halukkaille voidaan tarjota myös kangasmaskit edellyttäen, että henkilö itse huolehtii maskien huoltamisesta. Oppilaat ja henkilöstö voivat käyttää halutessaan myös omia kasvomaskeja.
      • Sopimuskoulut tekevät maskihankintansa itse. Syntyvät kustannukset sisällytetään kaupungin sopimuskorvauksia laskettaessa korvauksien perusteeksi hyväksyttäviin kustannuksiin. Muille yksityisille kouluille Helsinki ei maksa erillistä korvausta kasvomaskien hankkimisesta.
    • Linjattiin opetusjärjestelyjen vaihtoehdot muuttuvissa epidemiatilanteissa Helsingin kaupungin lukiokoulutuksessa, ammatillisessa koulutuksessa ja vapaassa sivistystyössä käytettäväksi etäopetukseen siirtymisen ohjeena.
    • Kansainvälisen median edustajia voidaan tavata edellyttäen, että tapaamisten terveysturvallisuus varmistetaan. Tapaamisissa on mm. käytettävä kasvomaskeja.

    Päätöksen perustelut

    Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta. Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronaviruskoordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä.

    Kaupungin valmiutta on aikaisemmin kohotettu sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (Pormestarin päätös 1.3.2020). Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020, § 66, 20.3.2020 § 70, 25.3.2020 § 73, 29.3.2020 § 77, 4.4.2020 § 88, 9.4.2020 § 92, 17.4.2020 § 95, 22.4.2020 § 98, 24.4.2020 § 101, 4.5.2020 § 106, 12.5.2020 § 115, 16.5.2020 § 117, 25.5.2020 § 119, 5.6.2020 § 138, 17.6.2020 § 157, 30.6.2020 § 175, 2.7.2020 § 177, 6.8.2020 § 186, 13.8.2020 § 189, 26.8.2020 § 196, 3.9.2020 § 201, 10.9.2020 § 206, 17.9.2020 § 210, 2.10.2020 § 219, 7.10.2020 § 223, 15.10.2020 § 227 ja 21.10.2020 § 231 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.

    Detta beslut publicerades 30.10.2020

    OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

    Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

    Oikaisuvaatimusoikeus

    Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

    • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
    • kunnan jäsen.
    Oikaisuvaatimusaika

    Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

    Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

    Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

    Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

    Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

    Oikaisuvaatimusviranomainen

    Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

    Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

    Sähköpostiosoite:
    Postiosoite:
    PL 10
     
    00099 HELSINGIN KAUPUNKI
    Faksinumero:
    (09) 655 783
    Käyntiosoite:
    Pohjoisesplanadi 11-13
    Puhelinnumero:
    (09) 310 13700 (Yleishallinto)

    Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

    Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

    Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

    Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

    • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
    • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
    • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
    • oikaisuvaatimuksen tekijä
    • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
    • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
    Pöytäkirja

    Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

    Stäng

    Mer information fås av

    Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

    katja.rimpila@hel.fi

    Beslutsfattare

    Sami Sarvilinna
    kansliapäällikkö